شناسهٔ خبر: 117575 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

در نشست خبری مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و معاونین این سازمان اعلام شد؛

موجودی ۶ میلیون و ۸۶۴ هزار تنی کالاهای اساسی در بنادر کشور/ نیاز خلیج گرگان به لایروبی ۱.۳ میلیون مترمکعبی/ آزادسازی سواحل کشور با قلع‌وقمع ۱۶۳ سازه غیرمجاز/ آماده‌سازی ۳ کشتی برای جابه‌جایی مسافران به قطر تا ایام جام جهانی ۲۰۲۲

ببینید | نشست خبری معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: پیش بینی می‌شود سهم ایران در حوزه حمل و نقل دریایی در جهان تا سال ۲۰۲۳ به میزان ۳ درصد افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، به مناسبت روز جهانی دریانوردی، نشست خبری علی‌اکبر صفایی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و معاونین و مدیران ارشد این سازمان صبح امروز شنبه ۹ مهرماه در محل این سازمان برگزار شد.

صفایی در ابتدای این نشست خبری با اشاره به شعار امسال سازمان جهانی دریانوردی «فناوری‌های جدید برای کشتیرانی سبزتر»، از حضور موثر سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان یکی از اعضای سازمان جهانی دریانوردی سخن گفت و از اجرایی شدن تولید سیستم جدید کنترل آب توازن کشتی‌ها و همچنین تولید سوخت کم‌سولفور برای کشتی‌ها توسط پالایشگاه‌های کشورمان و نیز اجرای دستورالعمل بازیافت کشتی‌ها در راستای تحقق این شعار در سازمان متبوعش خبر داد.

پیش‌بینی رشد ۳ درصدی سهم ایران در حوزه حمل و نقل دریایی در جهان تا سال ۲۰۲۳

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه حجم تجارت دریایی در جهانی سالیانه بالغ بر ۲۸ تریلیون دلار است، پیش‌بینی کرد تا سال ۲۰۲۳ شاهد رشد ۳ درصدی کشورمان در حوزه حمل و نقل دریایی در جهان باشیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی یادآور شد: در ۶ ماهه نخست سال جاری بیش از ۱۰۵ میلیون تن کالا در بنادر کشور تخلیه و بارگیری شده است که رشد ۶ درصدی را در این حوزه شاهد هستیم.

موجودی ۶ میلیون و ۸۶۴ هزار تنی کالاهای اساسی در بنادر کشور

صفایی با بیان اینکه بخش مهمی از این حجم، کالاهای اساسی را شامل می‌شود، عنوان کرد: موجودی کالاهای اساسی در بنادر کشور ۶ میلیون و ۸۶۴ هزار تن است که در بنادر، اسکله‌ها و لنگرگاه‌ها دپو شده است.

وی همچنین از تردد ۵۳ هزار فروند کشتی و جابه‌جایی بالغ بر ۷ میلیون و ۴۲۲ هزار مسافر در همین مدت در بنادر و سواحل کشور خبر داد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه از آزادسازی بار کشتی یونانی لانا و بازگشت محموله‌های کشتی ایرانی در آینده نزدیک به کشورمان خبر داد که به گفته او نشان از یک موفقیت بزرگ در عرصه بین‌المللی برای سازمان بنادر و دریانوردی ایران است.

صفایی در ادامه از تسهیل در تجارت کالا با کشورهای مختلف و ترانزیت کالای کشورهای دیگر در بنادر ایران سخن گفت و رشد ترانزیت کالا را ۱۵۰ درصد برآورد و عنوان کرد: برنامه‌ریزی‌های برای انجام ترانزیت ۱۰ میلیون تنی کالا در حال انجام است و به موازات همین هدف توسعه ناوگان دریایی صورت می‌گیرد.

برقراری خط لاینر برای کشتی‌ها بین بنادر ایران، قزاقستان و روسیه

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی سپس از برقراری خط لاینر بین بنادر ایران، قزاقستان و روسیه با تردد روزانه ۲۰ کشتی در آن خبر داد و رشد ترانزیت کالا را در دریای خزر به تبع این مسئله خوب توصیف کرد.

به گفته وی، در سال جاری ۶۹ هزار میلیارد ریال پروژه از محل بودجه سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه ایجاد زیرساخت تعریف شده است، علاوه بر این ۵۶ فروند شناور در دست ساخت است و ایجاد ۴۰ فروند هم در دست مناقصه است.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین از انجام مطالعات برای ایجاد بندر بزرگ مکران خبر داد و گفت: به محض واگذاری اراضی از سوی وزارت نفت، کار اجرای این پروژه ملی و بزرگ راهبردی آغاز خواهد شد.

صفایی همچنین از طرح توسعه بندر چابهار سخن گفت و ساخت سیلوی ۱۰۰ هزار تنی و نیروگاه ۲۵ هزار مگاواتی را در این بندر از جمله بخش‌های مهم این طرح توسعه‌ای خواند و سپس عنوان کرد: طرح توسعه‌ای سه بندر گردشگری و مسافری دریایی شامل بندر شهید حقانی، بندر هرمز و بندر نخل ناخدا در دست انجام است.

برای احیای خلیج گرگان باید ۱.۳ میلیون مترمکعب لایروبی صورت گیرد

وی پروژه نجات‌بخشی خلیج گرگان را هم از دیگر پروژه‌های مهم در دست اجرای سازمان متبوعش ذکر کرد و گفت: با توجه به کاهش ۱.۵ متری تراز آب دریا و تبخر آب‌های موجود در خلیج گرگان و ناممکن شدن تردد شناورها در آن، طبق دستور رئیس جمهوری پروژه احیای این خلیج در دستور کار سازمان بنادر قرار گرفت و تاکنون ۱۰۰ هزار مترمربع لایروبی صورت گرفته است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در عین حال حجم لایروبی که باید انجام شود را ۱.۳ میلیون مترمکعب اعلام کرد و تحقق این هدف را نیازمند همکاری سایر دستگاه‌ها و تامین تجهیزات مورد نیاز دانست.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در طول یک سال گذشته ما ۶۳ پروژه با اعتبار ۲۳ هزار میلیارد ریال را انجام داده‌ایم و برای جذب سرمایه‌گذاری به میزان ۳۳ هزار و ۵۰۰ میلیون ریال برای ۶۳ فرصت سرمایه‌گذاری هم اقدام صورت گرفته است.

تامین ۷۶۸ قطعه تجهیزات دریایی و بندری توسط شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی

به گفته صفایی در همین مدت کار تامین ۷۶۸ قطعه از تجهیزات دریایی و بندری مورد نیاز بنادر کشور توسط شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی صورت گرفته است.

وی همچنین وضعیت تردد مسافر بین ایران و کشورهای قطر و عمان را مطلوب خواند و از تکمیل و بازسازی اسکله‌های مسافری در بندر بوشهر طی ماه‌های آتی خبر داد و گفت: با بهره‌برداری از این اسکله‌ها حتی کشتی‌های بزرگ کروز هم قابلیت پهلودهی در این سواحل را دارند.

۴۵۰۰ افسر دریایی کم داریم

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی همچنین نقبی هم به حوزه آموزش و تربیت نیروی انسانی مورد نیاز در دریاها و بنادر کشور زد و با اشاره به کمبود ۴۵۰۰ افسر دریایی، تامین این تعداد نیروی انسانی را نیازمند اصلاح قانون مربوطه در مجلس شورای اسلامی خواند و خواستار همکاری بیشتر پارلمان در این خصوص شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن اشاره به پایش مداوم و الکترونیکی تمامی آبراهه‌های کشور، ساخت بنادر کشور در نقاط مختلف ساحلی را مورد تاکید قرار داد و از احداث حداقل ۱۰ بندر کوچک در راستای این برنامه در سال‌های آتی خبر داد.

۱۶۳ سازه غیرمجاز در سواحل کشور قلع و قمع شد

همچنین به گفته صفایی در راستای آزادسازی سواحل ظرف یک سال گذشته ۱۶۳ سازه غیرمجاز در سواحل کشور با حکم مرجع قضایی قلع و قمع و تخریب شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه و در بخش پرسش و پاسخ در این نشست خبری، در خصوص تسهیلات انجام گرفته برای جابه‌جایی مسافران در ایام جام جهانی ۲۰۲۲ به قطر، گفت: با ساخت ۴ فروند اسکله رمپ در بندر دیر امکان تردد مسافر با قطر تا قبل از شروع جام جهانی تسهیل خواهد شد. همچنین در بندر بوشهر پروژه ساخت اسکله و همچنین بازسازی ترمینال مسافری در حال انجام است و به زودی به بهره‌برداری خواهند رسید.

صفایی همچنین با بیان اینکه میزان ترانزیت نفتی در دوره پایه سال ۱۴۰۰ حدود ۵۶۴ هزار تن بوده است، این میزان را در دوره پایه سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۹۲۳ هزار تن عنوان کرد.

ترانزیت ۱۰ میلیون تنی کالا با روسیه دور از دسترس نیست

وی در ادامه با اشاره به اینکه هدفگذاری ایران برای ترانزیت کالا با روسیه ۱۰ میلیون تن است، تحقق این هدف را دور از دسترس ندانست و گفت: همکاری ما با روسیه به صورت بلندمدت تعریف شده است و ما آماده سرمایه‌گذاری آنها در بنادر جنوبی کشور هم هستیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از تخصیص ۶۹۰۰ میلیارد تومان برای توسعه پسکرانه‌ها و تعهد ۲۶ هزار میلیارد تومانی برای توسعه زیرساخت‌ها و تجهیزات مورد نیاز آن خبر داد.

معاونین سازمان بنادر و دریانوردی ممنوع‌المصاحبه نیستند

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین در پاسخ به این نکته پرتکرار از سوی خبرنگاران که وی و معاونین در موارد مقتضی پاسخگوی سوالات خبرنگاران نیستند، بر این موضوع تاکید کرد که می‌بایست اقداماتی انجام شود سپس نسبت به اطلاع‌رسانی آنها صورت گیرد و تاکید کرد: هیچگونه محدودیتی در دسترسی خبرنگاران به معاونین سازمان وجود ندارد و هیچ یک از آنها هم ممنوع المصاحبه نیستند.

در این نشست خبری همچنین جلیل اسلامی جلیل اسلامی، عضو هیات عامل و معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به سوالی درباره ظرفیت دپوی کالا در بنادر کشور، گفت: ظرفیت موجود بنادر کشور ۲۷۰ میلیون تن است که با طرح جامع مصوب سازمان بنادر در سال ۱۴۰۴ این ظرفیت تا ۳۰۰ میلیون تن افزایش خواهد یافت.

وی در خصوص آخرین وضعیت قرارداد با هندی‌ها برای توسعه بندر چابهار گفت: پروسه لازم برای انعقاد قرارداد انجام شده است و با اینکه هنوز قرارداد نهایی امضا نشده است، در یک سال و نیم گذشته ترافیک در بندر چابهار تا ۲ برابر افزایش داشته است.

سفر قریب‌الوقوع معاون وزیر کشتیرانی و آبراهه‌های هند به ایران برای عقد قرارداد نهایی توسعه بندر چابهار

اسلامی در عین حال موضوع تامین تجهیزات استراتژیک مورد نیاز بندر چابهار را مسئله‌ای مهم در قرارداد آتی با هندی‌ها عنوان کرد و با اذعان به اینکه روند انعقاد نهایی این قرارداد از سرعت لازم برخوردار نبوده است، از سفر معاون وزیر کشتیرانی و آبراهه‌های هند ظرف دو هفته آینده به تهران برای عقد قرارداد نهایی خبر داد و تصریح کرد: در این نشست ما دیدگاه‌های جدید خودمان را با طرف هندی در میان خواهیم گذاشت و امیدواریم بتوانیم به قراردادی مثبت برسیم.

همچنین به گفته معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی، تعرفه‌های فعلی سازمان بنادر برای ارائه خدمات بندری برای سرمایه‌گذاران پائین است و آنها به خصوص در زمینه تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی و جنرال کارگو چندان مایل به سرمایه‌گذاری در حوزه تامین تجهیزات نیستند و لذا نیاز است که در این تعرفه‌ها یک بازنگری اساسی صورت گیرد.

در این کنفرانس مطبوعاتی مجدی علی‌نازی معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص ترک بارانداز توسط یکی از کشتی‌های حامل قیر بدون مجوز، توضیح داد: ما مجوزی برای این اقدام به این شناور نداده‌ایم اما بر اساس وظایف حاکمیتی خودمان مکاتبات لازم را با ایجنت این شناور انجام داده‌ایم؛ منتها باید حکمی از طرف مراجع قضایی به بندر امام (ره) نسبت به برخورد با این شناور و احیانا توقیف آن ابلاغ شود. در هر حال مراتب جهت رسیدگی در حال انجام است.

آماده‌سازی ۳ کشتی برای جابه‌جایی مسافران به قطر در ایام جام جهانی ۲۰۲۲

علی‌نازی در مورد بحث جابه‌جایی مسافر و گردشگر به قطر در ایام جام جهانی فوتبال، گفت: شرکت کشتیرانی والفجر کشتی کاتاماران را آماده جابه‌جایی مسافر کرده است و منتظر پاسخ لازم در این خصوص از طرف کشور قطر هستیم. همزمان ۲ فروند شناور کروز در بخش خصوصی برای این کار اعلام آمادگی کرده‌اند و انشاءالله تا آبان‌ماه این سه شناور بزرگ آماده جابه‌جایی مسافران خواهند بود.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در عین حال با اشاره به نامشخص بودن میزان تقاضا برای سفر به قطر در ایام یادشده، برخی از برنامه‌ریزی‌ها را در این زمینه منوط به معین شدن میزان تقاضا از طرف هموطنان برای سفر به قطر دانست.