شناسهٔ خبر: 11887 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مظاهریان در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:

آخرین وضعیت صندوق پس‌انداز مسکن یکم/ دلایل عدم پرداخت وام ۶۰ میلیونی مسکن توسط برخی بانک‌ها/ شروط خروج بازار مسکن از رکود

حامد مظاهریان معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این‌که برای خانه‌دار شدن خانه‌اولی‌ها باید بر نظام مبتنی بر پس‌انداز تکیه کرد افزود: خروج رکود بازار مسکن به شاخص‌های کلان اقتصادی مربوط است و واقعیت این است که بازار مسکن هیچ گاه جداگانه عمل نکرده است.

حامد مظاهریان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره میزان سرمایه‌گذاری مردم در صندوق پس‌انداز مسکن یکم توضیح داد: طبق آخرین آماری که به دست من رسید روزانه حدود ۲۵۰ نفر در این صندوق ثبت نام می‌کنند که روند قابل قبولی است و امیدواریم در ماه‌های آینده این تعداد افزایش پیدا کند زیرا در زمان اعلام آغاز به کار صندوق پس‌انداز مسکن یکم بسیاری از متقاضیان دریافت این وام، پول نقد کافی برای افتتاح حساب نداشتند و طبیعی است که جمع‌آوری این مبلغ و تبدیل دارایی‌ها به پول نقد زمان‌بر است.

مظاهریان درباره زمان احتمالی خروج بازار مسکن از رکود گفت: خروج بازار مسکن از رکود به شاخص‌های کلان اقتصادی مربوط است و واقعیت این است که بازار مسکن هیچ گاه جداگانه عمل نکرده است. با بهبود شاخص‌های کلان اقتصادی و سرمایه‌گذاری حتما بازار مسکن نیز از آن منتفع خواهد شد.

جذب سرمایه‌گذاری صنعت ساختمان با سپرده‌گذاری در صندوق پس‌انداز یکم 

وی افتتاح حساب صندوق پس‌انداز مسکن یکم را راهی برای افزایش حجم سرمایه‌گذاری دانست و گفت: این حساب‌ها و مبالغی که سپرده‌گذاری می‌شود در حوزه مسکن و ساختمان صرف و سبب رونق این صنعت می‌شود ولی به دلیل این‌که هنوز در ابتدای راه هستیم طبیعی است که این مبالغ تاثیر پیش‌بینی شده را بر بازار مسکن نگذاشته‌اند.

وی درباره وضعیت پرداخت وام ۶۰ میلیون تومانی مسکن توسط بانک مسکن و سایر بانک‌ها توضیح داد: در سال‌های گذشته بانک‌ها به جز بانک مسکن از پرداخت وام مسکن منع شده بودند اما مصوبه جدید شورای پول و اعتبار این منع را از بانک‌ها برداشت و اکنون بانک‌های دیگر هم می‌توانند این وام را پرداخت کنند اما ملزم به پرداخت آن نیستند.

مظاهریان افزود: این‌که در حال حاضر بسیاری از بانک‌ها این وام را پرداخت نمی‌کنند به نقدینگی آن‌ها مربوط است. بانک‌ها اغلب اعلام می‌کنند که تمایل به پرداخت این تسهیلات دارند اما نقدینگی لازم را ندارند و این مشکلی است که ما نیز تصور می‌کردیم بانک‌ها با آن دست به گریبان باشند. به هر حال در گام نخست توانسته‌ایم این منع را برداریم و باید منتظر باشیم بانک‌ها به تدریج بعد از رفع مشکل نقدینگی وام ۶۰ میلیونی را نیز به متقاضیان بپردازند.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره مزایای وام ۸۰ میلیون تومانی مسکن نسبت به وام ۴۵ میلیون تومانی توضیح داد: سود وام مسکن در گذشته ۲۴ و ۲۶ درصد بود اما بازپرداخت وام ۸۰ میلیونی مسکن با سود ۱۴ درصد است و دولت مابه‌التفاوت این سود را می‌پردازد. بازپرداخت ماهیانه وام ۸۰ میلیونی حدود یک میلیون تومان خواهد بود و اجاره ماهیانه خانه‌ای که فرد می‌تواند در تهران تهیه کند قطعا بیش از این مقدار است.

وی با بیان این‌که تسهیلات خانه‌اولی‌ها به نوعی نظام مبتنی بر پس‌انداز محسوب می‌شود به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: در حال حاضر چون اکثر افراد جامعه از خرید خانه ناامید هستند سرمایه خود را در راه‌های دیگر خرج می‌کنند ولی باید در نظر گرفت که خرید خانه مستلزم تکیه بر نظام پس‌انداز است. هماهنگونه که نظام پس‌انداز مسکن در بسیاری از کشورهای دنیا وجود دارد و افراد می‌دانند که برای خرید خانه پول‌های خود را خرد خرد جمع کرده و به تدریج نسبت به خرید خانه اقدام کنند.

اصلاح قانون نظام مهندسی نیازمند فرایند دوساله است

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از این گفتگو به موضوع اصلاح قانون نظام مهندسی که مدتی پیش در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفته بود اشاره کرد و درباره آخرین وضعیت اصلاح این قانون گفت: یکی از تغییرات اساسی مورد نیاز جامعه مهندسی کشور، اصلاح قانون نظام مهندسی است اما از آن‌جایی که اخیرا مجلس این موضوع را از دستور کار خود خارج کرده است به نظر می‌رسد یک فرایند دوساله برای در دستور کار قرار گرفتن اصلاح قانون نظام مهندسی نیاز داریم که به مجلس فعلی نخواهد رسید.

معان مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی درباره ابعادی که در قانون نظام مهندسی باید مورد توجه قرار بگیرد و نیازمند اصلاحات است توضیح داد: مبحث دوم مقررات ملی ساختمان که آیین‌نامه اجرایی قانون نظام مهندسی محسوب می‌شود نیازمند اصلاح است که به جد پیگیر آن هستیم. همچنین قبل از اصلاح قانون نظام مهندسی که کار بسیاری بزرگی است باید برخی از فرایندهایی که پیش از این جریان داشت را اصلاح کنیم./

نظر شما