شناسهٔ خبر: 11957 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

آخوندی مطرح کرد:

«نظام مدیریت تغییر» با هدف اصلاح بافت تاریخی طراحی شود/ سه ضرورت برای سند بازآفرینی پایدار شهری استان اصفهان

عباس آخوندی در همایش فرصتهای سر مایه گذاری وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که در ۳۵ سال گذشته مراکز شهرها عمدتا تخریب شدند گفت: باید با استفاده از فرهنگ‌سازی و آموزش به این سمت حرکت کنیم که نیازی به توسعه شهرها در مناطق پیرامونی نیست و باید مناطق مرکزی شهرها احیا و بازسازی شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی در پنجمین نشست ستاد ملی بازآفرینی پایدار محدوده‌های و محله‌های هدف بهسازی، احیاء و بافت‌های ناکارآمد شهری که سه‌شنبه ۲۴ شهریور به ریاست وزیر راه و شهرسازی و با حضور محمدسعید ایزدی (دبیر ستاد)، سیدمحمد پژمان و امیر امینی معاونان وزیر راه و شهرسازی، اعضای هیئت مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، سیدحمید کلانتری معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نمایندگان دیگر دستگاه‌ها برگزار شد، گفت: باید اندیشه گسترش شهر به سمت مناطق پیرامونی شهر و مرکزگریزی را در ایران تغییر دهیم. باید به این سمت برویم که توجه به مرکز شهرها و بافت‌های تاریخی بیشتر شود.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در طول ۳۵ سال گذشته مراکز شهرها عمدتا تخریب شده که باید این رویه با فرهنگ‌سازی و آموزش مداوم مردم و مسئولان تغییر یابد تا همگان به اهمیت بافت‌های تاریخی پی ببرند. در این زمینه نیاز به یک شیفت پارادایم داریم.

وی اظهار کرد: تا می‌خواهیم درباره بافت‌های تاریخی و مرکزی شهرها تصمیمی اتخاذ کنیم، دوباره در هزار هکتار از بافت‌های اطراف شهرها خانه‌سازی می‌کنند یا بافت‌های تاریخی را تخریب و به جای آن آپارتمان‌سازی می‌کنند.

آخوندی با ابراز تأسف از حاکم بودن این تفکر استالینیستی در زمینه شهرسازی در کشور پیشنهاد داد: برای تغییر این تفکر، باید یک «نظام مدیریت تغییر» با هدف اصلاح بافت تاریخی طراحی شود.

اظهارات آخوندی در خصوص جمع‌بندی پیشنهادات مصرح در ستاد ملی بازآفرینی با موضوع بررسی مشکلات استان اصفهان

وزیر راه و شهرسازی در ادامه این نشست با موضوع بررسی مشکلات بافت‌های ناکارآمد شهرهای استان اصفهان با تأکید بر لزوم هماهنگ‌سازی بحث مدیریت محلی و ملی با هدف دستیابی به نظامی جامع در این زمینه افزود: اجرای مصوبات و انتظارات ستاد ملی بازآفرینی درباره استان‌ها و شهرهای مختلف بدون دستیابی به این نظام هماهنگ مدیریت ملی و محلی امکان‌پذیر نیست.

وی با بیان اینکه اصفهان یکی از شهرهای تاریخی و سمبل ایران‌شهر است که باید مورد توجه قرار گیرد، ادامه داد: سندی که در خصوص احیای بافت‌های ناکارآمد و بازآفرینی شهری استان اصفهان تهیه شده، سند خوبی است اما باید یک بار دیگر مورد بازبینی از جهت حمل و نقل قرار گیرد.

رئیس ستاد ملی بآفرینی شهری ایران با تأکید بر اینکه باید در همه شهرها اسناد مربوط به ساماندهی بافت‌های ناکارآمد را با لحاظ کردن موضوع حمل و نقل اعم از درون‌شهری و برون‌شهری تهیه و تدوین کرد: گفت: در این طراحی اسناد، باید حمل و نقل ریل‌پایه در اولویت قرار گیرد. در خصوص سند بازآفرینی پایدار شهری استان اصفهان نیز باید موضوع قطار حومه‌ای اصفهان ـ کاشان، اصفهان ـ نجف‌آباد و دیگر شهرهای این استان به شهر اصفهان، بررسی و پیاده‌سازی شود.

وی با اشاره به اهمیت موضوع کم‌آبی در استان اصفهان و لزوم وارد شدن این موضوع در تهیه سند نهایی بازآفرینی شهری این استان اضافه کرد: باید سند نهایی بازآفرینی پایدار شهرهای استان اصفهان به گونه‌ای باشد که به تدریج به حذف و جایگزینی صنایع و خدمات «آب‌بر» منجر شود.

آخوندی همچنین بر اهمیت لحاظ شدن مفهوم «هویت» در تهیه سند نهایی بازآفرینی پایدار شهری تأکید کرد./

نظر شما