شناسهٔ خبر: 117694 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در مراسم روز جهانی دریانوردی:

۲۰ میلیارد دلار در بخش ریل و بندر طی ۳ سال آتی هزینه می‌شود/تقویت نقش ترانزیتی ایران در منطقه

رستم قاسمی عضو کابینه دولت سیزدهم بر تقویت نقش ترانزیتی ایران در منطقه تاکید کرد و گفت: با ظرفیتی که در کشور ایجاد شده طی ۳ تا ۴ سال آینده در بخش ریل و بندر ۲۰ میلیارد هزینه می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی امشب ۱۱ مهر در مراسم گرامیداشت روز جهانی دریانوردی در محل سازمان بنادر و دریانوردی، از هزینه کرد ۲۰ میلیارد دلار در بخش ریل و بندر طی ۳ تا ۴ سال آتی خبر داد.

وزیر راه و شهرسازی ضمن تشکر از تلاش‌ها و رشادت‌های امیر دریادار سیاری در بخش دریایی کشور با اشاره به اینکه خود از سال ۶۵ در حوزه ساخت سازه‌های دریایی در کشور فعال است، گفت: بعد از جنگ هیچ بندر بزرگی در کشور وجود نداشت و کشتی‌های بزرگ قابلیت پهلوگیری نداشتند که توسعه بنادر با تلاش‌های فراوان بعد از جنگ و طی سال‌های بعد از آن توسط نیروهای متخصص داخلی انجام شد.

عضو کابینه دولت سیزدهم در بخش دیگری از سخنان خود در جمع مسئولان ارشد دریایی کشور با تاکید بر اینکه باید از تمامی ظرفیت‌های بخش دریایی استفاده شود افزود: توسعه اقتصاد دریامحور می‌تواند پایه اقتصاد کشور باشد که به درستی از آن استفاده نکرده‌ایم. در حال حاضر ۱۴ هزار کیلومتر ریل داریم ولی هیچ کدام به کریدورهای اصلی بندری متصل نیستند. به همین دلیل کالاهایی که از هند به بندر شهید رجایی می‌آید با توجه به اینکه از رشت به آستارا ریل احداث نشده باید با کانتینر به فنلاند و اروپا برسد. بنابراین حمل و نقل ترکیبی باید ایجاد و تقویت شود. 

قاسمی با یادآوری اینکه نشست وزاری عشق آباد در ترکمنستان برگزار شد بر تقویت نقش ترانزیتی ایران تاکید کرد و توضیح داد: در این اجلاس همه کشورهای عضو اذعان داشتند که ایران می‌تواند مهم‌ترین نقش ترانزیتی جهان به لحاظ ژئوپلیتیک را داشته باشد. بنابراین باید بتوانیم با تقویت این نقش سهم ایران را در ترانزیت تقویت کنیم.

وی گفت: در نشست عشق‌آباد اعلام شد که ظرفیت ترانزیت ۲۰۰ میلیون تن بار در کشورهای منطقه وجود دارد که اگر بتوانیم یک پنجم این بار را به ایران بیاوریم درآمد مناسبی را برای کشور کسب خواهیم کرد.

وی ادامه داد: در نشست سه جانبه ایران، روسیه و آذربایجان مقرر شد هر ۱۰ روز یک بار یک قطار روسی به بنادر ایران بیاید و چینی ها هم قرار است قطارهای خود را از ایران عبور دهند.

به گفته وزیر راه وشهرسازی بعد از نفت درآمدی که پایدار و تمام نشدنی باشد و امنیت کشور را تضمین کند درآمدهای ترانزیتی است.

وی بر فعال کردن پروژه‌های متوقف عمرانی تاکید کرد و افزود: سال ها است که قرارداد راه آهن چابهار سرخس امضا شده اما پیشرفتی نداشتیم. بنابراین با روش‌های فعلی امکان تکمیل پروژه‌های عمرانی وجود ندارد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: امروز به مرحله‌ای رسیدیم که ظرف ۳ تا ۴ سال آینده ۲۰میلیارد دلار در بخش ریل و بندر هزینه می‌کنیم.

قاسمی تصریح کرد: به زودی تحول بزرگی در حوزه حمل و نقل کشور در بخش ریلی، هوایی و بندری اتفاق خواهد افتاد.