شناسهٔ خبر: 119604 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی مطرح کرد؛

تاکید بر توسعه منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی و منطقه ماهشهر

پیام برزگر مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، در نشست مدیران سازمان بنادر و دریانوردی با مدیران و فعالان حوزه صنعت نفت و پتروشیمی با رویکرد توسعه بازار بر توسعه منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی و منطقه ماهشهر تاکید کرد و گفت: در بندر امام خمینی(ره) ظرفیت بسیار خوبی وجود دارد و ما در بخش توسعه به این مساله می‌اندیشیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پیام برزگر، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، در نشست مدیران سازمان بنادر و دریانوردی با مدیران و فعالان حوزه صنعت نفت و پتروشیمی با رویکرد توسعه بازار که صبح روز چهارشنبه، ۱۸ آبان ماه، برگزار شد، بحث سرمایه گذاری را بسیار حائزاهمیت خواند و گفت: ثروت آفرینی علاوه بر جلوگیری از خام فروشی و کاهش واردات در منطقه ما نگاهی به توسعه و اشتغال دارد و توسعه صنعت پتروشیمی به مساله بنادر، اسکله‌ها و دریانوردی گره خورده است.

وی با بیان اینکه حجم عظیمی از محصولات صنعت پتروشیمی از طریق اسکله‌های بندر امام خمینی(ره) صادر می‌شود، عنوان کرد: سال گذشته منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر قریب به سه و نیم میلیارد دلار صادرات داشت که این امر حکایت از وجود فضای بسیار زیادی برای رشد دارد.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با تاکید بر اینکه این ظرفیت کامل نیست و ظرفیت اسمی درحال حاضر قریب به ۲۶.۲ میلیون تن است، اظهار کرد: هشت میلیون تن دیگر به آن اضافه خواهد شد و ۴۰ تا ۵۰ درصد ظرفیت آن صادرات خواهد بود؛ لذا وجود اسکله‌ها و زیرساخت‌های دریانوردی می‌تواند کمک کند.

برزگر با اشاره به اینکه فرصت‌های سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی رو به اتمام است، افزود: از زمینی به مساحت دو هزار و ۸۵۰ هکتار،‌ کمتر از یکصد هکتار برای سرمایه‌گذاران در دسترس است و سرمایه‌گذاران بسیاری برای این امر اعلام امادگی کردند که فعالیت آنان در مسیر بررسی قرار دارد.

وی افزود: شرکت ملی صنایع پتروشیمی به عنوان مجمع سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی تصمیم بر ادامه کار توسعه در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی و منطقه ماهشهر دارد و برآنیم منطقه ویژه را توسعه دهیم و زمینی قریب به سه هزار و ۳۰۰ هکتار در نظر گرفته شده است که درحال طی کردن مرحله اخذ مجوز است.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی این توسعه را مستلزم فراهم‌سازی زیرساخت‌ها خواند و گفت: خوشبختانه بسیاری از این زیرساخت‌ها از جمله اسکله‌هایی با ظرفیت ۱۰ میلیون تنی وجود دارد و در بخش پتروشیمی قابل استفاده است.

برزگر خاطرنشان کرد: در خصوص توسعه پایین دست اشتغال‌زایی را به همراه خواهیم داشت و اگر به دنبال رفع مساله اشتغال هستیم باید توسعه پایین دست و بالادست توامان صورت گیرد و با توسعه بالادست می‌توان کمک کرد بخش پایین دست نیز در همان مناطق ویژه توسعه یابند. 

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی اظهار کرد: در بندر امام خمینی(ره) ظرفیت بسیار خوبی وجود دارد و ما در بخش توسعه به این مساله می‌اندیشیم و امروز منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی که قریب به ۲۵ سال از عمر آن می‌گذرد، مسیر رشد و تعالی را پرتوان تر از گذشته طی می‌کند.