شناسهٔ خبر: 119037 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در نشست« ارایه تجربه نوسازی محله‌ای با رویکرد جمعی » مطرح شد؛

ضرورت نوسازی محله‌محوری با رویکرد تجمیعی

نشست با حضور مدیران شرکت بازآفرینی شهری ایران، سازمان نوسازی شهر تهران و برخی از نمایندگان دفاتر تسهیل‌‎گری شهر تهران و همچنین نمایندگان ادارات کل راه و شهرسازی و شهرداری‌های سراسر کشور بصورت مجازی، نشست "ارایه تجربه نوسازی محله‌ای با رویکرد جمعی" برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با حضور مدیران شرکت بازآفرینی شهری ایران، سازمان نوسازی شهر تهران و برخی از نمایندگان دفاتر تسهیل‌‎گری شهر تهران و همچنین تعدادی از نمایندگان ادارات کل راه و شهرسازی و شهرداری‌های سراسر کشور بصورت مجازی، نشست "ارایه تجربه نوسازی محله‌ای با رویکرد جمعی " برگزار شد.

در این نشست سعید اسدی مدیر کل دفتر مطالعات کاربردی و امور ترویجی شرکت بازآفرینی شهری ایران ضمن خیر مقدم به حاضرین در نشست و همکاران استان‌های حاضر از طریق فضای مجازی اظهارکرد: دفتر مطالعات کاربردی و امور ترویجی بر اساس شرح وظایف سازمانی نشست نوسازی محله‌ای با رویکرد تجمیعی در دستور کار قرار داده است، به همین منظور با توجه به تجارب سازمان نوسازی شهر تهران نشست مذکور با موضوع ارائه تجربه نوسازی محله‌ای توسط مدیران سازمان و همچنین تجربه دفاتر تسهیلگری برگزار می‌شود.

وی با اشاره به ضرورت‌های تسریع در نوسازی محله‌ای و اعمال مشوقات‌ لازم در این رابطه، گفت: برای شتاب بخشی ساخت واحدهای فرسوده و ناپایدار در محلات هدف بازآفرینی شهری، بسته‌های تشویقی شهرسازانه توسط شورای عالی شهرسازی و معماری ابلاغ گردیده که در آن به موضوع نوسازی تجمیعی تاکید شده است.

اسدی در ادامه طراحی بهتر به دلیل ادغام و یکپارچه شدن املاک محدوده ،تخصیص فضای بیشتر برای تامین فضای شهری و خدمات روبنایی و همچنین توزیع منافع حاصل از این اقدام بین همه کنشگران اعم از ساکنین،سازندگان و دولت را از عمده مزیت‌های نوسازی محله‌ای با رویکرد تجمیعی برشمرد.

ظرفیت تولید یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی در محلات هدف شهر تهران

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به اینکه براساس مطالعات انجام شده در یک برنامه ۱۰ ساله باید سالانه ۱۵۰ هزار واحد مسکن در شهر تهران ساخته شود، گفت: بر اساس این برنامه ۱۰ساله می توان توامان پاسخ به نیاز مسکن و برنامه نوسازی بافت فرسوده را دنبال کرد.

علی خانی با بیان اینکه در طول ۱۰ سال گذشته، سالانه ۶۵ هزار پروانه ساخت مسکن در شهر تهران صادر شده است، توضیح داد: ۶۵ درصد سبد هزینه خانوار در شهر تهران مربوط به  سهم مسکن است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری سازمان نوسازی شهر تهران تصریح‌کرد؛ شاهد رشد حاشیه نشینی در شهر تهران به دلیل عدم تأمین مسکن متناسب با توان خانوار در این شهر هستیم .

او با یادآوری ماده ۱۲ قانون جهش تولید مسکن مبنی بر اینکه " وزارت راه و شهرسازی موظف است به منظور تأمین زمین مورد نیاز این قانون، استفاده از اراضی درون شهری در بافت فرسوده و سکونتگاه های غیررسمی، اراضی متصل به بافت شهری و اراضی دستگاه‌ها را در اولویت قرار دهد و ضمن تأکید بر همسویی برنامه‌های تأمین مسکن با سیاست های نوسازی و بازآفرینی شهری بیان داشت: ۲۶۱ هزار پلاک ناپاپدار در بافت فرسوده شهر تهران شناسایی شده است که هر پلاک ظرفیت تولید ۵ واحد جدید را دارد.

ضرورت نوسازی ۲۶۱ هزار پلاک ناپایدار در بافت فرسوده شهر تهران

خانی افزود: در صورت نوسازی این تعداد پلاک ناپایدار می‌توان یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی در شهر تهران تولید کرد.

 او با بیان اینکه ۴۵۰۰ هکتار بافت اراضی و عرصه‌ ناکارآمد در شهر تهران شناسایی شده است، گفت: در این اراضی با یک برنامه‌ریزی مناسب می‌توان حداقل ۲۰۰ هزار واحد مسکن تولید کرد که بر این اساس تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکن مورد نیاز شهر تهران دور از دسترس نیست و از سویی در صورت کوچک‌سازی بخشی از واحدها این میزان به یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد قابل افزایش است.

 خانی با اشاره به تشکیل قرارگاه جهادی مسکن در شهرداری شهر تهران، گفت: تاکنون ۷۷ پروژه به ظرفیت تولید ۷۲ هزار واحد مسکونی در این قرارگاه تعریف شده که ساخت ۲۰ هزار واحد از آن ها شروع شده است.

 رویکرد نوسازی محله محوری و تشکیل دفاتر تسهیلگری

پروانه غضنفری مدیر اداره راهبری دفاتر محله‌ای سازمان نوسازی شهر تهران در این نشست با اشاره به اینکه از دهه ۸۰ به بعد سازمان نوسازی شهر تهران رویکرد خود را به سمت محله محوری و تشکیل دفاتر تسهیلگری در محلات هدف بازآفرینی شهر تهران در دستور کار قرار داده است، گفت: امروزه ضرورت نوسازی برکسی پوشیده نیست و تامین حق حیات شهروندان و کاهش مخاطرات بلایای طبیعی، دستیابی به عدالت اجتماعی در شهر از طریق فرصت‌های برابر بهره‌مندی از خدمات شهری و تامین بخشی از نیاز شهر به مسکن و کاهش فقرا مورد تاکید مدیران شهری است.

مدیر اداره راهبری دفاتر محله ای سازمان نوسازی شهر تهران افزود: ما معتقدیم تحقق کلیه برنامه‌های نوسازی در محلات هدف بازآفرینی شهری در دست ساکنان این محدوده هاست. به عبارت دیگر کلیه رویکردها، طرح‌ها و برنامه‌های اجرایی براساس اصل "مشارکت مردم " استوار است.ط

او با بیان اینکه در بافت فرسوده شهر تهران ۲۷۸.۷۵۵ قطعه مسکونی شناسایی شده است، گفت : ۸۳ درصد بافت فرسوده را قطعات مسکونی فرسوده تشکیل می‌دهد که با تخریب هر پلاک، ۴ واحد جدید تولید  می‌شود.

غضنفری تشکیل دفاتر تسهیلگری را بازی برد – برد برای ساکنین محلات هدف بازآفرینی شهری – دولت و شهرداری قلمداد کرد و ادامه داد: با تخریب هر پلاک فرسوده از یک سو ظرفیت نوسازی و احیای بافت را فراهم می‌کند و از سوی دیگر کمک موضوع کسری مسکن در شهر تهران را حل می‌کند.

وی گفت: اگر یک بافت یا یک محله فرسوده نوسازی شود باید امکانات زیر ساختی توسط دولت تامین گردد و نقش مشارکت مردم پر رنگ‌تر شود.

 غضنفری با اشاره به اینکه ۸۰ محله در سطح بافت‌های فرسوده با مساحتی بالغ بر ۲۸۰۰ هکتار توسط ۲۲ دفتر نوسازی در حال احیاء است، اظهارکرد: تجمیع پلاک‌های فرسوده به عنوان ابزاری جهت بهبود الگوی توزیع زمین مطرح است و فرصت‌های جدید توسعه شهر را دراختیار مدیریت شهری قرار می‌دهد.

مدیر اداره راهبری دفاتر محله‌ای سازمان نوسازی شهر تهران توضیح داد: به منظور دستیابی به موفقیت حداکثری در راه اندازی دفاتر تسهیلگری و تجمیع و نوسازی پلاک های تخریبی و فرسوده شهر، بروزرسانی تسهیلات ویژه به ساکنین بافت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این کار به تازگی و از طریق بازنگری بند ۱۵ طرح تفصیلی شهر تهران به تصویب کمیسیون ماده ۵ شهر تهران رسیده و در مهر ماه سال جاری توسط شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ابلاغ شد. در این بازنگری اعطای حداکثر یک طبقه تشویقی به مالکین پلاک‌های ۱۰۰ متر و بیشتر و دو طبقه تشویقی ویژه پروژه‌های تجمیعی بلوکی و یا پروژه‌های تجمیعی که مساحت آن پس از اصلاح به ۴۰۰متر مربع می‌رسد مشروط به دسترسی به گذر ۸ متری در نظر گرفته شده است. موضوع پیشروی طولی دو متر و امکان تعبیه دو درب پارکینگ در قطعات دارای بر ۱۲ متر نیز از دیگر ضوابط موجود در این مصوبه است.

با نوسازی محله‌ای تاب‌آوری محلات فرسوده و کیفیت محیطی و زندگی  افزایش می‌یابد

 آمنه منصوری کارشناس دفتر راهبری و هدایت طرح‌های بازآفرینی شهری شرکت بازآفرینی شهری ایران جزییات بیشتری از بسته تشویقی شهرسازانه که به تازگی توسط شورای‌عالی معماری و شهرسازی تصویب شده است، ارایه کرد و با اشاره به وسعت بافت‌های ناکارآمد شهری خاطرنشان کرد: در کشور ۷۴ هزار هکتار بافت فرسوده در بافت ناکارآمد شهری با جمعیتی بالغ بر ۱۰ میلیون نفر، ۵۹ هزار هکتار سکونتگاه غیررسمی با جمعیتی بالغ بر ۶ میلیون نفر و ۳۲ هزار هکتار بافت تاریخی با جمعیتی بالغ بر ۲ میلیون نفر شناسایی شده است.

وی با بیان اینکه در تدوین این بسته تشویقی رویکرد نوسازی محله‌ای مورد توجه قرار گرفته است، اظهارکرد: با نوسازی محله‌ای انتظار می‌رود " ایمنی و تاب‌آوری محلات فرسوده و ناکارآمد شهری و کیفیت محیطی و زندگی در این محلات ارتقاء یافته و همچنین بخشی از اراضی مورد نیاز مسکن مورد نیاز قانون جهش تولید مسکن از طریق تنظیم مجدد زمین در این محلات که دارای زیرساخت-های شهری هستند، تأمین شود."

 منصوری در بیان سیاست‌های متضمن نوسازی محله‌ای در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری اظهارکرد: تراکم‌های تشویقی موضوع این مصوبه صرفا به محلات یا نواحی که سرانه تأمین خدمات عمومی آنها حداقل به میزان یک سوم سرانه مصوب خدمات و فضای سبز مقیاس محله یا ناحیه باشد تعلق می‌گیرد. بلوک‌های شهری که سرانه خدمات عمومی مورد نیازشان را در درون بلوک تأمین می‌نمایند از شمول این بند مستثنی می باشند، همچنین این مشوق‌ها فقط در محدوده بافت فرسوده و ناکارآمد شهری مصوب، ملاک‌عمل بوده و هرگونه مداخله در بافت‌های تاریخی مصوب، تابع ضوابط قانونی ویژه خود خواهد بود.

وی همچنین با بیان اینکه به منظور جبران کسری پارکینگ‌های ناشی از اجرای این مصوبه شهرداری‌ها مکلف شدند نسبت به تامین پارکینگ‌های محله‌ای در مکان‌های مناسب در بافت‌های فرسوده اقدام کنند.

به گزارش شرکت بازآفرینی شهری ایران، منصوری با اشاره بسته‌های تشویقی شهرسازانه گفت: این بسته‌های تشویقی برای ۴ گروه در نظر گرفته شده که شامل نوسازی در مقیاس محورهای اصلی محلات فرسوده، نوسازی تجمیعی در عمق بافت فرسوده شهری، نوسازی قطعات غیرقابل تجمیع و کسانی است که در مقیاس محله‌ای و  بلوک شهری اقدام به بازآفرینی شهری می‌کنند.