شناسهٔ خبر: 120291 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان:

نوسازی واحدهای فرسوده شهری گلستان سرعت می‌گیرد/ شناسایی ۱۱ سکونتگاه غیررسمی با ۳۵ هزار نفر جمعیت در گلستان

راه و شهرسازی گلستان مدیرکل راه و شهرسازی گلستان گفت: تصویب و ابلاغ آیین‌نامه اجرایی بند «ک» تبصره ۱۱ بودجه سال ۱۴۰۱ موجب تسریع در ساخت واحدهای فرسوده و محلات ناکارآمد شهری می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (گلستان)، مهدی ملک مدیرکل راه و شهرسازی استان اظهار کرد: آئین نامه اجرایی بند «ک» تبصره ۱۱ قانون بودجه سال جاری برای اعطای سند به املاک تصرفی واقع در محدوده و حریم شهرها از سوی دولت ابلاغ شد.

رئیس شورای هماهنگی امور راه و شهرسازی گلستان ادامه داد: بر اساس این آیین‌نامه به وزارت راه و شهرسازی  مجوز داده می‌شود تا اراضی ملی که بر اساس طرح‌های مصوب شهری در آن‌ها  ساخت و ساز انجام شده و در حال بهره‌برداری بوده را به مالکان اعیانی واگذار کند.

وی با بیان اینکه این موضوع برای اولین بار در دولت مردمی سیزدهم اتفاق افتاده، گفت: در این مصوبه سکونت‌گاه‌های غیررسمی که پیش از سال ۱۳۹۴ به تصرف اشخاص درآمده در اولویت است.

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان این آیین‌نامه را فرصت مناسبی برای صدور سند مالکیت برای اراضی تصرفی در سکونت‌گاه‌های غیررسمی عنوان کرد و افزود: هدف بازآفرینی شهری در دولت سیزدهم محرومیت‌زدایی از محلات ناکارآمد و بافت فرسوده است.

ملک همچنین تصریح کرد: مردم در اجرای طرح بازآفرینی شهری نقش پررنگی داشته و ضروری است همه شهروندان از جمله سازندگان خرد و کلان، مالکان و ساکنان بافت‌ها در امر نوسازی مشارکت کنند.

رئیس شورای هماهنگی امور راه و شهرسازی گلستان گفت: این طرح در هفت منطقه در شهر گرگان، چهار منطقه در گنبد کاووس و همچنین در زمین هایی که عرصه آن‌ها متعلق به دولت بوده قابلیت اجرایی شدن دارد.این مناطق در گرگان شامل محله قلعه حسن، اوزینه، انجیراب، کوی محتشم، اسلام آباد، کوی عرفان، چناران بوده و در گنبد کاووس محلات سید آباد، بدلجه، افعان آباد و چای بوئین جزو سکونت گاه های غیر رسمی محسوب می شوند.

شناسایی ۱۱ سکونتگاه غیررسمی با ۳۵ هزار نفر جمعیت در گلستان

وی افزود: تا کنون  ۱۱ سکونت گاه غیررسمی با جمعیتی حدود ۳۵ هزار نفر در گلستان شناسایی شده است.

 ملک  که پیش از این در خصوص استفاده از ظرفیت فعالان جهادی در اجرای طرح نهضت ملی مسکن سخن گفته بود، در ادامه از ضرورت استفاده از ظرفیت این افراد در طرح بازآفرینی شهری خبر داد.

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان عنوان کرد: چنانچه متقاضی در محلات هدف بازآفرینی قصد نوسازی بنایی داشته باشد، از تمامی تسهیلات، تخفیفات و حمایت‌های طرح نهضت ملی مسکن نیز برخودار خواهد شد.

وی با بیان اینکه مالکین تا پایان سال ۱۴۰۱ مهلت دارند نسبت به درخواست خود برای استفاده از طرح بازآفرینی بافت فرسوده اقدام کنند، گفت: متقاضیان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت پاسخ به سوالات خود در این حوزه با شماره ۰۱۷۳۲۲۲۲۱۴۸ تماس بگیرند یا به دفتر اداره واگذار املاک و حقوقی (اداره واگذاری) اداره کل راه و شهرسازی گلستان واقع در گرگان- خیابان شهید بهشتی – نبش ملاقاتی دوم – ساختمان شماره دو اداره کل راه و شهرسازی استان مراجعه کنند.