شناسهٔ خبر: 118510 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری قزوین:

بهسازی راه‌های روستایی قزوین در دستور کار دفتر امور روستایی استانداری است

شورای اداری قزوین مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری قزوین نیز در این نشست گفت:با همکاری و همفکری بین معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری و اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان بهسازی و ترمیم راه‌های روستایی استان برای امسال و سال های آینده با محوریت دفتر امور روستایی استان برنامه ریزی و اولویت بندی خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه  و شهرسازی(راهداری قزوین) لیلا قریب در نشست شورای اداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قزوین که با محوریت بررسی وضعیت راه‌های روستایی شهرستان‌های قزوین، آبیک و البرز برگزار شد، گفت: خدمت به مناطق محروم و اقشار روستایی و تلاش برای حرکت در مسیر برقراری عدالت در برخورداری از توسعه، موضوعی است که در فرهنگ جهادی و رویکرد دولت سیزدهم نهادینه شده و به عنوان نقشه راه مسئولان قرار گرفته است.

وی اضافه کرد:در همین راستا از ۲ ماه گذشته با همفکری و هم اندیشی بین دفتر امور روستایی و اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای، برنامه ریزی مقدماتی  برای بهسازی راه های روستایی با محوریت دفتر امور روستایی آغاز شده و مطالعات اولیه از وضعیت روستاها از نظر جمعیت، امکانات، نقطه قرارگیری و سایر موارد در حال انجام است تا بهسازی آنها با نظم و انسجام بیشتر و زمانبندی مشخص اجرا شود.

قریب ادامه داد:در این راه تلاش می‌شود با واگذاری مطالعات این کار به اندیشکده‌ها و مراکز دانش بنیان استان یک پیوست قوی علمی نیز تهیه شود چرا که این امر مقدمه و پیش نیاز اصلی توسعه، رونق تولید و ماندگاری جمعیت در روستاها است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قزوین نیز در ادامه این نشست با ارائه گزارشی از وضعیت راه‌های روستایی این سه شهرستان گفت: طول راه‌های روستایی در شهرستان قزوین۲هزار و ۴۳ کیلومتر، البرز ۱۱۱ کیلومتر و آبیک ۴۸۲ کیلومتر است.

جواد حق‌لطفی افزود:مجموع راه های شوسه این شهرستان‌ها که باید زیرسازی و آسفالت شود و راه های آسفالت که نیاز به روکش مجدد دارند ۹۴۱ کیلومتر است.

حق‌لطفی، اعتبار مورد نیاز برای بهسازی و آسفالت این راه‌ها را ۲هزار و ۳۷۰میلیارد تومان عنوان کرد و ادامه داد:کل اعتبار امسال برای این سه شهرستان در سال جاری اعم از اعتبارات مصوبات کمیته برنامه ریزی، سفر ریاست جمهوری، قیر و محرومیت‌زدایی هزار و ۲۸۱ میلیارد ریال است.

وی، عبور بارهای معادن را یکی از مهم ترین علل تخریب رویه جاده های استان به ویژه در راه‌های روستایی عنوان کرد و گفت:در نیمه نخست امسال ۲هزار و ۲۰۱ تن بار بیش از حد مجاز از ۴۸۹ خودروی متخلف کشف شد که هزار و ۱۳۹ تن آن در شهرستان‌های آبیک، البرز و قزوین بوده است.

حق‌لطفی افزود:زیرساخت راه روستایی تعریف و استاندارد مشخصی دارد که رفت و آمد کامیون‌های سنگین حامل مواد معدنی در راه‌های متنهی به معادن مغایر با این تعاریف و بیش از توان این راه‌ها است و در بلند مدت ضربه سنگینی به راه های روستایی زده است.

نشست شورای اداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قزوین با حضور فاطمه محمد بیگی نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی و همچنین فرمانداران این سه شهرستان برگزار شد.