شناسهٔ خبر: 11774 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

آخوندی در کرمان مطرح کرد:

اتصال ریلی مستقیم کرمان به سیرجان در دستور کار قرار دارد/ طراحی یک سیستم حمل و نقل جامع برای سیرجان ضرورت دارد

سفر کرمان وزیر راه و شهرسازی در حاشیه مراسم افتتاح ۸۰ کیلومتر باند دوم بزرگراه کرمان - سیرجان - گل گهر گفت:استان کرمان یک منطقه استراتژیک در ایران قرار دارد چون جنوب به شمال و شرق به غرب کشور را به یکدیگر متصل می‌کند.

 به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی امروز جمعه ۲۰ شهریور در دومین روز از سفر خود به استان کرمان در حاشیه مراسم افتتاح ۸۰ کیلومتر باند دوم بزرگراه کرمان - سیرجان - گل‌گهر در جمع خبرنگاران گفت: استان کرمان یک منطقه استراتژیک در ایران است و از گذشته بارانداز ایران بوده است و می تواند جنوب به شمال و شرق به غرب کشور را به یکدیگر متصل کند بنابراین استان کرمان یک نقطه بسیار استراتژیک است.

وی گفت: در ۲۰ سال گذشته با شکل گیری منطقه ویژه سیرجان و توسعه این شهرستان، سیرجان موقعیت بسیار مهمی را در جهت تولید با توجه به منابع سرشار و قرار گرفتن در موقعیت مناسب جغرافیایی پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه حجم بار و ترافیک در این شهرستان بسیار افزایش پیدا کرده است افزود: طراحی یک سیستم حمل و نقل جامع برای سیرجان بسیار مهم است.

اتصال ریلی مستقیم کرمان به سیرجان نیز در دستور کار قرار دارد

وی ادامه داد: خوشبختانه شهرستان سیرجان از نظر حمل و نقل هوایی از موقعیت بسیار خوبی برخوردار است و پروازهای فرودگاه این شهرستان برقرار بوده ضمن اینکه سیرجان در مسیر ریلی جنوب به شمال ایران قرار دارد که البته اتصال ریلی مستقیم کرمان به سیرجان نیز در دستور کار قرار دارد.

وزیر راه و شهرسای ادامه داد: محور شیراز به سمت کرمان از مسیرهای استهبان – قطرویه – سیرجان عبور می کند که طول کل مسیر از شیراز تا کرمان ۵۷۰ کیلومتر است و در یک مسیر ترانزیتی مهم در کریدور شرق به غرب کشور به شمار می رود که امروز ۸۰ کیلومتر این مسیر حدفاصل کرمان – سیرجان – گل‌گهر به بهره برداری رسید، مسیر باقی مانده به تدریج اجرا می شود که البته بخشی از آن در حال حاضر تحویل کارگاه شده است.

وی گفت: با تکمیل این کریدور مسیر شیراز تا کرمان ۴ بانده می شود که هم از جهت منطقه ای و هم از جهت ترانزیتی نقش بسیار موثری در استان کرمان دارد. کالاهای ترانزیتی از جنوب کشور از مسیر کرمان به سمت شمال شرق و همچنین به سمت آسیای میانه می رود.

آخوندی در بخشی از اظهاراتش درباره بافت فرسوده استان کرمان گفت: در حوزه مسکن عمده توجه ما بازآفرینی مراکز شهرها خواهد بود. در استان کرمان شهر کرمان که یک شهر تاریخی محسوب می شود متأسفانه ضمن اینکه از اطراف توسعه یافته اما از درون دچار فرسودگی شده است. این معضل را در سایر شهرستان های این استان از جمله رفسنجان شاهد هستیم بنابراین اصلی ترین استراتژی ما استفاده از ظرفیت موجود شهرها است.

وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: قاعدتا در راستای این سیاست به دنبال واگذاری زمین های گسترده نخواهیم رفت چراکه از جهت منافع در بلند مدت به ضرر مردم خواهد بود.

آخوندی با اشاره به جمعیت ۷۰۰ هزار نفری استان کرمان گفت: درحال حاضر تمرکز جمعیتی این شهر ۴۰ نفر در هکتار است در حالی که این میزان باید در شهرها ۱۰۰ نفر در هکتار باشد، این تراکم جمعیتی کم در کرمان و همچنین سیرجان هزینه نگهداری شهرها را برای مردم افزایش می دهد.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: تمرکز ما استفاده از ظرفیت داخل شهرها و سامان دهی بافت های فرسوده ، تاریخی، کهن و نابسامان خواهد بود. چراکه این سامان دهی در ارتقای کیفیت زندگی شهری و افزایش خدمات بسیار موثر است، البته قرار است در داخل شهرستان سیرجان از اراضی درون شهرستان در جهت ارتقای سطح خدمات شهری استفاده شود./

 

 

 

 

 

نظر شما