شناسهٔ خبر: 118032 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل دفتر تجاری‌سازی وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد؛

گردهم‌آیی کشورهای آسیای مرکزی برای تحقق ترانزیت ۲۰ میلیون تنی از مسیر ایران

امین ترفع مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی هدف اصلی برگزاری اجلاس ۶ جانبه همکاری‌های ترانزیتی را اصلاح سیاست‌ها و رفع مشکلات حمل‌ونقل برای افزایش سه برابری حجم ترانزیت و رسیدن به عدد ۲۰ میلیون تن در منطقه اعلام کرد.

امین ترفع مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، درباره اهمیت اجلاس ۶ جانبه برای ترانزیت ایران و منطقه اظهار کرد: ضرورت تحول ترانزیتی در منطقه و برطرف کردن موانع و چالش‌های این حوزه ایجاب می‌کرد تا با برگزاری یک اجلاس دائمی و گردهم آوردن کشورهای آسیای مرکزی و محصور در خشکی فرصت ترانزیتی ایران به ویژه دسترسی به آب‌های آزاد بیش از پیش معرفی شده و مورد استفاده قرار گیرد.

دبیر اجلاس ۶ جانبه همکاری‌های ترانزیتی خاطر نشان کرد: اتصالات زیرساختی در حوزه ترانزیت و توسعه کریدور شمال- جنوب از مباحثی بود که توسط رئیس جمهور کشورمان در اجلاس شانگ های مورد تاکید قرار گرفت و بر اساس مذاکرات انجام شده توسط آیت الله رئیسی با روسای جمهور کشورهای آسیای مرکزی، دستور برگزاری یک اجلاس ویژه ترانزیت توسط وزارت راه و شهرسازی از سوی رئیس جمهور صادر و در فاصله کمتر از ۱۰ روز مقدمات برگزاری اجلاس ۶ جانبه ترانزیتی در سطح وزرا فراهم شد.

ترفع اظهار کرد: هدف این اجلاس شناسایی و رفع موانع و مشکلات ترانزیتی و ارائه راهکارهای حل و فصل این موانع از سوی کشورهای عضو بود که در دیدارهای چندجانبه حاشیه اجلاس نیز مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: از آنجایی که لازم بود این اجلاس یک ساختار دائمی پیدا کند تا بتوان به طور مستمر مساله تحول ترانزیت در منطقه را بررسی کرد،‌ در بیانیه پایانی این اجلاس مقرر شد ظرف دو الی سه ماه چارچوب آن نهایی شود.

مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: با توجه به پیشنهاد وزیر راه و شهرسازی کشورمان، کمیته دائمی برای اجلاس ۶ جانبه در نظر گرفته شده و دور دوم این اجلاس ۶ ماه بعد در کشور قزاقستان برگزار خواهد شد.

دبیر اجلاس ۶ جانبه همکاری‌های ترانزیتی با اشاره به استقبال گسترده کشورهای آسیایی از این اجلاس گفت: ساز و کاری پیش‌بینی شده که سایر کشورها هم بتوانند در این اجلاس مشترک شوند.

وی ویژگی مشترک کشورهای عضو اجلاس ۶ جانبه را واقع بودن در آسیای مرکزی و محصور در خشکی دانست و گفت: همه این کشورها می‌توانند از فرصت ترانزیتی ایران و دسترسی کشورمان به آب‌های آزاد استفاده کنند.

ترفع در ادامه با اشاره به اینکه هدفگذاری برای حجم تبادلات حمل‌ونقلی در منطقه حدود ۶ میلیون تن تعیین شده بود، گفت: برنامه‌ریزی کرده ایم تا این عدد با افزایش سه برابری به ۲۰ میلیون تن برسد.

وی ادامه داد: در این اجلاس موضوعاتی مثل همکاری‌ها در حوزه زیرساخت، فرایند ساخت و تکمیل کریدورها، موارد مربوط به عوارض، صدور ویزا و ... مطرح و مقرر شد در یک پکیج کامل تحت قالب «مدیریت یکپارچه کریدور» جمع‌بندی شود تا با حل مشکلات بتوان به عدد ۲۰ میلیون تن رسید.

مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: برای مفهوم مدیریت کریدور و جزیئات اجرایی آن جلسه مجزایی تشکیل شد که نتیجه نهایی آن پس از بررسی‌ها در ۶ ماه آینده و اجلاس بعدی قزاقستان اعلام خواهد شد.