شناسهٔ خبر: 11903 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

عضو انجمن مهندسان صنعت ساختمان:

حضور حداکثری در انتخابات نظام مهندسی مستلزم تامین منافع مهندسان/ ابلاغیه اخیر به سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان فرصت استقلال داد

انتخابات نظام مهندسي عضو انجمن مهندسان معمار و شهرساز با مثبت ارزیابی کردن ابلاغیه وزیر راه و شهرسازی حضور حداکثری مهندسان را در انتخابات نظام مهندسی مستلزم تدابیری دانست که در آن منافع مهندسان جوان تامین شود و تاکید کرد: نظام مهندسی ساختمان خانه دوم دولتی‌ها نیست.

کامران گودرزی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در بیان چگونگی ترغیب جامعه مهندسان جوان جهت حضور در انجمن‌ها، تشکل‌های مهندسی و همچنین انتخابات نظام مهندسی ساختمان به عنوان هیئت مدیره، بازرس و همچنین در سایر حوزه‌‌های مهندسی گفت: حضور مهندسان به ویژه مهندسان جوان در سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان بستگی به تامین منافع مهندسان دارد. از آنجایی که حضور مهندسان در تشکل‌ها، انجمن‌ها و حتی عضویت در سازمان‌های نظام مهندسی نفع اقتصادی برای مهندسان ندارد لذا شاهد عدم حضور حداکثری مهندسان در کلیه اموری هستیم که با آنها ارتباط مستقیم دارد.

عضو انجمن صنفی مهندسان صنعت ساختمان افزود: اعضای جوان جامعه مهندسی منافعی در انتخابات ندارند و به همین خاطر نیز حضور در چنین مجامعی برای آنها جذابیتی ندارد. این مسئله به ویژه برای مهندسان پایه ۳ که در شهر تهران هیچگونه امکان فعالیتی ندارند مصداق دارد و باید مسئولان سازمان‌های نظام مهندسی در جهت رفع مشکلات مهندسان جوان برآیند و در حد امکان از پتانسیل‌های آنها استفاده کرده و در مقابل امکان فعالیت و معرفی به جامعه حرفه‌ای مهندسی را برای آنها ایجاد کنند.

عضو انجمن مهندسان مشاور معمار و شهرساز در بیان راهکارهای ترغیب و حضور مهندسان جوان در انتخابات نظام مهندسی گفت: مسئولان و دست اندرکاران در وهله نخست باید انگیزه‌های لازم را برای جامعه مهندسی ایجاد کنند و پس از آن انتظار حضور حداکثری مهندسان را خواستار باشند. همچنین سازمان نظام مهندسی ساختمان جدا از آنکه یک نهاد صنفی باشد برای مهندسان، نهادی اقتصادی نیز به‌شمار می‌آید.

عضو جامعه مهندسان مشاور ایران معتقد است: در صورت رفع موانع و تامین منافع اقتصادی، جامعه مهندسی خودبه‌خود ترغیب می‌شود و نسبت به اتفاقات این حوزه حساسیت بیشتری نشان می‌دهد.

گودرزی حضور حداکثری افراد باتجربه را به منافع آنها در سازمان‌های نظام مهندسی مرتبط دانست و افزود: قوانین موجود برای افراد پایه ۳ مهندسی تسهیلاتی در نظر نگرفته و آنها را در جامعه مهندسی عملا نادیده گرفته است، بنابراین این گروه از جامعه مهندسان با این روش به ویژه در شهرهای بزرگ هیچگاه رشد نخواهند کرد و ضرورت دارد تمهیداتی از سوی مسئولان در نظر گرفته شود تا ارتباط این بخش عمده از مهندسی با پایه‌های بالاتر و افراد باتجربه برقرار شود و از این پتانسیل‌ها به بهترین شیوه استفاده شود.

وی با تاکید بر قطع ارتباط بین مهندسان پایه ۳ با دیگر مهندسان، ادامه داد: بخش‌نامه‌ها و آیین‌نامه‌های سازمان‌های نظام مهندسی در مورد به کارگیری از نیروهای مهندسی جوان کشور نیز کافی نیست.

عضو انجمن مهندسان شهرساز و معمار عدم حضور بانوان در نظام مهندسی ساختمان را منوط به نداشتن منافع در این حوزه عنوان کرد و گفت: بحث‌های نظارت و اجرا مباحثی در مهندسی است که زنان کمتر به آن گرایش دارند اگرچه در این حوزه نیز بانوان قابلی از نظر کاری وجود دارند.

گودرزی ابلاغیه وزیر راه و شهرسازی را مبنی بر منع شرکت کارکنان وزارت‌کشور، شهرداری و شورای اسلامی شهر و روستا در انتخابات نظام مهندسی ساختمان به عنوان هیئت مدیره، بازرس و عضویت در شورای انتظامی حرکتی رو‌به جلو دانست و گفت: ابلاغیه وزیر راه و شهرسازی ابلاغیه مهمی است از این جهت که به سازمان‌های نظام مهندسی فرصت استقلال را می‌دهد تا بتوانند به سازمانی حداقل نیمه مردمی که اداره آنها توسط بخش‌های نیمه خصوصی است، تبدیل شوند. نظام مهندسی ساختمان خانه دوم دولتی‌ها نیست اگرچه حضور افراد بازنشسته سازمان‌های دولتی و نهادهای عمومی همچنان بازتاب دهنده افکاری است که بخش خصوصی را نادیده می‌گیرد. /

نظر شما