شناسهٔ خبر: 117633 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

سازمان هواشناسی برای دو سامانه هشدار سطح زرد صادر کرد؛

رگبار باران و رعدوبرق در برخی استان‌ها از امروز/نفوذ گرد و غبار به نوار شرقی کشور

رعد و برق سازمان هواشناسی کشور با هشدار سطح زرد برای دو سامانه از فعالیت سامانه بارشی و گردوخاک در مناطق مستعد طی امروز و فردا خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، از امروز یک‌شنبه دهم مهرماه تا فردا ادامه فعالیت سامانه بارشی و رشد ابرهای همرفتی منجر به رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی و در نقاط مستعد خیزش گردوخاک در برخی مناطق کشور می‌شود.

بر اساس اطلاعیه سازمان هواشناسی کشور، امروز استان‌های مازندران، گلستان، خراسان شمالی، ارتفاعات سمنان و تهران، جنوب سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب و جنوب غرب کرمان و جنوب شرق فارس و روز دوشنبه مرکز و غرب و جنوب غرب کرمان، هرمزگان، جنوب شرق فارس و جنوب سیستان و بلوچستان با مخاطراتی مثل احتمال اختلال در تردد جاده‌ای، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتمال آب‌گرفتگی معابر به شکل محلی و محدود، صاعقه، احتمال آسیب به سازه‌های موقت و احتمال خسارت به صنعت کشاورزی همراه خواهند شد.

سازمان هواشناسی به احتیاط در تردد جاده‌ای بویژه در عبور از حاشیه مسیل‌ها، عدم توقف در اطراف رودخانه‌ها، انتقال محصولات برداشت شده به انبار یا مکان های مسقف، کنترل استحکام تاسیسات کشاورزی، گلخانه‌ها و سایر سازه‌های موقت در برابر باد شدید و پناه گرفتن کشاورزان و دامداران به مکان‌های ایمن در هنگام وقوع رعد و برق توصیه کرده است.

سامانه افزایش گرادیان فشاری و نفوذ گرد و غبار نیز امروز و فردا باعث وزش باد در مناطق مستعد گردوخاک و نفوذ گرد و غبار در شمال سیستان و بلوچستان، نوار شرقی خراسان جنوبی و جنوب شرق خراسان رضوی می‌شود.

این سامانه روز دوشنبه در نوار شرقی خراسان جنوبی، غرب ایلام، خوزستان، لرستان، نیمه جنوبی همدان و شرق کردستان جریان دارد.

کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید، احتمال اختلال در تردد جاده‌ای، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات، احتمال خسارت به سازه های موقت، از جمله تابلوهای تبلیغاتی و گلخانه‌ها، احتمال شکستن درختان کهن‌سال و احتمال آسیب به تاسیسات حساس به گرد و غبار از مخاطرات این سامانه است.

عدم پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره، استحکام سازه‌های موقت، پرهیز از حضور در فضای باز به ویژه گروه‌های حساس، پایش شاخص آلودگی توسط دستگاه‌های ذیربط و اتخاذ تصمیم مطابق با مقررات و احتیاط در انجام عملیات کشاورزی در باغات و مزارع از اقدامات ضروزی برای مقابله با آسیب‌های این سامانه است.