شناسهٔ خبر: 117782 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان عنوان کرد؛

ارتقا کیفیت مسکن اولویت اصلی وزارت راه و شهرسازی

راه و شهرسازی استان گلستان مدیرکل راه و شهرسازی گلستان گفت: عرضه بیشتر و ارتقا کیفیت مسکن، شهرسازی با هویت ایرانی-اسلامی و کاهش ساکنین در بافت های فرسوده جزو اولویت مهم وزارت راه و شهرسازی است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (گلستان)، مهدی ملک در گفتگوی رادیویی  برنامه روزنه رادیو گلستان اظهار کرد: برای رسیدن به نشانگرهای مطلوب در حوزه مسکن به چرخش های تحول آفرین نیاز داریم.

 رئیس شورای هماهنگی امور راه  وشهرسازی گلستان ادامه داد: مبنای این چرخش ها قانونی اساسی، سند چشم انداز و سیاست های کلی نظام جمهوری اسلامی است.

 وی افزود: برای ایجاد تعادل در بازار مسکن، سیاست های حمایتی عمومی مسکن باید کاهش یافته و در همین راستا سیاست های عمومی هدفمند بر مبنای دهک های درامدی را افزایش دهیم.

ملک با بیان اینکه عرضه بیشتر مسکن جزو در دستور کار متولیان امر قرار دارد، گفت: اجرای طرح نهضت ملی مسکن در کشور نقش اثرگذاری بر تعادل در بازار مسکن خواهد داشت.

وی افزود: در راستای اجرای این طرح، تا کنون ۲۵۰ هکتار از اراضی دولتی در گلستان شناسایی و در شرف انتقال سند این زمین ها به سازمان ملی زمین و مسکن هستیم.

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان همچنین تصریح کرد: چنانچه این اراضی خارج از محدوده شهری باشند به شهر الحاق خواهند شد.

رئیس شورای هماهنگی امور راه  وشهرسازی گلستان ادامه داد: بنا بر دستورات ابلاغ شده از سوی وزارتخانه برای هر ۵۰ متقاضی، یک هکتار زمین لازم بوده که با توجه به ثبت نام بیش از ۹۲ هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن در گلستان که پس از پالایش حدود دو سوم حائز شرایط اولیه نهضت ملی مسکن هستند، یک هزار و ۲۰۰ هکتار زمین در استان نیاز است.

ملک با بیان اینکه ۹۲ هکتار زمین در شهرستان گنبد کاووس شناسایی و به طرح نهضت ملی مسکن الحاق خواهد شد، گفت: طی توافقی که با بنیاد مستعضفان انقلاب اسلامی انجام شد، ۵۸ هکتار زمین در شهر کلاله به این طرح نهضت ملی مسکن الحاق می شود.

وی افزود: بر اساس تاکید مقام معظم رهبری و رئیس محترم جمهور بر توسعه ساختمان ها به صورت افقی و عدم ساخت آپارتمان همواره در تلاش هستیم تا مباحث فرهنگی و اسلامی را در زمان احداث مسکن رعایت کنیم.

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان اظهار کرد: اگرچه در استان گلستان با معضل کمبود زمین روبرو هستیم اما در برخی نقاط زمین کافی برای احداث واحدها به صورت ویلایی وجود دارد.

ملک ادامه داد: در شهر گمیشان ۶۵ هکتار زمین شناسایی شده که با رویکرد جدیدی که در استان شکل گرفته، واحدهای نهضت ملی مسکن در این شهر به صورت تک واحدی ساخته خواهد شد.

رئیس شورای هماهنگی امور راه  وشهرسازی گلستان همچنین اظهار کرد: یکی از اقدامات خوبی که در قالب نهضت ملی مسکن انجام می شود بازآفرینی بافت های فرسوده شهری است.

وی از تراکم جمعیتی بالا در بافت های فرسوده استان خبر داد و گفت: در شهر گرگان ۴۶۵ و در شهر گنبد ۵۴۷ هکتار بافت فرسوده وجود داشته که در قالب طرح نهضت ملی مسکن به این حوزه نگاه ویژه ای خواهیم داشت.

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان در ادامه یادآور شد: علاوه بر پرداخت تسهیلات ارزان قیمت در حوزه بافت فرسوده، پروانه ساخت رایگان به سازندگان ارائه می شود.

ملک در انتها تصریح کرد: در سال ۱۴۰۱ از محل اعتبارات شرکت بازآفرینی شهری ۹۷ میلیارد تومان برای محلات فرسوده و سکونت گاه های غیر رسمی استان اعتبار صرف خواهد شد.