شناسهٔ خبر: 120273 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

مدیر کل هواشناسی استان تهران اعلام کرد؛

پایداری جو و کاهش دما دو عامل افزایش غلظت آلاینده‌های هوا/نشت بنزین از نازل‌ها در آلودگی هوا موثر است

آلودگی هوا مدیر کل هواشناسی استان تهران با اشاره به تشدید آلودگی هوا در کلان‌شهر تهران، پایداری جو و نبود باد و کاهش دما را از عوامل موثر در غلظت آلاینده‌های جوی طی روزهای اخیر دانست.

مازیار غلامی مدیر کل هواشناسی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره وضعیت شاخص آلودگی هوای تهران اظهار کرد: آلودگی هوا از ۲۴ آبان‌ماه افزایش یافت و سازمان هواشناسی هم هشدار سطح زرد صادر کرد که با تشدید آلودگی‌ها این هشدارها به سطح نارنجی رسید.

مدیر کل هواشناسی تهران خاطر نشان کرد: طبق نقشه‌های هواشناسی طی روزهای آینده به دلیل شرایط جوی از جمله پایداری جو، نوزیدن باد قابل ملاحظه و کاهش دما و سرمای اوایل صبح و اواخر شب غلظت آلاینده‌های جوی تشدید خواهد شد.

غلامی گفت: کمیته اضطرار آلودگی هوا در شرایط اضطرار به ریاست استاندار تشکیل می‌شود و اکثر دستگاه‌های مرتبط با آلودگی هوا از جمله سازمان هواشناسی، پلیس راهور، سازمان حفاظت محیط زیست، شرکت پخش فرآورده‌های نفتی و ... در این کمیته عضو بوده و در این جلسات شرکت می‌کنند.

وی افزود: این کمیته بر اساس قانون هوای پاک و با توجه به شاخص آلودگی هوا درباره راه‌های مقابله با آلودگی و یا کمک به کاهش آن مثل تعطیلی مراکز تولید بتن و کارخانه‌های شن و ماسه، تعطیلی مدارس و ... تصمیم‌گیری می‌کند.

مدیر کل هواشناسی تهران توضیح داد: اگر شاخص آلودگی هوا ۵۰ و کمتر از آن باشد، کیفیت هوا پاک است، اگر این شاخص عددی بین ۵۱ تا ۱۰۰ باشد نشان‌دهنده هوای سالم و قابل قبول است.

غلامی ادامه داد: اگر شاخص هوای عددی بین ۱۰۱ تا ۱۵۰ باشد به معنی آن است که کیفیت هوا برای گروه‌های حساس ناسالم است و در این شرایط طبق قانون هوای پاک، تصمیمات در حد تعطیلی مدارس نیست و سازمان هواشناسی کشور به پرهیز از فعالیت و تردد غیر ضروری در هوای آزاد توصیه می‌کند.

وی افزود: قرار گرفتن شاخص آلودگی هوا در بازه ۱۵۱ تا ۲۰۰ به معنی آن است که کیفیت هوا برای همه گروها ناسالم است، اگر این شاخص عددی بین ۲۰۱ تا ۳۰۰ باشد، کیفیت هوا بسیار ناسالم و اگر عددی بین ۳۰۱ تا ۵۰۰ باشد به معنای هوای خطرناک است که در این مواقع کمیته اضطرار برای تصمیم‌گیری در خصوص تعطیلی مدارس، کارخانه‌ها و سایر موارد پیشگیری برای حفظ سلامت مردم  تشکیل می‌شود.

غلامی خاطر نشان کرد: در حال حاضر شاخص کیفیت هوای تهران زیر ۱۵۰ قرار دارد که در محدوده ناسالم برای گروه‌های حساس است و طبق قانون هوای پاک تعطیلی به دنبال نخواهد داشت.

مدیر کل هواشناسی استان تهران منابع آلوده کننده هوا را به دو دسته منابع ثابت و متحرک تقسیم کرد و گفت: کارخانه‌ها و شهرک‌های صنعتی، نیروگاه‌ها، پمب‌بنزین‌ها و ... از منابع ثابت آلوده کننده هوا هستند.

وی افزود: برخی نازل‌های پمپ بنزین‌ها دارای نشت بنزین بوده و تبخیر همان قطراتی بنزینی که وارد باک خودرو نمی‌شود و روی زمین می‌ریزد هم در آلودگی هوا نقش دارند.

غلامی منابع آلوده کننده متحرک را نیز انواع خودرو و وسایل حمل‌ونقل شخصی و عمومی از جمله قطار و هواپیما اعلام کرد.

مدیر کل هواشناسی تهران خاطر نشان کرد: دو راهکار برای مقابله با آلودگی هوا پیش روی ما قرار دارد که شامل کنترل منابع آلوده کننده و توصیه‌های پرهیزانه در مواقع آلودگی می‌شود.

وی ادامه داد: کنترل منابع آلوده کننده در اختیار سازمان هواشناسی قرار ندارد. اما این سازمان می‌تواند با اطلاع رسانی، هشدارها و توصیه‌های لازم را به مردم ارائه کند.

گفتنی است، شاخص کیفیت هوای پایتخت طی ۲۴ ساعت گذشته به ۱۳۹ رسید. امروز نیز شاخص عدد ۱۱۲ را نشان می‌دهد که برای گروه‌های حساس ناسالم است.

همچنین در آبان ماه سال جاری هوای تهران ۱۹ روز در شرایط قابل قبول و ۱۲ روز در شرایط ناسالم قرار داشت.