شناسهٔ خبر: 11953 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

پروژه‌های ریلی اولویت‌دار برای سرمایه‌گذ اری خارجی؛

ویژگی‌ها و جذابیت‌های پروژه احداث راه‌آهن گرگان - بجنورد - مشهد برای سرمایه‌گذاران/ اطلاعات فنی و اقتصادی پروژه

ریل پروژه احداث راه‌آهن گرگان - بجنورد - مشهد یکی از ۶ پروژه ریلی است که شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در همایش بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حمل‌ونقل و مسکن و شهرسازی به مهمانان خارجی معرفی می‌کند.

به گزارش ستاد خبری همایش بین المللی فرصت‌های سرمایه گذاری در حمل و نقل، مسکن و شهرسازی، پروژه احداث راه‌آهن گرگان-بجنورد-مشهد یکی از پروژه‌های ریلی است که شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور قصد معرفی آن را در این همایش بین‌المللی دارد.

این پروژه ریلی یک خطه بوده و ۵۷۰ کیلومتر طول آن است. این خط ریلی در کریدور ریلی شرقی واقع در اتصال CIS (کشورهای مستقل مشترک المنافع) بوده و هزینه ساخت آن ۲۰ هزار میلیارد ریال تومان برآورد شده است.

ظرفیت بار این پروژه ۶.۱ میلیون تن و ظرفیت مسافر این خط ریلی ۲.۴ میلیون فرد است.

ارزش خالص فعلی NPV)) این پروژه ۱۶۰۰ ملیارد ریال٬ نرخ بازگشت سرمایه (۶.۳) درصد و حداقل نرخ بازگشت آن ۵ درصد است.

دوره ساخت این پروژه ۴ ساله و دوره بهره برداری از آن ۲۰ سال بوده و مدل سرمایه‌گذاری پیشنهادی در این پروژه روشBLT  و صندوق توسعه ملی است.

حداکثر شیب مسیر راه‌آهن گرگان-بجنورد-مشهد ۱۵ در هزار است و پروژه دارای ۱۵۸۰۰ متر تونل و ۷۶۰۰ متر پل است.

تعداد ایستگاه‌های درجه یک این پروژه چهار عدد٬ درجه دو ۷ عدد و درجه سه ۳۰ عدد است.

همچنین سرعت این طرح برای قطار باری ۱۲۰ کیلومتر در ساعت و برای قطار مسافری ۱۶۰ کیلومتر در ساعت است.

همایش بین المللی فرصت‌های سرمایه گذاری در حمل و نقل، مسکن و شهرسازی ۱۱ و ۱۲ مهرماه با حضور نمایندگان کشورهای مختلف در تهران برگزار می‌شود./

نظر شما