شناسهٔ خبر: 120492 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

دستاوردهای بیست و سومین سفر مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور ایثارگران تشریح شد

در ستایش سفرهای استانی

مازندران- بازدید دکتر مردانیان رسم سفر استانی مدیران ارشد و ستادی اگرچه تازه نیست اما هنوز هستند برخی منتقدان که اعتقاد دارند یک سیستم سالم نیازی به سفر استانی ندارد و نتایج هرتصمیم ستادی درست یا نادرست، خواه ناخواه در کل شبکه کشوری یک دستگاه یا نهاد بدون حضور فیزیکی مدیران نیز منعکس خواهد شد. اما مرور برخی دستاوردهای سفرهای استانی در حوزه های مختلف نشان می دهد این فرضیه اگرچه در ظاهر به صحت نزدیک است اما دست کم درباره وضعیت ساختار اداری در ایران به طور کامل صدق نمی کند. تجربه دو دهه اخیر سفرهای استانی از بالاترین سطوح اجرایی کشور تا وزرا و مدیران رده های بعدی ستاد نشان می دهد هر سفر به مثابه موتور محرکی است که تا هفته ها و شاید ماه ها تشکیلات استانی را از کرختی دور کند و به تحرک وا دارد.

بازخوانی روایت سفر استانی اخیر حمید مردانیان، مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور ایثارگران این وزراتخانه به استان آذربایجان غربی نشان میدهد این برنامه که به شکل مستمر در حال پیگیری است، بر خلاف تصور برخی منتقدان که سفرها را بی حاصل یا به اصطلاح تشریفاتی و یا حتی تبلیغاتی تلقی می کنند، دستاوردهای مشخصی دارد که برای جامعه هدف یعنی ایثارگران خدمتگذار در بدنه وزارت راه و شهرسازی و در بُعد کلان مجموعه خانواده ایثارگری منتسب به استان های مختلف ملموس است.

شهر ارومیه، مرکز استان آذربایجان غربی مقصد بیست وسومین سفر استانی حمید مردانیان، مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور ایثارگران بود که در مهر ماه۱۴۰۱انجام شد.مقدمات این سفر دو روزه از پیش به نحوی چیده شد که از لحظه نخست همزمان با فرود هواپیما در فرودگاه ارومیه تا هنگام بازگشت به تهران مشتمل بر دیدارها، جلسات و بازدیدهای میدانی متعددی بود، تا از تمام اوقاتی که در سفر میگذرد، به بهترین نحو برای ادای تکیلف استفاده شود؛ روالی که به گفته مردانیان،در مورد همه سفرهای استانی صدق می کند و تمام جلسات و ملاقات ها از پیش به دقت برنامه ریزی شده است.

مطلع سفر؛گلزار شهدا

به طور معمول اولین برنامه رسمی سفرهای استانی مشاور امور ایثارگران وزارت راه و شهرسازی، زیارت گلزار شهدا است و در ارومیه نیز این سفر با میزبانی متولیان امور ایثارگران در  تشکیلات استانی وزارت متبوع، به همین شکل آغاز شد.

مردانیان در این رابطه می گوید:حسبسنت پسندیده و مبارک همیشگی که برنامه های استانی را با استشمام عطر بوی شهدا آغاز می کنیم،در گلزار شهدای ارومیه حضور پیدا کردیم و ضمن زیارت قبور شهدای انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس و نیز شهدای مظلوم مدافع حرم و البته شهدای گمنام، بر مزار شهدای شاخص استانآذربایجان غربی و به طور ویژه یادبود شهید حمید باکری حاضر شدیم.

در ستایش سفرهای استانی

فصل اول؛ملاقاتی برای نمایش اتحاد بین اقوام

یکی دیگر از برنامه های سفر به آذربایجان غربی که به زعم مردانیان در زمره رخدادهای تکلیف مدارانه و ارزشمند این سفر بود،ملاقاتی است که او با پدر خانواده شهید مسیحی اهل ارومیه، شهید مجنونیان داشت.

مردانیان درباره این ملاقات گفت: پدر شهید مجنونیان اگرچه به واسطه اینکه مسلمان نیست و تعلق خاطر دینی نسبت به اهل بیت علیهم السلام ندارد، اما بعنوان یک فرد عملگرا و تکلیف مدار در حوزه رفتار فردی و اجتماعی می تواند برای دیگران الگو باشد؛ پدر شهید مجنونیان از خیّران استان آذربایجان غربی و از افراد امین و مورد اعتماد مردم و چهره های برجسته استانی از جمله نماینده ولی فقیه و نیز مرحوم جحت الاسلام حسنی امام جمعه سابق شهرستان ارومیه است. مردانیان با اشاره به ساخت مسجد توسط پدر شهید مسیحی دفاع مقدس، گفت: این شخصیت بزرگوار حتی در پیرانشهر در مرز تمرچین(مسیر زائرین کربلای معلی)، ایستگاه صلواتی برای زوار اربعین برپا کرده که در نوع خود یک اتفاق ویژه محسوب می شود.

دیدارهایی از جنس ملاقات مردانیان با پدر شهید مسیحی اهل ارومیه را می توان تلاشی برای پاسخ به مطالبات رهبر انقلاب اسلامی پیرامون تحکیم روابط میان اقوام و ادیان مختلف در سایه نظام اسلامی برشمرد. مردانیان در این رابطه توضیح داد:از اهداف بلند مدت دشمنان نظام اسلامی نابودی گفتمان انقلاب و خدشه در اتحاد یکپارچه میهنی است؛ چیزی که این روزها با صحنه گردانی بیگانگان بیشتر از هر زمان دیگری برای آن هزینه می شود. از این رو بر ماست که به عنوان خادمان مردم که در بدنه حاکمیت حضور و مسئولیت داریم، به سهم خود در این زمینه ایفای نقش کنیم و این قبیل دیدارها به همین خاطر در برنامه سفرهایاستانی گنجانده شده است.

وی افزود:دشمنان این ملت علاقمند نیستند که مسیحیان، مسلمانان و هموطنانی از دیگر ادیان الهی را در صلح و آرامش، درون دایره دین مبین اسلام ببینند.آنها حتی زندگی آرام و صلح آمیز اهل تشیع و تسنن را بر نمی تابند و در تحرکات اخیر دیدیم که تا چه اندازه روی ظرفیت اختلاف افکنی میان ادیان مختلف حساب باز کرده اند تا از این طریق به تمامیت ارضی کشور آسیبی وارد کنند. با این حال ما شاهدیم که هموطنانی با ادیان مختلف زیر پرچم جمهوری اسلامی حضور دارند و خود را نسبت به حفظ کشور در برابر تقلای دشمن متعهدو مسئول می دانند. ما هم به سهم خود برنامه ملاقات با این خانواده های شریف را در سفرهای استانی گنجانده ایم و با افتخار بر دست پدران شهیدانی از ادیان دیگر بوسه می زنیم تا لبیکی به مطالبه امام خامنه ای در حوزه «وحدت» اقوام و آیین ها باشد.

پیش تر نیز مشاور ایثاگران وزارت راه شهرسازی در سفر استانی خود به شهر یزد با خانواده شهید زرتشتی دیدار و گفت و گو کرده بود؛ دیدارهایی که در شیوه نامه سفرهای استانی او گنجانده شده و پایدار است. از نگاه مردانیان، این دیدار ها، خانواده شهدای اقلیت های دینی را دلگرم و جایگاهی کهآنها در ساحت انقلاب اسلامی دارند را یادآوری می کند.

در ستایش سفرهای استانی

فصل دوم؛ دیدار با میهمانان جان بر کف

«شهدا کلهم نور، اما شهدای مدافع حرم مظلوم و شهدای لشگر فاطمیون مظلوم تر و غریب تر هستند». این تعبیری است که مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور ایثارگران درباره شهدای مظلوم افغانستانی که از لشگر فاطمیون برای دفاع از حرم به سوریه و عراق اعزام شده و جان خود را برای اسلام فدا کردند، استفاده کرد.

مردانیان با بیان اینکه دیدار با خانواده شهدای ایثارگر مجموعه وزارت راه و شهرسازی و نیز دیدار با خانواده شهدای فاطمیون برنامه بعدی سفر بیست و سوم بود، گفت: شهدای فاطمیون آبرو و شرف نظام هستند. آنها با ترک وطن در این خاک میهمان ما شده اند و در وقت ضرورت جان خود را برای دفاع از اسلام و نظام اسلامی در طبق اخلاص گذاشتند. این از خود گذشتگی از آن روست که اسلام مرز نمی شناسد و هر مسلمانی در هر کجای جهان که با ماهیت واقعی نظام جمهوری اسلامی آشنا باشد، حراست از این درخت تنومند را تکلیف خود می داند.

بخش دیگری از دیدارهای صورت گرفته در این سفر نیز به خانواده های شهدای امنیت به ویژه در جریان فتنه اخیر اختصاص یافت؛ اما در کنار این دیدارها، ملاقاتبا خانواده شهدای معسر نیز از اولویت های برنامه سفرهای استانی است که در ارومیه نیز انجام شد.

مردانیان با اذعان به اینکه بر خلاف تبلیغات و فهم غلط بیرونی که بعضا درباره خانواده شهدا و دسترسی آنها به امکانات وجود دارد، گروهی از خانواده های شهدا در وضعیت نامناسبی هستند که شناسایی و دیدار با آنها در اولویت سفرهای استانی است. خانواده های شهدایی که در روستاها به سر میبرند که بعضا نیازمند هستند، اما کمتر دیده می شوند در این سفرها مشکلات خود را بازگو می کنند و تیم حاضر در سفر پیگیری برای رفع این مشکلات تا حدی کهامکان آن را دارد و یا انتقال موضوع به نهادهای مرتبط را در دستور کار دارد.

مردانیان خاطرنشان کرد: به طور کلی در دیدار با خانواده شهدا ضمن تقدیم لوح تقدیر به امضای وزیر راه و شهرسازی، تلاش می کنیم با توجه به گذر سنی والدین شهدا تا حد امکان خاطرات آنها را استماع و ثبت و ضبط کنیم؛ چرا که روز به روز از جمعیت این سرمایه های معنوی کاسته می شود و به همین خاطر ما هم به سهم خود برای اینکه در برابر آیندگان مدیون نباشیم، به ثبت حرفه ای این خاطرات که در ملاقات ها مطرح می شود، اهتمام داریم.

در ستایش سفرهای استانی

فصل سوم؛ یادبود

از دیگر برنامه های رایج در سفرهای استانی حضور در جلسات شورای اداری استان متشکل از نمایندگان دستگاه های مختلف است. در این جلسات اداره کل ایثارگران وزارت راه و شهرسازی معرفی و نام مبارک شهدای مشهور و غیر مشهور بر هر یک از ادارات، ساختمان ها، ابنیه، سالن ها، راه ها و ... را انجام می دهد. تلاش مردانیان این است که اسامی شهدای غیر مشهور بر هر ابنیه فنی جدیدی که منتسب به وزارت راه و شهرسازی و تشکیلات زیرمجموعه آن است، بنشیند تا این اقدام خود به نوعی کارکرد رسانه ای برای معرفی شهدای هر استان را داشته باشد. در واقع اولویت با نام شهدای مجموعه وزارت راه و دیگر شهدای انقلاب که کمتر نام آنها را شنیده ایم را برجسته کرده تا با این نام گذاری ها نام این شهدای گمنام برجسته شود.

در ستایش سفرهای استانی

فصل چهارم؛ گزارش اجرای قانون

مردانیان با اشاره به ادارات وزارتخانه متبوع در جلسات شورای اداری هر استان گفت:در میان دستگاه های مختلف، وزارت راه و شهرسازی با توجه به وسعت عملکرد و ابعاد بزرگ خانواده زیرمجموعه خود، بیشترین ادارات کل حاضر در هر استان را به خود اختصاص داده است؛ کمااینکه علاوه بر مدیرکل شهرسازی که مسئولیت ریاست شورای هماهنگی استان را نیز بر عهده دارند، نمایندگان مجموعه هایی مثل اداره کل راهداری و حمل و نقل، هواپیمایی، ایران ایر، فرودگاه ها، بنیاد مسکن، بانک مسکن، شرکت زیرساخت، آزمایشگاه فنی مکانیک و خاک و غیره نیز در جلسات شورای مذکور حضور دارند. در این شورا دستگاه های مختلف و زیر مجموعه آنها گزارش عملکردی از تعداد پست های اختصاص یافته به ایثارگران ارائه می کنند تا میزان تحقق قوانین مربوطه در هر استان قابل ارزیابی باشد.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور ایثارگران تاکید کرد: مر قانون اشاره دارد که اگر در دو نفر در شرایط برابر به لحاظ تخصص و تعهد برای تصدییک پست وجود داشته باشد، در صورتی که یکی از این افراد از خانواده ایثارگری (جانباز، آزاده یا رزمنده) باشد حتما باید پست مربوطه به او سپرده شود.

بر اساس گزارش هایی که تاکنون اخذ شده، در برخی استان ها این قاعده در ادارات در حد اعلا پیاده شده، تا جایی که بعضا تا ۹۰درصد پست های ارشد به ایثارگران اختصاص پیدا کرده است. با این حال در برخی ادارات این سهم زیر۵۰درصد است که تذکرات لازم درباره اجرای قانون به آنها داده شده است. ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و اعتباراتی که دستگاه های هر استان باید در این حوزه ماموریتی هزینه کنند، یکی دیگر از وجوه گزارش گیری در جلسات شورای عالی اداری است.

مردانیان با بیان اینکه مستند به موارد قانونی دستگاه ها موظف به هزینه کرد بخشی از اعتبارات خود در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت هستند، گفت: یک درصد از هزینه های جاری دستگاههای مشمول ماده دوم قانون جامع ایثارگران اعم از لشگری و کشوری، دانشگاهها، شهردای ها و همه ارکان نظام به ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت و بخشنامه ای که۲۴ فروردین امسال توسط معاون اول ریاست جمهوری برای یادآوری این موضوع صادر شد و نیز قانون دیگری ناظر بر اختصاص یک درصد ازهزینه های جاری ادارات در این حوزه، از مواردی است که اجرای آنها نیازمند پیگیری ستادی دارد و در تعامل های استانی زمینه عملیاتی شدن آن ایجاد می شود.

وی یادآور شد: طبق قانون، سه درصد از بودجه های خدمات اجتماعی بانک ها نیز باید به حوزه اقدامات ترویجی برای فرهنگ ایثار و شهادت اختصاص پیدا کند و با توجه به اینکه بانک مسکن در خانواده وزارت راه و شهرسازی حضور دارد، پیگیری برای اجرای این قانون نیز بر عهده ما میباشد و واقعیت این است که در دوره های گذشته بعضا آن طور که باید و شاید این قوانین اجرا نشده است. ماجرای پیگیری قوانین مربوط به احقاق حقوق ایثارگران به همین جا بسنده نمی شود.

مردانیان از وجود یک هزار و۶۳مورد قانون برای ایثارگران میگوید که تاکنون درصد بسیار اندکی از آنها عملیاتی شده است و این در حالی است که در همه جوامع،قهرمانان ملی و ایثارگرانی که جان خود را برای دفاع از وطن و اهداف عالیه کشورشان در طبق اخلاص گذاشته اند،از خدمات گسترده ای برخوردار می شوند و بعضا امتیازهایی حتی به نوادگان آنها می رسد.

وی ادامه داد: با این حال در ایران هنوز حتی مشکل اشتغال فرزندان خانواده ایثارگران حل نشده است؛کمااینکه اکنون حدود ۳۳هزار فرزند شهید بیکار در مجموعه خانواده ایثارگری وجود دارد و هنوز قانون۲۵درصد اشتغال فرزندان جانبازان و  ۵ درصد فرزندان رزمندگان که ذیل قانون جامع ایثارگری به تصویب رسیده، عملیاتی نشده است.

مردانیان توضیح داد:در صورتی که این قانون توسط همه دستگاه ها اجرا شود، ظرف دو سال مشکل اشتغال فرزندان خانواده شهدا و ایثارگران حل می شود و هیچ فرد بیکاری باقی نمی ماند؛ کمااینکه دولت۲میلیون و۵۰۰هزار کارمند دارد و سالانه۷۰هزار نفر ورودی و خروجی در بدنه دولت صورت می گیرد.

با یک حساب سرانگشتی معلوم می شود اگر قانوناشتغال فرزندان شهدا، جانبازان و رزمندگان اجرا شود، مساله شغل آنها ظرف دو سال حل خواهد شد. بنابراین بر خود فرض می دانیم که اجرای این قوانین مغفول را به سهم خود در دستگاه متبوع یعنی وزارت راه و شهرسازی پیگیری کنیم.

در ستایش سفرهای استانی

فصل پنجم؛سیمای جهاد

یکی از رخدادهای ممتاز جلسات شورای اداری دست کم در۱۰سفر اخیر مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور ایثارگران به استان ها، دعوت از گروه های جهادی هر استان برای شرکت در این جلسات و گفت و گو با آنها درباره کم و کیف ظرفیت های جهادگران برای حل مشکلات استان است.

مردانیان جهادگران را یکیاز مخلص ترین و منضبط ترین اقشار جامعه توصیف کرد که تنها برای جلب رضایت خداوند آماده هر نوع خدمتی به همنوع خود بدون هیچ چشمداشتی هستند و در این راه از دانش و توان خود فروگذار نمی کنند.

او با یادآوری اینکه وزارت راه و شهرسازی ماموریت های ویژه ای در حوزه مسکن و راه سازی دنبال می کند،گفت:این ظرفیت وجود دارد که در این قبیل پروژه ها از بهترین مهندسان عمران و معمارانی که عضو گروه های جهادی هستند استفاده کنیم. به عنوان مثال اکنون که موضوع نهضت ملی مسکن به عنوان اولویت کاری مطرح است، می توان برای کاهش هزینه های اجرایی از مهندسان جهادی که حاضر هستند با حداقل هزینه بالاترین کیفیت را در حوزه کاری خود ارائه کنند دعوت کرد. با این وصف میشود با سپردن بخشی از پروژه های نهضت ملی مسکن در کشور بخشی از هزینه ها که مربوط به دستمزدها می شود را کاهش و مدیریت نمود که حتما در قیمت تمام شده در هر متر مربع خواهد بود.

مردانیان به سایر ظرفیت هایی که گروه های جهادی به همراه دارند و در سفرهای استانی مورد توجه قرار می گیرد نیز اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال بنیاد مسکن و بانک مسکن می توانند از دانش و تجربه جهادگران برخوردار شوند و تعاملات میان آنها در آینده نیز حفظ شود.

آنچه در ذهن مشاور وزیر راه و شهرسازی در امورایثارگران می گذرد از جنس سپردن کار مردم به مردم در شرایط خاص اجتماعی این روزهاست. وی در این رابطه توضیح داد: باتوجه به اینکه در خدمات رسانی اجتماعی شاید نمره عالی را نداشته باشیم، که این موضوع می تواند عدم رضایت را داشته باشد. در این وضعیت می توان با نوعی همکاری دو طرفه با جوانان خوش فکر و انقلابی به ایجاد بستر اتحاد و یک دلی کمک کرد. جوانان انقلابی به ما مشکلات را گوشزد و کمک می کنند تا خود را مرمت کنیم و آنها نیز سهمی از کارهای اجرایی برای بهبود اوضاع را بر عهده می گیرند. اگرچه این ظرفیت ها در سال های اخیر مورد غفلت قرار گرفته، اما اهتمام ما در سفرهای استانی بهره جستن از این توانمندی های مدنی مغفول مانده است.

به اعتقاد وی، جهادگران با تکیه بر اصول نقد درون گفتمانی مشکلات استان را به شکلعریان مطرح و نقد می کنند و حضور آنها در برخی جلسات مدیریتی میتواند به اتخاذ تصمیمات اثرگذار منجر شود. به همین خاطر تشکیل قرارگاه جهادی در استان ها ذیل وزارت راه و شهرسازی در دستور کار قرار گرفته است.

در ستایش سفرهای استانی

فصل ششم؛ شورای مشاوران استانی

از دیگر برنامه هایی که در سفرهای فشرده استانی مشاور وزیر راه و شهرسازی دنبال می شود، شکل گیری شورای مشاوران ایثارگران در هر استان است.

مردانیان با اذعان به اینکه اکنون تشکیلات ایثارگری صورتی متفرق دارد، گفت: در برخی استان ها شورای مشاوران تشکیل شده است، اما حتی عملکرد همین استانها نیز بهینه نیست. در پیگیری های استانی انتصاب افراد جایگزین برای کسانی که توان اداره شورای مشاوران را ندارند، دنبال می شود. این شوراها باید هر۱۵روز تشکیل جلسه دهند و اتفاقا جهادگران نیز در نهایت به تشکیلات شورای مشاوران ایثارگری متصل خواهند شد. تکمیل ساختار و شبکه استانی به این ترتیب، برنامه ای است که در سفر ارومیه نیز دنبال شد و ادامه خواهد یافت.

در ستایش سفرهای استانی

فصل هفتم؛ سرنوشت تبدیل وضعیت ایثارگران

مردانیان در تشریح دستاورد دیگری از سفرهای استانی به مساله برطرف کردن مشکلات تبدیل وضعیت جامعه ایثارگری اشاره کرد و توضیح داد: مستند به بند «د» تبصره۲۰قانون بودجه۱۴۰۰که در بند «و» بودجه امسال ادامه پیدا کرده، تبدیل وضعیت ایثارگران در دستور کار دستگاه های اجرایی است که گزارش گیری در این حوزه از دستگاه های مختلف خانواده وزارت راه و شهرسازی بر عهده ماست. برخی زیر مجموعه های وزارت راه در این حوزه عملکرد قابل قبولی داشته اند اما برخی دیگر از جمله ادارات کل راهداری از برنامه عقب هستند و ضعف نسبی وجود دارد. پیگیری این موضوع وظیفه قانونی و اخلاقی ماست که در سفرهای استانی دنبال می شود.

در ستایش سفرهای استانی

فصل هشتم؛ مسکن

مساله تامین مسکن ایثارگران آن هم نه تنها از شاغلان در وزارت راه و شهرسازی، بلکه کل جامعه ایثارگری به عنوان یک دغدغه در این وزارتخانه مطرح است. مردانیان با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی خود را متعهد به حل مشکل مسکن ایثارگران می داند اظهار کرد: رایزنی با دستگاه های مختلف از جمله بنیاد شهید، بنیاد مسکن، ستاد اجرایی فرمان امام و مشاوران ایثارگران هر استان در همین راستا انجام می شود و شاهد مصوباتی در این حوزه در سفرهای استانی هستیم. دستگاه های مختلفی در حوزه مسکن مسئولیت دارند و در این بین بنیاد شهید ماموریت اصلی را بر عهده دارد که باید کار را از طریق تفاهم با سایر نهادهای مرتبط پیش ببرد. اما پیگیری مردانیان به عنوان حامی حقوق خانواده بزرگ ایثارگران با انگیزه کسب رضایت جامعه هدف بی تاثیر نبوده و به مصوباتی انجامیده که نتایج آن در میان مدت آشکار خواهد شد.

در ستایش سفرهای استانی

فصل نهم؛ ملاقات رو در رو

ملاقات مستقیم با کارمندان وزارت راه و شهرسازی یکی دیگر از برنامه های مستمر و همیشگی سفرهای استانی مشاور وزیر راه و شهرسازی است. مردانیان که خود مدال جانبازی را بر سینه دارد و از اعضای شورای مرکزی جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی است، گفت: یکی از دلایلی که سفرهای استانی بعضا مطول می شود و به سه روز می انجامد، همین دیدارهای رو در رو است. در این سفرها نه فقط با ایثارگران و خانواده معزز شهدا اداره کل راه و شهرسازی استان، بلکه با سایر کارمندان بدنه وزارت راه و شهرسازی از جمله اداره کل راه و شهرسازی، بنیاد مسکن، شرکت آزمایشگاه مکانیک خاک، بانک مسکن، راهداری، راه آهن، بنادر، هواشناسی، هواپیمایی، شرکت عمران شهرهای جدید، شرکت ساخت و توسعه و ... نیز دیدار و گفتگو می کنیم و ضمن ابلاغ سلام مقام عالی وزارت، از نزدیک و بی پرده دغدغه های همکاران خود در بدنه دولت را استماع می کنیم.

وی با بیان اینکه در مجموع سفرهای صورت گرفته شاید تاکنون بیش از۲۰هزار نفر از کارمندان وزارت راه و شهرسازی را چهره به چهره و اتاق به اتاق ملاقات کرده است، گفت: حداقل خاصیت این دیدارها مجهز شدن به یک نگاه واقع بینانه درباره مشکلات جامعه مخاطب است و در هدفگذاری های بعدی این نگاه به ما کمک می کند.

شیوه نامه سفرهای استانی مشاور امور ایثارگران وزارت راه و شهرسازی شامل برگزاری یک جلسه تجلیل از خانواده شهدا و نیز ایثارگران شاغل در بدنه دستگاه است. در یک جلسه دو ساعته در سالن آمفی تئاتر و یا یکی از سالن های اصلی مرکز ادارات استان با حضور چهره های برجسته و مسئولان استان که از قبیل نماینده مقام معظم رهبری، استاندار، نمایندگان مجلس، فرماندهان انتظامی و مدیرکل راه و شهرسازی، مراسم تجلیل برگزار می شود.

در ستایش سفرهای استانی

فصل دهم؛ نامه های مردمی

رسم همیشگی حضور مسئولان در میان مردم، دریافت نامه های مربوط به تقاضا و مطالبات آنهاست و در سفرهایی که با هدف بررسی وضعیت جامعه ایثارگری در وزارت راه و شهرسازی انجام می شود نیز، این رسم پیاده می شود.

مردانیان با بیان اینکه پیگیری شفاهی ده ها تقاضا امکان پذیر نیست، گفت: با وجود کمبود نیرو در دفتر امور ایثارگران، تمام نامه ها یک به یک بررسی و موارد قانونی پس از ثبت در دبیرخانه پاسخ داده می شود.

وی افزود: اغلب این نامه ها به مطالبات صنفی و استخدامی، مساله مسکن و حقوق پرسنلی اختصاص دارد که اگر شامل اختیارات پیگیری ما نباشد، با یادداشتی که در نامه افرادگذاشته میشود، اگر پی گیری توسط عزیزان صورت پذیرد آنها را در جریان قرار می دهیم.

مردانیان با اشاره به حضور۱۰ماهه خود در کسوت مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور ایثارگران این وزارتخانه ابراز امیدواری کرد، توانسته باشد رضایت جامعه مخاطب را تا حد امکان کسب کند.

آنچه او در۱۰فصل از روال سفرهای استانی روایت کرد، نشان می دهد بر خلاف جلوه بیرونی و برداشت های شاید سطحی از آنچه در این سفرها می گذرد، یک تیم چابک برنامه ای فشرده و پرکار را ظرف یکی دو روز عملیاتی می کنند تا بی واسطه در جریان کم و کیف اجرای قوانین و برنامه های ویژه خانواده ایثارگری در کل کشور قرار بگیرند.

در ستایش سفرهای استانی