شناسهٔ خبر: 119842 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان اعلام کرد؛

ارسال ۹ میلیون تن کالای اساسی از بندر امام خمینی(ره) در شبکه توزیع درون کشور/ لزوم ارائه برنامه زمان‌بندی ورود کشتی‌های کالاهای اساسی توسط دستگاه‌های مربوطه

بندر امام خميني مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان از ارسال ۹ میلیون تن کالای اساسی در شبکه توزیع کشور از سایت‌های انبارش مجتمع تجاری بندر امام خمینی(ره) به مبادی مصرف از ابتدای سال جاری تاکنون خبر داد.

بهروز آقائی، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان،‌در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، گفت: با ورود ۱۷۵ فروند شناور حامل کالای اساسی به بندر امام خمینی(ره) از ابتدای سال جاری تا کنون، ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالای اساسی در این بندر بزرگ تجاری تخلیه شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سه میلیون و ۸۰۰ هزار تن انواع کالای اساسی در انبارهای این مجتمع بزرگ بندری موجود است، عنوان کرد: با احتساب بیش از سه میلیون تن کالای اساسی موجود در لنگرگاه و موجودی پای اسکله‌های مجتمع بندری امام خمینی(ره)، شش میلیون و ۳۰۰ هزار کالا در منطقه ویژه اقتصادی بندری امام خمینی(ره) وجود دارد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با اشاره به سهم ۵۲ درصدی صاحبان کالای دولتی از مجموع سه میلیون و ۸۰۰ هزار تن کالای اساسی موجود در انبارهای این مجتمع بندری افزود: صاحبان کالا می‌بایست برای افزایش ظرفیت حمل محموله کالاهای اساسی استفاده از حمل و نقل ریلی را در دستور کار قرار دهند.

آقائی با تاکید براینکه پرداخت مطالبات مربوط به شرکت‌های تخلیه و بارگیری، صاحبان کالا، صاحبان سایت‌های نگهداری، شرکت‌های حمل و نقلی و دستگاه‌های خدمات‌دهنده (دامپزشکی، استاندارد، قرنطینه، بنادر و دریانوردی) توسط بخش دولتی نیز باید با برنامه‌ریزی دقیق انجام گیرد، اظهار کرد: یکی از راهکارهای مهم برای کاهش رسوب کالا در بندر امام خمینی(ره) استفاده از ظرفیت انبارهای خارج از این مجتمع بندری است و بهره‌گیری از ظرفیت انبارهای خارج از محوطه بندری تا شعاع ۳۰ کیلومتر (با قرار گرفتن تحت کلید گمرک) می‌تواند در روند افزایش ظرفیت انبارش حمل کالاهای اساسی تاثیرگذار باشد.

وی ادامه داد: لازم است تسریع در انجام آزمایش‌ها و صدور مجوزها (استاندارد، قرنطینه، بهداشت و دامپزشکی) با حداقل زمان باید مورد توجه دستگاه‌های مربوطه قرار گیرد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان همچنین ایجاد جذابیت تشویقی برای سوق دادن کامیون‌ها جهت انتقال کالای اساسی از مجتمع بندری امام خمینی(ره) را ضروری دانست و گفت: ارائه برنامه زمان‌بندی ورود کشتی‌های کالاهای اساسی توسط دستگاه‌های مربوطه از جمله اقدامات کاربردی دیگر برای افزایش بهره‌وری و ارتقای سطح خدمات بندری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

آقائی با تأکید بر ضرورت تسریع روند خروج کالاهای اساسی از مجتمع تجاری بندر امام خمینی(ره)، بیان کرد: با تلاش بی‌وقفه و شبانه‌روزی کارکنان مجتمع تجاری این بندر، ۹ میلیون تن کالای اساسی در شبکه توزیع کشور از سایت‌های انبارش مجتمع تجاری بندر امام خمینی(ره) به مبادی مصرف ارسال شد.

وی با بیان اینکه هماهنگی و تسهیل در فرآیند خروج، باعث کاهش رسوب کالا در اماکن بندری و پایداری امنیت غذایی کشور خواهد شد، بر رشد ۳۵ درصدی موجودی کالاهای اساسی تاکید کرد و گفت: با تمهیدات صورت گرفته و سیاست‌گذاری‌های لازم برای افزایش توان عملیاتی و تجهیزاتی از طریق افزایش بهره‌وری، امکان ارائه خدمات لجستیک بندری با وجود محدودیت‌های موجود، به کشتی‌های ورودی میسر شده است.

آقائی افزود: با وجود تخلیه و واردات صددرصدی شکرخام و مشتقات سویا اعم از کنجاله و دانه روغنی، بندر بزرگ تجاری امام خمینی(ره) به صورت مناسب و مطلوب پاسخگوی افزایش قابل توجه آن بوده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با بیان اینکه بندر امام خمینی(ره) از اسکله‌هایی با آبخور مناسب، خدمات دریایی شبانه‌روزی و تجهیزات تخلیه و بارگیری پرقدرت و آماده به کار برخوردار است، خاطرنشان کرد: این امر موجب شده تخلیه و انبارش کالاهای اساسی بدون خلل انجام شود و با وجود افزایش قابل توجه کشتی‌های وارده به مجتمع بندری امام خمینی(ره)، توان و آمادگی برای پذیرش و تخلیه آن موجود باشد.