شناسهٔ خبر: 118629 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان خبر داد؛

رشد پروژه های خودمالکی نهضت ملی مسکن در گلستان

راه و شهرسازی گلستان مدیرکل راه و شهرسازی گلستان از رشد پروژه های خودمالکی نهضت ملی مسکن در گلستان خبر داد و گفت: بر اساس آخرین آمار بیش از یک هزار پروژه خودمالکی در گلستان وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (گلستان)، مهدی ملک اظهار کرد: طرح نهضت ملی مسکن یکی از اقدامات انجام شده توسط دولت سیزدهم بوده و بزرگترین پروژه تولید مسکن پس از انقلاب اسلامی است.

رئیس شورای هماهنگی امور راه و شهرسازی گلستان ادامه داد: این پروژه همزمان با سراسر کشور، در گلستان نیز اجرایی شده و تا امروز ۹۲ هزار و ۱۵۰ نفر در این طرح ثبت نام کرده اند.

وی افزود: در سطح استان گلستان برای یک سال به ساخت ۱۵ هزار و ۴۷۶ واحد نیاز داریم و این عدد برای چهار سال به ۶۱ هزار و ۹۰۲ واحد در بخش مسکن ملکی شهری و مجموعاً با احتساب مسکن استیجاری و مسکن روستایی به ۹۳هزار و ۹۳۳ واحد می رسد.

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان اظهار کرد: بر این اساس زمین مورد نیاز برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در این استان به صورت سالانه ۴۶۴ هکتار و برای چهار سال یک هزار و ۸۵۸ هکتار است.

ملک با بیان اینکه اقدامات زیادی اعم از انعقاد تفاهم نامه با سازمان های مختلف برای تامین زمین صورت گرفته، گفت: با توجه به یادداشت تفاهمی که بین وزارت راه و شهرسازی و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور منعقد شد، اسناد مالکیت اراضی مازاد دستگاه های اجرایی پس ازشناسایی، به نام سازمان ملی زمین و مسکن صادر می‌شود.

وی از ثبت نام ۶۹ هزار و ۸۵۹ نفر تا پایان مهر ماه در طرح نهضت ملی مسکن در حوزه شهری در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر جمعیت (بغیر از شهرهای کردکوی و آق قلا) خبر داد و اظهار کرد: بیشترین ثبت نامی ها با بیش از ۳۰ هزار نفر در شهر گرگان و کمترین آن ها با چهار هزار و ۳۳۶ نفر در شهر بندرترکمن قرار دارند.

رئیس شورای هماهنگی امور راه و شهرسازی گلستان در ادامه گفت: مطابق با مصوبه شورای مسکن، پس از ثبت نام متقاضی در سامانه، استعلام‌های سه گانه شامل استعلام فرم ج، استعلام اداره ثبت و استعلام بانک انجام می پذیرد و در صورت قرمز بودن این استعلام‌ها درخواست متقاضی رد و از روند خارج می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان همچنین تصریح کرد: تا کنون از مجموع افراد ثبت نامی در این طرح در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر جمعیت (بغیر از شهرهای کردکوی و آق قلا) که اداره کل راه و شهرسازی متولی پالایش متقاضیان می باشد، برای ۴ هزار و ۷۲۲ نفر حساب افتتاح شده و ۳ هزار و چهارصدو سی ودو متقاضی نسبت به واریز وجه اولیه اقدام کرده اند.

ملک ادامه داد: از مجموع کل ثبت نام ها در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر، ۵۳ هزار و ۳۸۴ نفر  حائز شرایط سه استعلام سبز هستند.

وی همچنین از رشد تعداد پروژه های خودمالکی در استان خبر داد و گفت: بر اساس آخرین آمار تا پایان مهرماه سال جاری، یک هزار و ۳۷۱ پروژه خودمالکی در گلستان وجود دارد.

رئیس شورای هماهنگی امور راه و شهرسازی گلستان افزود: این پروژه ها شامل ۱۳ هزار و ۶۷۱ واحد می شود که بیشترین آن ها با ۱۰ هزار و ۸۱۴ واحد در شهر گرگان است.

ملک با بیان از این تعداد ۲ هزار و ۴۵۷ واحد قرارداد مشارکت با بانک را منعقد کرده اند، گفت: با  توجه به مشکل کمبود اراضی دولتی و ملی با قابلیت تولید مسکن در استان های شمالی، احداث مسکن به صورت خودمالکی اثر زیادی بر پیشروی طرح خواهد گذاشت.

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان در ادامه سخنانش یادآور شد: در طرح نهضت ملی مسکن تاکنون در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر جمعیت (بغیر از شهرهای کردکوی و آق قلا) فوندانسیون یک هزار و ۲۱۶ واحد انجام شده است.

وی در انتها افزود: از مجموع واحدهای در حال ساخت، در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر جمعیت (بغیر از شهرهای کردکوی و آق قلا) ۷۹۶ واحد دارای اسکلت و سقف و ۲۸۴ واحد دارای سفت کاری هستند.