شناسهٔ خبر: 11946 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

پروژه‌های آزادراهی اولویت‌دار برای سرمایه‌گذ اری خارجی؛

ویژگی‌ها و جذابیت‌های آزادراه اندیمشک -اهواز برای سرمایه‌گذاران خارجی/ اطلاعات اقتصادی پروژه

آزادراه آزادراه اندیمشک -اهواز یکی از ۵ پروژه مهم آزادراهی برای پیشنهاد به سرمایه گذاران خارجی است قرار است در همایش بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حمل‌ونقل و مسکن و شهرسازی معرفی شود.

به گزارش خبرنگار ستاد خبری همایش بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حمل‌ونقل و مسکن و شهرسازی٬ آزادراه اندیمشک-اهواز به طول ۱۳۵ کیلومتر و چهار خط یکی از پروژه‌های مهم آزادراهی کشور است که از سوی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور قرار است در همایش بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری به مهمانان خارجی معرفی شود.

واقع شدن این آزادراه در کریدور آزادراهی بین المللی شمال-جنوب و در منطقه نفت‌خیز جنوب غربی کشور، بهره‌مندی از بنادر مهم و پرظرفیت مانند بندر امام خمینی٬ منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی و وجود مجتمع‌های عظیم پتروشیمی در بندر ماهشهر از ویژگی‌های منحصر به فرد و جذابیت‌های این آزادراه مهم برای سرمایه گذاری به شمار می آید.

حداکثر شیب طولی این آزادراه ۶ درصد بوده٬ همچنین در طول مسیر ۱۲۰۰ متر پل نیز وجود دارد. توپوگرافی مسیر به گونه‌ای است که ۸ کیلومتر آن تپه ماهور و ۱۲۷ کیلومتر دیگر دشت بوده و حداکثر سرعت در این آزادراه ۱۲۰ کیلومتر در ساعت در نظر گرفته شده است.

این پروژه در استان خوزستان بوده و  شرایط اقلیمی آن خشک و نیمه خشک دارد. ظرفیت این آزادراه پس از گذشت ۲۰ سال از زمان بهره‌برداری ۳۲ هزار خودروی سبک و ۱۷ هزار خودروی سنگین است.

اطلاعات اقتصادی این پروژه به گونه‌ای است که کل هزینه اجرای این طرح ۱۲۰۰۰ میلیارد ریال بوده که ۳۰ درصد مشارکت دولتی٬ ‌۲۵ درصدی نرخ بازگشت سرمایه (IRR) و حداقل نرخ بازگشت آن ۲۴ درصد است.

دوره ساخت این پروژه ۴ ساله و دوره بهره برداری ارآن ۲۰ سال است.

مدل سرمایه گذاری پیشنهادی برای این پروژه به صورت BOT است.

همایش بین المللی فرصت‌های سرمایه گذاری در حمل و نقل، مسکن و شهرسازی ۱۱ و ۱۲ مهرماه با حضور نمایندگان کشورهای مختلف در تهران برگزار می‌شود./

نظر شما