شناسهٔ خبر: 118435 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل امور اقتصادی و مناطق سازمان بنادر خبر داد؛

ارائه تخفیف‌های ۹۵ درصدی واگذاری اراضی بندری به سرمایه‌گذاران

حسین یداللهی مدیرکل امور اقتصادی و مناطق سازمان بنادر و دریانوردی مدیرکل امور اقتصادی و مناطق سازمان بنادر و دریانوردی با تشریح بازنگری فرآیند ضوابط سرمایه‌گذاری در بخش دریایی و بندری از ارائه تخفیف‌های ۹۵ درصدی واگذاری اراضی بندری به سرمایه‌گذاران خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حسین یداللهی مدیرکل امور اقتصادی و مناطق سازمان بنادر و دریانوردی ضمن بیان اینکه سازمان متبوعش در راستای سیاست‌های دولت مردمی و با هدف ایجاد فضای برابر و رقابتی، فرایندهای جدید سرمایه‌گذاری را بازنگری و ابلاغ کرده است، فرآیند ضوابط سرمایه‌گذاری در بخش دریایی و بندری را تشریح کرد و از ارائه تخفیف‌های ۹۵ درصدی واگذاری اراضی بندری به سرمایه‌گذاران خبر داد.

یداللهی گفت: سازمان بنادر و دریانوردی برای شفاف سازی فعالیت‌های خود و همچنین جلوگیری از ایجاد انحصار در بخش خدمات بندری و دریایی و ارائه خدمات بهتر در این زمینه و همچنین با این هدف که شرکت‌های سرمایه گذار را با رویکرد توسعه دریا محور در کنار خود داشته باشد، فرآیند ضوابط سرمایه گذاری در بخش دریایی و بندری را بازنگری کرده است.

وی یادآور شد: در همین راستا تلاش شده تا ساختاری ترسیم شود تا از برخوردها و رفتارهای سلیقه‌ای «چه در زمان معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری» و «چه در مرحله انعقاد قرارداد» دور شویم؛ همچنین در آئین نامه ساخت و سازهای متعلق به شرکت‌های سرمایه گذار بخش خصوصی تا هنگام بهره برداری از آنها بازنگری شده و با توجه به اینکه عمده قراردادهای ساخت و ساز در بنادر به صورت B.O.T است، ساختار جدیدی برای مشارکت سرمایه گذار در پروژه‌ها طراحی شده است.

مدیرکل امور اقتصادی و مناطق سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص نحوه حمایت از شرکت‌های سرمایه گذار و مشوق‌های مربوطه گفت: این سازمان نسبت به تبیین شناسنامه‌های اراضی و ارائه فرصت‌های سرمایه گذاری در قالب مزایده و فراخوان عمومی که به شفاف سازی بیشتر مزایده‌ها و قراردادها می‌انجامد، اقدام کرده و تلاش شده است تا فضای عدالت محوری و توسعه اقتصاد دریا محور و اشتغال‌زایی دریایی شکل بگیرد.

یداللهی یکی از راهبردهای جدی سازمان بنادر در دولت سیزدهم را توسعه ترانزیت عنوان کرد و گفت: با توجه به موقعیت خاص ترانزیتی ایران و با همکاری‌های مطلوب شکل‌گرفته بین کشورهای حاشیه دریای خزر و کشورهای حوزه خلیج فارس، مراوده‌های خوب ترانزیتی در منطقه ایجاد شده است.

به گفته مدیرکل امور اقتصادی و مناطق سازمان بنادر، طی یک سال اخیر، با رونق ترانزیت خودرو، حدود ۲۰۰ هزار دستگاه از طریق بندر لنگه در جنوب و بندر امیرآباد در دریای خزر ترانزیت شده است.

وی افزود: ۷۰ درصد خودروهای ترانزیت شده به سمت غرب کشور و ۳۰ درصد آن به کشورهای CIS ترانزیت شده است.

مدیرکل امور اقتصادی و مناطق سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد: طی سه دهه اخیر، سازمان بنادر به واسطه دراختیار داشتن ابزارهای قانونی، بالغ بر ۴۰۰ مورد قرارداد سرمایه‌گذاری به ارزش ۲۰۵ هزار میلیارد ریال در بنادر منعقد کرده است.

به گفته یداللهی، سازمان بنادر و دریانوردی برای مدیریت، هدایت و راهبری درست و مطلوب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بنادر کشور، مزیت‌ها و تخفیفات مختلف و متنوعی را در بنادر کشور تعریف و ابلاغ کرده است.