شناسهٔ خبر: 118816 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

با حضور مدیرکل راه و شهرسازی استان؛

چهارمین جلسه شورای هماهنگی راه و شهرسازی استان هرمزگان برگزار شد

چهارمین جلسه شورای حمل و نقل هرمزگان چهارمین جلسه شورای هماهنگی راه و شهرسازی استان هرمزگان با حضور مدیر کل راه و شهر سازی و رئیس شورای هماهنگی امور راه وشهرسازی استان هرمزگان، مدیران و معاونین دستگاههای عضو شورا و فرمانده پلیس راهور برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی(هرمزگان)، در چهارمین جلسه شورای هماهنگی راه و شهرسازی استان هرمزگان که در راستای بررسی مسائل و مشکلات و همچنین گزارشی از عملکرد شش ماهه نخست در حوزه های مختلف حمل و نقل و به منظور تعامل و هم‌افزایی بیش از پیش دستگاه‌های مختلف استان برگزار شد، عباس کمالی مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان بیان داشت: استان هرمزگان با مساحت ۷۰ هزار و ۶۹۷ کیلومتر مربع حدود ۴ درصد مساحت کل کشور، رتبه نهم را داراست که طول راه های موجود بدون راه های روستایی ۳ هزار و ۲۰۲ کیلومتر با حدود ۳.۸ درصد از طول راه های کشور، رتبه هشتم کشوری را دارد که جایگاه مناسبس به لحاظ شاخص توسعه راه ها را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان وظیفه احداث بزرگراه ها، راه های اصلی و راه های فرعی را در استان عهده دار است و در حال حاضر ۱۹ پروژه راهسازی شامل ۵ پروژه بزرگراهی، ۱۲ پروژه راه اصلی و ۲ پروژه راه فرعی فعال بوده که در مجموع از طول کلی ۹۹۶ کیلومتر، ۳۲۵ کیلومتر تکمیل و در حال بهره برداری و ۲۴۸ کیلومتر از آن در دست اجرا است و احداث مابقی آن از برنامه های آتی این اداره کل است.

مدیر کل و رئیس شورای هماهنگی امور راه وشهرسازی هرمزگان به پروژه های شاخص راهسازی استان اشاره و ادامه داد: هرمزگان با داشتن ۹۰۰ کیلومتر نوار ساحلی از طریق خلیج فارس و دریای عمان و بنادر تجاری، قطب اقتصادی در جنوب کشور است که احداث ۵ پروژه بزرگراهی به طول ۳۳۳ کیلومتر ضمن اتصال استان به استان های همجوار بوشهر، فارس، کرمان و سیستان نقش کلیدی در ترانزیت کالا و حمل و نقل باری در منطقه ایفاد می کند.

کمالی یاد آور شد: ۹۳ کیلومتر کریدور بزرگراهی جنوب کشور، ۱۵۰ کیلومتر بزرگراه لار-جهرم-بندرعباس، ۵۵ کیلومتر بزرگراه شیراز-فسا-داراب-گهکم، ۲۰ کیلومتر بزرگراه جیرفت-کهنوج-رودان و ۱۶ کیلومتر بزرگراه بافت- حاجی آباد از ماموریت های این اداره کل است.

عباس کمالی در خصوص طرح های راهسازی شهرستان بشاگرد وزدودن چهره محرومیت از آن افزود: حسب برنامه ریزی صورت گرفته دو پروژه راهسازی به طول ۹۵ کیلومتر در بشاگرد هدف گذاری و در حال حاضر توسط اداره کل راه و شهرسازی در حال اجرا است.

وی اظهار داشت: پروژه نخست به طول ۴۷ کیلومتر به صورت واریانتی منشعب از دو راهی گوهران به سمت سردشت بشاگرد است که این مسیر بخشی از کریدور ارتباطی پسکرانه توسعه سواحل مکران و به عنوان مسیر پدافندی کریدور نوار ساحلی جنوب کشور است و با احداث و بهره برداری از مسیر ذکر شده علاوه بر کاهش محور بخش گوهران بشاگرد به شهرستان میناب به طول ۶۰ کیلومتر موجب دسترسی ایمن اهالی ۱۴ روستای محروم با جمعیت بیش از دو هزار نفر می شود. پروژه دوم نیز به طول ۱۰۲ کیلومتر موسوم به راه سرحدی با شروع از دوراهی بیخ کهنو تا شمسون است که ۴۸ کیلومتر آن در حال اجرا است که احداث آن بشاگرد را از بن بست خارج خواهد کرد.

گفتنی است در ادامه، مدیران و معاونین دستگاههای عضو شورا هماهنگی راه و شهرسازی هرمزگان نیز در خصوص وضعیت موجود استان و نیازهای مختلف حوزه مدیریتی خود به ارائه توضیحات پرداختند.