شناسهٔ خبر: 118914 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

نماینده تربت حیدریه:

ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده مهمترین اقدام دولت در تحقق ۴ میلیون واحد مسکونی است

دیدار نماینده مردم تربت حیدریه ساخت مسکن در عرصه بافت فرسوده و مبتنی بر بازآفرینی شهری را بهترین و سنجیده‎ترین اقدام برای تحقق هدف دولت در ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی عنوان کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محسن زنگنه نماینده مردم تربت‌حیدریه در مجلس شورای اسلامی که برای دیدار با معاون وزیر و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در محل این شرکت به همراه مدیران شهری تربت حیدریه حضور پیدا کردند، در گفتگو با خبرنگار شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان این که شهرستان تربت حیدریه از قدمت بسیار بالایی برخوردار است، گفت: با توجه به قدمت بالای شهرستان، میزان بافت‌های قدیمی و فرسوده به نسبت مساحت و جمعیت شهر قابل توجه است. تاکنون ۱۳ محله هدف بازآفرینی شهری شناسایی شده که بیشتر آن‌ها سکونتگاه غیررسمی است.

به گفته نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی بخشی از جنوب شهر در گذشته در مسیر جاده ابریشم واقع شده بود و به همین دلیل اکنون در این منطقه باراندازها و کاروانسراهای قدیمی بسیاری وجود دارد.

زنگنه در ادامه گفت:  شرکت بازآفرینی شهری ایران با برنامه‌ریزی‌های اصولی و منطقی می‌تواند در جهت کمک به اقتصاد شهر، افزایش سرمایه‌های اجتماعی شهر، تولید نشاط و شادابی و نیز تولید ثروت گام‌های موثری  در این زمینه بردارد.

در این زمینه شرکت بازآفرینی شهری ایران می‌تواند با استفاده از روش‌های نوین و تکنولوژی‌های بصری روز شهروندان را با پروژه‌ها آشنا کند.  برای مثال در جایی که قرار است جا به جایی ساکنان  انجام شود،  شرکت می‎تواند با ساخت ماکت  شهرک یا محله جدید به آن‌ها نشان دهد که در ازای واگذاری زمین یا واحدهای فرسوده‌شان چه منافعی عاید آن‌ها می‌شود. همچنین باید ضمانت‌های لازم که عمدتا ضمانت‌های اجتماعی هستند را نیز در اختیارمردم قرار دهد.

او با تاکید بر این که اکنون فعالیت‌های حوزه بازآفرینی شهری چندان برای مردم آشنا نیست، اظهارکرد: متاسفانه شهروندان به دلیل عدم َآشنایی با فعالیت‌های بازآفرینی شهری نمی‌دانند چه عوایدی نصیب آن‌ها می‌شود و در واقع ما نتوانسته‌ایم تجربیات موفق این حوزه را که کم هم نیستند، بسط و انتشار دهیم.

به گفته زنگنه در پروژه‌های نوسازی باید منافع مردم توجه قرارگرفته و آورده مالی آن‌ها نیز سنجیده شود. او در این باره افزود: اعتقادم بر این است طرحی که به مردم ارایه می‌شود باید به گونه‌ای باشد که خود طراحان و سازندگان نیز از آن استقبال کنند نه طرحی که فقط برای مردم کارایی داشته باشد.

نماینده مردم تربت حیدریه با اشاره به ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی طی ۴ سال گفت: معتقدم بهترین راهکار، ساخت مسکن در عرصه بافت  فرسوده و مبتنی بر بازآفرینی شهری است،  در این صورت هم استقبال مردمی افزایش یافته و هم دولت موفق می‌شود به اهداف خود در این زمینه دست یابد.

وی با اشاره به این که ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده، استفاده از بخش خصوصی در اقتصاد مردمی را محقق می‌کند، تصریح کرد: متاسفانه اکنون ساخت مسکن عموما در حاشیه شهرها انجام می‌شود، مناطقی که اصولا شانیت شهرنشینی ندارد و افرادی که حاضر به زندگی در این مناطق می‌شوند بعضا از اقشار ضعیف و آسیب پذیر هستند این در حالی است که با ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده حرمت و شان اجتماعی افراد حفظ می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که خواست مردم تربت حیدریه در حوزه بازآفرینی شهری چیست، گفت: مردم بیشتر از ناهنجاری‌های موجود در سکونتگاه‌های غیررسمی رنج می‌برند، بافت‌هایی با کوچه‌های تو در تو و خانه‌های بسیار قدیمی که برخی در حال خراب شدن بوده و امکان توسعه ندارند.  شهروندان به دنبال این هستند که محیط سکونتشان به محیط مناسبی تبدیل شود و در مرحله بعد با ساخت مراکز فرهنگی و ورزشگاه و نظایر این، کیفیت زندگی  ساکنان به سطح مطلوب برسد.

زنگنه، مهم‌ترین پروژه حوزه انتخابیه‌اش را پروژه زعفرانیه عنوان کرد و گفت: اکثر بازارهای سنتی به این منطقه می‌رسد،  وجود مسجد تاریخی و آب انبارهای متعدد که هر کدام یک بنای تاریخی محسوب می‌شود نیز این پروژه را خاص کرده است.

وی در این باره افزود:  به دلیل مسیر اشتباهی که در سال‌های گذشته  طی شد،  این پروژه چالش‌های زیادی برای مدیران شهری و مردم ایجاد کرده است و در دیدار با مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری، تصمیم‌هایی جهت رفع برخی چالش‌های پروژه اتخاذ شد.البته در چند سال گذشته ساخت کتابخانه، مراکز فرهنگی و دیگر مراکز مورد نیاز شهروندان انجام شده است  و کار آسفالت و بهسازی معابر به مدد  قیر رایگان که شرکت بازآفرینی شهری در اختیار شهرداری قرار می‌دهد، انجام شده و بسیاری از محلات هدف دیگر خاکی نیستند.