شناسهٔ خبر: 11762 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیر کل راه و شهر سازی استان کرمان اعلام کرد:

کرمان حلقه واسط بنادر جنوبی با شمال کشور/ استان کرمان نیازمند سه هزار کیلومتر باند دوم بزرگراهی است

خداداد مقبلی مدیر کل راه و شهرسازی استان کرمان ضمن اعلام عبور نزدیک به ۷۰ درصد کالاهای ترانزیتی جنوب به شمال از طریق استان کرمان گفت: کرمان به عنوان حلقه واسط بنادر جنوبی با شمال کشور نیازمند سه هزار کیلومتر باند دوم بزرگراهی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ خداداد مقبلی امروز پنج‌شنبه ۱۹ شهریور در مراسم افتتاح باند دوم محور رفسنجان - سرچشمه اظهار کرد: امروز روز به یاد ماندنی برای استان کرمان است چراکه باند دوم محور رفسنجان - سرچشمه به طول ۶۳ کیلومتر به وسیله وزیر راه و شهرسازی به بهره برداری رسید.

وی با اشاره به اینکه این محور به سمت خاتون آباد و سپس شهر بابک ادامه می یابد گفت: طول کل مسیر از رفسنجان تا شهربابک ۱۲۸ کیلومتر است که از ۶۳ کیلومتر آن حدفاصل رفسنجان تا سرچشمه با اعتبار هزینه شده ۱۲۰ میلیارد ریال بهره برداری شد.

وی با اشاره به اینکه کرمان با ۱۸۱ هزار کیلومتر مربع ۱۱ درصد از سطح جغرافیایی کشور را به خود اختصاص داده و یکی از بزرگترین استان های کشور است  گفت: این استان به عنوان حلقه واسط استان های جنوبی و بنادر جنوبی کشور مانند بندر شهید رجایی، بندر شهید باهنر و بندر چابهار است. علاوه بر این استان کرمان در کریدور شمال-جنوب و کریدور شرقی-غربی قرار گرفته است.

مقبلی کریدور شمال-جنوب را مهمترین کریدور کشور عنوان کرد و گفت: با بهره برداری از فاز سه بندر شهید رجایی ظرفیت کانتینری این بندر به ۶ میلیون TEU (واحد شمارش کانتینر) افزایش می یابد.  ۷۰ درصد کالاهای ترانزیتی جنوب به شمال از استان کرمان عبور می کند؛ بخشی از کالاها  از رفسنجان به سمت زرند و از آنجا به خراسان رضوی منتقل می شوند. از این جهت استان کرمان نقش مهمی در  ارز آوری به کشور دارد.

مدیر کل راه و شهرسازی استان کرمان گفت: در کریدور شرق - غرب نیز محور کرمان - بم- زاهدان - بندر چابهار قرار دارد که یکی از محورهای ترانزیتی کشور به شمار می رود.

وی با اشاره به افتتاح باند دوم محور رفسنجان - سرچشمه گفت: این محور با سرمایه گذاری شرکت ملی صنایع مس ایران احداث شده است.

مقبلی افزود: طی چهار سال گذشته با مشارکت شرکت صنایع ملی مس و صنایع فولاد استان کرمان ۲۷۴ کیلومتر انواع راه با اعتبار ۳۱۲ میلیارد تومان ساخته شده است.

وی ادامه داد: بر اساس مطالعات انجام شده در استان کرمان سه هزار کیلیومتر باند دوم بزرگراهی نیاز داریم که از این میان ۵۵۰ کیلومتر ساخته شده و ساخت  ۵۰۰ کیلومتر  باند دوم آن در دست اجرا است./

نظر شما