شناسهٔ خبر: 11806 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

سلسله تحلیل‌ها درباره ضرورت تقویت هما-۴

وضعیت حمل‌و‌نقل هوایی و شرکت‌ هواپیمایی ملی قطر

محمد رضا عبدالرحیمی محمدرضا عبدالرحیمی: توجه به موضوع حمل و نقل هوایی و توسعه آن از حدود بیست سال پیش و همزمان با تاسیس شرکت هواپیمایی قطر با فرمان امیر وقت آن کشور با هدف تبدیل به یک شرکت هواپیمایی بین المللی پیش رو، با بالاترین استانداردهای خدمات و سرآمدی در این صنعت شروع شده و به یکی از راهبردهای جدی گسترش ارتباطات و توسعه اقتصادی و ارتقای تصویر قطر و قطری ها تبدیل شده است.

ادامه سلسله تحلیل‌ها درباره ضرورت تقویت هواپیمایی جمهوری هما و مقایسه وضعیت حمل و نقل هوایی و شرکتهای هواپیمایی ملی کشورهای همسایه به شرح زیر است:

 

«سلسله تحلیل‌هایی درباره ضرورت تقویت هما-۱»

«سلسله تحلیل‌هایی درباره ضرورت تقویت هما-۲»

«سلسله تحلیل‌هایی درباره ضرورت تقویت هما-۳»

آخرین شاهد مثال توجه به حمل و نقل هوایی و صنعت هواپیمایی از سوی دولتهای منطقه را به دیگر همسایه جنوبی در حاشیه خلیج فارس، یعنی دولت قطر اختصاص می دهم. قطر با مساحت ۱۱هزار۴۹۳کیلومتر مربع کمتر از مساحت استان قم و بسیاری از استانهای کشور ما و به یمن برخورداری از فرصتهای بی نظیر اقتصادی حوزه نفت و گاز در غیبت بازیگران مهمی نظیر کشورمان در مقطع جنگ تحمیلی و متعاقبا در دوره تشدید تحریمها و البته برنامه ریزی برای برخورداری از دانش و نرم افزار بین المللی و استفاده حداکثری از منابع نفت و گاز و سایر حوزه ها توانسته است، تولید ناخالص داخلی خود را به۲۱۲ میلیارد دلار بالغ کند که این رقم با توجه به جمعیت بسیار اندک و تقریبا یک سی و سوم جمعیت کشورمان (حدود ۲/۳۳۴ میلیون نفر) سبب شده است که این کشور در صدر رتبه بندی سرانه تولید ناخالص داخلی کشورها  قرارگیرد.

در این میان توجه به موضوع حمل و نقل هوایی و توسعه آن از حدود بیست سال پیش و همزمان با تاسیس شرکت هواپیمایی قطر با فرمان امیر وقت آن کشور با هدف تبدیل به یک شرکت هواپیمایی بین المللی پیش رو، با بالاترین استانداردهای خدمات و سرآمدی در این صنعت شروع شده و به یکی از راهبردهای جدی گسترش ارتباطات و توسعه اقتصادی و ارتقای تصویر قطر و قطری ها تبدیل شده است.

در حال حاضر شرکت هواپیمایی قطر به عنوان شرکت هواپیمایی ملی و حامل پرچم آن کشور به لطف حمایتهای دولت و البته مدیریت با ثبات هوشمند و توانمند بیست ساله یک مدیرعامل تحصیل کرده اقتصاد و بازرگانی که همزمان راهبری کلان فرودگاه بین المللی دوحه را نیز برعهده دارد، دارای ۱۴۷ فروند هواپیمای با عمر متوسط ۴ سال از طریق مرکز استقرار خود در فرودگاه بین المللی دوحه قطر به بیش از ۱۴۰ مقصد بین المللی در سطح دنیا پرواز برقرار نموده و بنا دارد تا پایان سال جاری ناوگان خود را با تحویل تعدادی از هواپیماهای سفارش داده شده قبلی به حدود ۱۷۰ فروند و شبکه پروازی خود را نیز به ۱۷۰مسیر افزایش دهد. این درحالیست که شرکت مذکور با جابجایی ۲۲ میلیون مسافر در سال ۲۰۱۴ که بیش از ۸۲ درصد مسافر اعزام و پذیرش شده در فرودگاه بین المللی دوحه را تشکیل می دهد، رشد و توسعه خود را به سرعت دنبال می کند و از این طریق در تقویت اقتصاد ملی آن کشور و گشودن فرصتهای جدید کسب و کار و کارآفرینی نیازمند به سرعت در حمل و نقل  و مزیت گیرنده از حمل و نقل هوایی کمک می کند. شگفت انگیز تر اینکه این شرکت با نگاهی بسیار بلند پروازانه تر ۳۴۰ فروند هواپیمای جدید نیز به ارزش تقریبی ۷۰ میلیارد دلار  به دو شرکت بزرگ سازنده هواپیما در دنیا سفارش داده است.

فرودگاه بین المللی دوحه نیز به لطف توجه دولت و تدبیر شایسته سیستم حمل و نقل هوایی یعنی نگاه و رویکرد سیستمی حاکم بر توسعه ( توسعه ایرلاین و فرودگاه و ... بصورت همزمان ) با رشد بیش از ۱۳درصدی در سال گذشته به ۲۶/۵ میلیون مسافر خدمات اعزام و پذیرش ارائه نموده  که با توجه به برنامه های کلان سیستم حمل و نقل هوایی آن کشور در حال تبدیل به شهر فرودگاهی است،  به نحوی که تا سال ۲۰۲۲ که بزرگترین رویداد پرطرفدارترین ورزش دنیا یعنی جام جهانی فوتبال در این امیر نشین برگزار خواهد شد، عمده پروژه های پیش بینی شده توسط گروه مشاورین بین المللی OMA  ، در طرح جامع شهر فرودگاهی را اعم از پروژه های زیرساختی، تفریحی، تجاری و خدماتی به اتمام رسانده و زمینه زندگی و اشتغال حداقل  ۲۰۰ هزار نفر را در مجموعه شهر فرودگاهی فراهم خواهد کرد و البته دهها میلیارد دلار  نیز از این طریق به تولید ناخالص داخلی خود خواهد افزود.

فراموش نکنیم که سایر کشورهای منطقه مثل عمان نیز افق های جدیدی را در تقویت و توسعه صنعت حمل و نقل هوایی و گردشگری خود ترسیم کرده و اقدامات اجرایی لازم در این ارتباط را نیز آغاز کرده است.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ادامه این یادداشت به بررسی

«چرایی توجه و اهتمام دولتهای منطقه به تقویت و توسعه هواپیمایی»

اشاره دارد که طی روزهای آینده در پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی منتشر می‌شود

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

..................................................................................................

*معاون سابق برنامه ریزی و نظارت شرکت فرودگاههای کشور
دانشجوی دوره دکتری مدیریت کارآفرینی
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی از دانشگاه امام صادق (ع)
دارای مدرک بین المللی مدیریت حرفه ای بین المللی فرودگاهی (IAP  از سازمان جهانی هواپیمایی کشوری(ICAO) اتحادیه بین المللی فرودگاهها

نظر شما