شناسهٔ خبر: 119253 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

در نشست معاونین امور دریایی بنادر کشور مطرح شد؛

به‌روزرسانی آیین‌نامه مناطق عملیاتی و نظارتی سازمان بنادر و دریانوردی تا یک ماه آینده/ پیگیری تامین نیروی انسانی متخصص دریایی در مجلس و دولت

نشست عضو هیات عامل و معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در نشست تخصصی معاونین امور دریایی بنادر کشور با تاکید بر کمبود جدی نیروی انسانی مختصص در این سازمان و شرکت‌ها و ارگان های دریایی کشور ، از تشکیل کارگروه‌های تخصصی پیگیری این موضوع در مجلس و دولت خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نشست تخصصی معاونین امور دریایی بنادر کشور روز چهارشنبه با حضور مجید علی نازی عضو هیات عامل و معاون امور دریایی ، نادر پسنده مدیرکل حفاظت و ایمنی دریانوردی، مهدی‌ فرمهینی فراهانی سرپرست اداره کل امور دریایی و معاونان امور دریایی بنادر کشور در تهران برگزار شد.

در این نشست، مجید علی نازی با تاکید بر کمبود جدی نیروی انسانی مختصص در این سازمان و شرکت‌ها و ارگان های دریایی کشور، بحث اول سازمان را معضل نیروی انسانی متخصص عنوان کرد و از تشکیل کارگروه‌های تخصصی و پیگیری این موضوع در مجلس و دولت خبر داد.

معاون امور دریایی سازمان بنادر تاکید کرد: باید حقوق و مزایای استاندارد را برای نیروهای متخصص دریایی وضع کنیم.

وی به نگرانی‌های این معاونت از فرسودگی ناوگان دریایی نیز اشاره مرد وگفت: بایستی با برنامه ریزی دقیق تر و منسجم تر نسبت به حل این مشکل اقدام کنیم.

مهدی‌ فرمهینی فراهانی سرپرست اداره کل امور دریایی نیز در این نشست تخصصی، از کاهش متخصصان و کارشناسان حوزه دریایی در این اداره کل اظهار نگرانی کرد وگفت: بیش از ۶۰ چالش ها را احصا کرده‌ایم و نیاز است به طور جدی با رویکرد جراحی‌گونه این چالش‌ها را مدیریت کنیم.

وی با اشاره به لزوم اجرای خط‌مشی های اداره کل دریانوردی در سازمان ادامه داد: افزایش سطح ایمنی در ناوگان آبراهه‌ها و بنادر، توسعه ناوگان تحت پرچم ایران ، توسعه بخش غیردولتی در خدمات دریایی، عملیات دریایی در حداقل زمان ممکن در بستر ایمن،  هوشندسازی فرآیندها در جهت توسعه سیستم‌های یکپارچه، ساماندهی و توسعه حمل و نقل مسافری و مدرن سازی زیرساخت‌ها و تجهیزات از جمله این خط مشی‌ها است.

فراهانی با تاکید بر اینکه نگارش دستورالعمل‌ها باید در اجرا باشد نه ستاد ادامه داد: با آنکه تامین تجهیزات دریایی و مخابراتی در طرح آمایش دیده شده است و طرح بلند مدت است اما برنامه‌ریزی‌ها برای حل عاجل آن را نیز در دستور کار داریم.

سرپرست اداره کل امور دریایی سازمان بنادر با اشاره به تعیین مناطق خدمت گذاری و عملیاتی گفت: این مشکل از قبل وجود داشته است که برای حل این معضل نهایتا تا یک ماه آینده آیین نامه مناطق نظارتی و عملیاتی نهایی و به روز می‌شود تا در هیات وزیران مورد رسیدگی و ابلاغ قرار گیرد.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی،نادر پسنده، مدیرکل حفاظت و ایمنی دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی هم در نشست تخصصی معاونین امور دریایی بنادر کشور با اشاره به تجربه موفق لایروبی در بندر آستارا تاکید کرد: همانطور که در بندر آستارا شاهد افزایش بهره‌وری لایروب‌ها بودیم ( گاها تا ساعت پاسی از شب این لایروب‌ها مشغول عملیات لایروبی بودند) چرا بایستی در سایر بنادر لایروب‌ها را به حداقل کارایی برسانیم و  این لایروب‌ها فقط در بخشی از روز فعالیت کنند.

پسنده با اشاره به لزوم تغییر استراتژی با توجه کمبود نیروی متخصص گفت: برای این منظور می‌توانیم با تغییر نگاه استراتژیک از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کنیم.