شناسهٔ خبر: 118892 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

رئیس سازمان هواشناسی کشور در نشست مشترک با استاندار قم:

تغییر کاربری اراضی مانع مدیریت بحران در بروز باران و سیلاب می‌شود

تاجبخش رئیس سازمان هواشناسی با اشاره به وضعیت بارش‌ها در سطح کشور و اثرات تغییر اقلیم برناهنجاری‌های ایجاد شده، تغییر کاربری اراضی را از مشکلات عمده مدیریت بحران در بروز باران و سیلاب عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سحر تاج بخش، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی کشور طی سفر به استان قم به همراه معاون توسعه مدیرت و منابع، رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور و مدیر کل هواشناسی استان، با استاندار قم دیدار و گفتگو کرد.

تاج بخش در این نشست با اشاره به وضعیت بارش‌ها در سطح کشور و اثرات تغییر اقلیم برناهنجاری‌های ایجاد شده، تغییر کاربری اراضی را از مشکلات عمده مدیریت بحران در بروز باران و سیلاب یاد کرد و افزود: در برخی از کشورهای دنیا شیوه‌های استحصال آب در حال انجام است اما این شیوه در بهترین حالت ۱۲ درصد به افزایش باران کمک می‌کند.

وی خاطر نشان کرد:‌ شیوه‌های استحصال آب اگرچه در برخی امور مانند مه و تگرگ‌زدایی موثر است اما روش متداول و به‌صرفه‌ای در تامین منابع آبی نیست و برخی آسیب‌های دیگر را نیز بر جای می‌گذارد. 

رئیس سازمان هواشناسی کشور با تاکید بر لزوم افزایش توان برنامه هواشناسی در توسعه گفت: سازمان برای توسعه ایستگاه‌های هواشناسی، تجهیزات لازم را از اعتبارات ملی تامین می‌کند اما اعتبارات مورد نیاز برای ایجاد زیرساخت‌ها باید از استان تامین شود که حمایت مسئولین استانی و بویژه استاندار را می‌طلبد.

استاندار قم نیز در این دیدار، با بیان آنکه اقلیم سرزمینی و جغرافیایی ایران همواره مستعد بروز حوادث طبیعی متعدد است، به موضوع تغییرات اقلیمی در سطح داخلی و جهانی مانند خشکسالی و پدیده گردوغبار اشاره کرد که از مسائل مهمی است که چالش‌های جدیدی را ایجاد کرده‌است.

سید محمدتقی شاهچراغی خاطرنشان کرد: در خوشبینانه‌ترین حالت  ۳۰ هزار هکتار از مساحت استان قم به کانون بحرانی گرد و غبار تبدیل‌شده و از ابتدای سال جاری  شهر قم افزون بر ۱۳۰ روز ناسالم داشته ‌است.

وی استفاده از مدیریت علمی و اصل پیشگیری در مدیریت بحران را مورد توجه قرار داد و یادآور شد: مدیریت استان از توسعه هواشناسی و برخوداری استان از تمامی ظرفیت‌های سازمان هواشناسی و پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو حمایت می‌کند.

حضور رئیس سازمان هواشناسی کشور در نشست فصلی مدیران کل مدیریت بحران کشور در قم

رئیس سازمان هواشناسی کشور همچنین در ادامه سفر خود به قم به همراه معاونین توسعه مدیریت و منابع، توسعه و پیش‌بینی، رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور و مدیر کل و معاونین هواشناسی استان قم در نشست فصلی مدیران کل مدیریت بحران کشور در قم حضور یافت.‌

تاج بخش در این نشست با اشاره به‌ضرورت توسعه رادارهای هواشناسی، گفت: ایران دست‌کم به ۱۶ رادار جدید هواشناسی نیازمند است و احداث هر رادار هواشناسی بیش از ۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. 

وی تحریم تجهیزات رادارهای هواشناسی را از دیگر موانع توسعه شبکه راداری دانست و خاطرنشان کرد: با همکاری معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری ساخت داخلی رادارهای هواشناسی آغازشده که تا به سرانجام رسیدن آن‌ها، فاصله زیادی وجود دارد.

معاون وزیر راه  شهرسازی با بیان اینکه برای راه‌اندازی سامانه هشدار سیل فعال شدن همزمان زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری لازم است؛ به نصب و فعال بودن این سامانه در ۵۳۰ نقطه از کشور در حال حاضر اشاره کرد و افزود: دولت در تلاش است تا در تمام نقاط کشور ایستگاه‌های هشدار سیل را نصب و فعال کند که اجرای همزمان تجهیزات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری کاری دشوار است.  

رییس سازمان هواشناسی کشور، یکی از نیازهای اساسی مدیریت بحران کشور را ایجاد و اشتراک‌گذاری پایگاه داده‌ای دانست که به صورت مکان محور مناطق آسیب پذیر را به خوبی برای تجزیه و تحلیل دستگاه‌های ذیربط نظیر هواشناسی فراهم آورد.

در این نشست معاون توسعه و پیش بینی سازمان هواشناسی کشور با تبیین ماتریس هشدارها به دو موضوع احتمال وقوع و تاثیر وقوع در صدور هشدارها اشاره کرد و به پرسش‌های برخی از مدیران پاسخ داد.

صادق ضیائیان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت مخاطرات آب و هوا نیز با ارائه آماری از وضعیت اثرات مخاطرات جوی و اقلیمی در سایر نقاط دنیا بر ضرورت آرام سازی و اعتماد سازی در جامعه به ویژه توسط رسانه‌ها تاکید کرد.