شناسهٔ خبر: 120350 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

سرپرست وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد:

شناسایی و رفع نقاط پر تصادف جاده‌ها با کمک استان‌ها/ ورود اطلاعات سازمان‌ها در سامانه جامع تصادفات ضروری است

ببینید | برگزاری نشست 124 كميسيون ايمني راه‌هاي كشور با حضور اعضا سرپرست وزارت راه و شهرسازی با اشاره به نقشه راه مصوب برای افزایش ایمنی جاده‌ها گفت: شناسایی و رفع نقاط حادثه‌خیز و برطرف کردن آن‌ها با همکاری و کمک استان‌ها منجر به نزولی کردن روند تصادفات خواهد شد.

شهریار افندی‌زاده، سرپرست و معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، ضمن گرامیداشت روز جهانی یادبود قربانیان سوانح رانندگی، اظهار کرد: ثبت اطلاعات سازمان‌ها و ارگان‌های تاثیر گذار در سامانه جامع ثبت حوادث و سوانح حمل‌ونقل کشور ضروری است، چرا که تحلیل این داده‌ها به ما برای تصمیم‌گیری و ارائه راهکار مناسب در جهت کاهش تصادفات جاده‌ای کمک خواهد کرد.

وی با اشاره به برگزاری جلسات کمیسیون ایمنی راه‌ها در وزارت راه و شهرسازی گفت: هدف اصلی این کمیسیون، کاهش تعداد تصادفات جاده‌ها با کمک عوامل تاثیر گذار است و قرار شد نقاط پر تصادف توسط سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و پلیس راه ظرف مدت یک ماه شناسایی و به کمیسیون ایمنی راه‌ها برای اقدامات بعدی ارائه شود.

افندی‌زاده همچنین به ابلاغ دستورالعمل شناسایی نقاط پر تصادف در فروردین ۱۴۰۱ اشاره کرد و افزود: بر اساس این دستورالعمل، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با همکاری استان‌ها این نقاط را شناسایی می‌کند تا با توجه به بودجه موجود برای برطرف کردن این نقاط اقدام شود.

معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی در ادامه از اهمیت برنامه و نقشه راه کاهش تصادفات خبر داد و گفت: در سال ۹۸ برنامه اقدام یا اکشن پلنی برای افزایش ایمنی راه‌ها و کاهش تصادفات در کمیسیون ایمنی و مراجع ذی‌صلاح تایید شد که طی جلسات کمیسیون ایمنی راه‌ها وظایف همه سازمان‌ها و عملکرد آن‌ها بر اساس این برنامه اقدام، مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

سرپرست وزارت راه و شهرسازی سامانه جامع ثبت حوادث و سوانح حمل‌ونقل کشور را یک سامانه مهم برای دریافت اطلاعات دانست و تاکید کرد: همه سازمان‌ها و ارگان‌های تاثیر گذار مثل پلیس راه، قوه قضاییه، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، اورژانس، هلال احمر و ... باید تمامی اطلاعات خود را درباره تصادفات جاده‌ای اعم از موقعیت و شدت تصادف و تعداد متوفیان و مجروحین ارائه کنند تا بتوانیم بر اساس این داده‌ها، تحلیل مناسبی برای تصمیم‌گیری داشته باشیم.

افندی‌زاده در ادامه به روز یادبود قربانیان سوانح رانندگی اشاره کرد و گفت: روز ۲۹ آبان مصادف با ۲۰ نوامبر روز یادبود قربانیان تصادفات جاده‌ای است و هر سال سومین یکشنبه ماه نوامبر در جهان به این موضوع اختصاص می‌یابد تا توجه دنیا را به اهمیت تصادفات جاده‌ای جلب کند.

معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه باید تلاش کنیم تعداد تصادفات روند رو به کاهش داشته باشد، افزود: در تصادفات جاده‌ای عامل انسان، جاده و خودرو تاثیر دارد، در حوزه جاده، شناسایی و برطرف کردن نقاط پر تصادف در کاهش سوانح جاده‌ای موثر است.

وی موضوع دوم را مساله آمورش نیروی انسانی دانست و گفت: به منظور آموزش نیروی انسانی از صدا و سیما تهیه و پخش فیلم‌های آموزشی را درخواست کردیم.

افندی‌زاده ادامه داد: عامل تاثیر گذاربعدی در کاهش تصادفات، ایمنی خودروهاست که شرکت‌های خودروسازی باید ارتقاء ایمنی خودروها تلاش کنند.

گفتنی است؛ نشست ۱۲۵ کمیسیون ایمنی راه راه‌ها به ریاست معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی و با حضور همه دستگاه‌هاو ارگان‌های مرتبط با موضوع ایمنی جاده‌ها در محل وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.