شناسهٔ خبر: 118996 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در راستای سرعت‌بخشی به طرح نهضت ملی مسکن استان اصفهان؛

۲۴۱ هکتار زمین مازاد دستگاه‌های دولتی در اختیار نهضت ملی مسکن قرار گرفت

عبدالحسین پارسایی راد - اصفهان معاون املاک و حقوقی اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: تا کنون در سطح استان اصفهان حدود ۳۵۰ هکتار زمین مازاد دستگاه‌های دولتی شناسایی شده که در حال حاضر حدود ۲۴۱ هکتار از آن در اختیار نهضت ملی مسکن قرار گرفته است.

عبدالحسین پارسایی‌راد معاون املاک و حقوقی اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان در گفت وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی(اصفهان)؛ در خصوص وضعیت تامین اراضی طرح نهضت ملی مسکن استان اظهار داشت: در راستای تامین اراضی دولتی برای اجرای این طرح بزرگ و ملی، سازمان ملی زمین و مسکن بعنوان متولی اراضی دولتی مسئول معرفی این اراضی بوده لذا در استان اصفهان تا کنون حدود هفت هزار هکتار زمین معرفی نمودیم که در کمیته های مربوطه مورد بررسی قرار گیرد.  

وی افزود: در حال حاضر با توجه به بررسی‌های بعمل آمده، از این میزان زمین، با بیش از چهار هزار و ۹۰۰ هکتار آن مخالفت شد و بیش از دو هزار هکتار دیگر نیز در دست بررسی قرار دارد.  

معاون املاک و حقوقی اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان اذعان داشت: برای حدود ۵۴۰ هکتار از این اراضی موافقت‌های اولیه اخذ شده است و در تلاشیم با الحاق و تغییر کاربری بتوانیم قسمت عمده‌ای از کمبود زمین را جبران کنیم.  

وی با اشاره به اینکه یکی از راه‌های رفع کمبود اراضی طرح نهضت ملی مسکن، استفاده از اراضی مازاد سایر دستگاه‌های اجرایی است گفت: ماده ۱۰ قانون جهش تولید به این موضوع پرداخته و صراحتاً اعلام کرده است که با درخواست وزارت راه و شهرسازی، ادارات و دستگاه‌های اجرایی موظف هستند ظرف ۲ ماه اراضی مربوطه را در اختیار آن وزارتخانه قرار دهند.  

پارسایی‌راد اضافه کرد: مطابق با این قانون چنانچه دستگاه‌های مربوطه در موعد مقرر اقدام نکنند، اداره ثبت اسناد و املاک موظف است اسناد این اراضی را به نام دولت با نمایندگی وزارت راه و شهرسازی صادر کند.   

وی بیان داشت: تا کنون در سطح استان اصفهان حدود ۳۵۰ هکتار زمین شناسایی شده که حدود ۲۴۱ هکتار از آن به نام سازمان ملی زمین و مسکن و شرکت عمران شهر جدید بهارستان تغییر نمایندگی پیدا کرده است.  

معاون املاک و حقوقی اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان افزود: مشکل بزرگی که در این رابطه با آن مواجه هستیم این است که اطلاعات املاک و اراضی سایر دستگاه‌ها را نداریم لذا می‌طلبد که اداره‌کل امور اقتصادی و دارایی و سازمان ثبت اسناد و املاک، این اطلاعات را در اختیار ما قرار دهند تا بتوانیم در این راستا استفاده بهینه داشته باشیم.  

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر توانستیم اسناد اراضی مورد نظر دستگاه‌های اجرایی شامل امور اقتصادی و دارایی، دامپزشکی، جهادکشاورزی و شرکت نفت را انتقال بدهیم و اراضی دستگاه‌های دیگری شامل دانشگاه پیام نور، وزارت بهداشت، آموزش و پرورش، شرکت برق منطقه‌ای، اداره‌کل بهزیستی و اداره کل پست شناسایی شده و در دستور کار قرار دارد.