شناسهٔ خبر: 118039 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در گفتگو با خبرنگاران:

صادرات روسیه به هند از مسیر ایران انجام می‌شود/توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان هوایی در تعمیر هواپیماهای داخلی و خارجی/توافق ایران و روسیه برای تکمیل راه‌آهن رشت-آستارا

وزیر وزیر راه و شهرسازی از توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان هوایی از تعمیر هواپیماهای خارجی توسط شرکت‌های داخلی ایران خبر داد و گفت: تکمیل راه‌آهن رشت-آستارا آنقدر برای ایران حائزاهمیت است که ۱۰ کیلومتر از شمال و ۱۰ کیلومتر از جنوب این کریدور آغاز شده است و ایران برای تکمیل آن منتظر نمانده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی امروز ۱۹ مهرماه در حاشیه آیین تجلیل از خادمین اربعین حسینی در حوزه حمل و نقل هوایی، ریلی و جاده‌ای در جمع خبرنگاران اعلام کرد: امروز با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان سازمان هواپیمایی کشوری و حوزه حمل و نقل هوایی به توانمندی رسیده که می‌تواند در تامین هواپیماهای کشور نه تنها نیازمندی‌های کشور خودمان را که سال‌ها در حال انجام است، تامین کند بلکه بسیاری از کشورهای همسایه نیز متقاضی تعمیرات هواپیماهای خود در ایران هستند که همین امروز در فرودگاه مهرآباد تعدادی هواپیمای خارجی در حال تعمیر است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه بعد از چهل سال تحریم سازمان هواپیمای و بخش هوایی کشور رو به جلو حرکت می‌کند، افزود: بهرحال تحریم‌ها بدون تاثیر نبودند، اما به لطف خداوند تحریم‌های هوایی کشور به فرصت تبدیل شده است.

عضو کابینه دولت سیزدهم در خصوص افزایش قیمت بلیت هواپیما نیز توضیح داد: امسال بلیت هواپیما تغییر قیمت پیدا نکرد، اما در حمل و نقل جاده‌ای و ریلی تغییر قیمت داشتیم. در خصوص میزان افزایش قیمت بلیت هواپیما در حال مذاکره هستیم.

قاسمی در خصوص تکمیل راه‌آهن رشت-آستارا و توافق ایران و روسیه برای تکمیل آن اعلام کرد: با توجه به جلسه‌ای که رییس‌جمهور روسیه خدمت مقام معظم رهبری برای مشارکت در تکمیل راه‌آهن رشت-آستارا داشتند، دو هفته پیش جلسه‌ای با معاون نخست‌وزیر روسیه و معاون نخست‌وزیر آذربایجان در باکو برای زمانبندی مشارکت برگزار شد که جلسه دیگری نیز روز یکشنبه با وزیر حمل ونقل روسیه و آذربایجان در همین خصوص انجام گرفت. بر اساس برنامه زمانبندی که ایران داد، توافق شد که چنانچه روسیه موافق این همکاری است حداکثر باید در مدت زمان دو ماه برای تکمیل راه‌آهن رشت-آستارا اقدام کند که امیدواریم این توافق به نتیجه برسد.

وی تصریح کرد: راه‌آهن رشت-آستارا آنقدر برای ایران حائزاهمیت است که ۱۰ کیلومتر از شمال و ۱۰ کیلومتر از جنوب این کریدور آغاز شده است و ایران برای تکمیل آن منتظر نمانده است.

صادرات روسیه به هند از مسیر ایران انجام می‌شود

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در حوزه ترانزیت جاده‌ای ۱۸۰ درصد و در حوزه ریلی ۳۰۰ درصد در ۶ ماه نخست امسال نسبت به سال گذشته رشد داشتیم، یادآور شد: در همین هفته نشست شش کشور آسیای مرکزی و روسیه و آذربایجان را در سطح وزرا داشتیم که در این نشست بیشتر موضوع ترانزیت در دستور کار قرار گرفت. در حوزه ترانزیت کشور در ۶ ماهه اول امسال نسبت به سال گذشته در حوزه جاده ای و ریلی رشد ترانزیت داشتیم. در حوزه ترانزیت جاده‌ای ۱۸۰ درصد و در حوزه ریلی ۳۰۰  درصد در ۶ ماه نخست امسال نسبت به سال گذشته رشد داشتیم. همچنین در حال حاضر هر هفته ۶ قطار روسیه از مسکو به سمت بندر شهیدرجایی پهلوگیری می‌شود و نیازمندی های روسیه برای صادرات به هند و کشورهای دیگر دارد از طریق قطارهای ایران در حال انجام است.

قاسمی در خصوص مسابقات جام‌جهانی و آمادگی ایران برای آن توضیح داد: ایران ارتباطات خوبی با قطر دارد. هفته گذشته وزیر حمل‌ونقل قطر و مسئولان جام جهانی به ایران آمدند و که وزرای میراث‌فرهنگی و ورزش کشور نیز حضور داشتند که در آن دیدارها توافقات خوبی انجام شد. بخشی از این توافقات شامل این است که نمایشگاه‌های گردشگری و صنایع‌دستی در ایام جام جهانی برگزار شود. همچنین با توجه به اینکه هزینه‌های جام جهانی بالاست و لندینگ هواپیما ۱۰ هزار دلار هزینه دارد. اما برای ایران همه پروازها به سمت قطر رایگان است.

وی ادامه داد: در خصوص ایام برگزاری مسابقات جام‌جهانی مقرر شد تا برای جام‌جهانی به قطر هیچ منابعی از ایران دریافت نشود. حتی کشتیرانی از بوشهر و کیش تدارک دیدیم چون هزینه اقامت در قطر گران است مردم می‌توانند از بوشهر صبح بازی را ببیند و عصر به ایران برگردند.