شناسهٔ خبر: 120525 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

از ۱۵ دی ماه اجرا می شود

اصلاحیه مقررات ابعاد و اوزان مجاز تردد وسایل نقلیه باری و مسافری در خراسان شمالی

ناوگان اصلاحیه مقررات ابعاد و اوزان مجاز تردد وسایل نقلیه باری و مسافری در راه های کشور از ۱۵ دی ماه سال جاری همزمان با سراسر کشور در خراسان شمالی اجرا می شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی(خراسان شمالی)، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان گفت: افزایش انواع وسایل باری و آرایش های محوری قابل عبور در راه ها از ۴۲ به ۵۳ مورد و اضافه شدن مقررات مربوط به ابعاد مجاز انواع وسایل نقلیه مسافربری برای تردد در راه ها از جمله مزایای اصلاحیه این مقررات است.

محمد مشتری با بیان این که مقررات مذکور مربوط به وسایل نقلیه بین ۱۹ تا ۴۴ تن است و ناوگان خارج از این محدوده را شامل نمی شود، افزود: برای کشنده های ۳ محور که دارای ظرفیت کشندگی ۴۴ تن یا بیشتر هستند با یک تریلر (نیمه یدک) ۳ محور، امکان بارگیری تا وزن کل ۴۴ تن پیش بینی شده است.

وی اظهارکرد: با اجرای این مقررات، به علت کاهش یا برطرف شدن اختلاف ظرفیت های بارگیری مندرج در مقررات با ظرفیت کشندگی مندرج در کارت ناوگان، دوگانگی برخورد با میزان بارگیری به حداقل خواهد رسید.

این مسئول، افزایش تعداد بار در ازای هر ناوگان و امکان بارگیری به دفعات بیشتر با اخذ کرایه کامل در هر سفر را از جمله مزایای اصلاحیه این مقررات دانست و ادامه داد: با اجرای اصلاحیه مقررات ابعاد و اوزان مجاز تردد وسایل نقلیه باری و مسافری، میزان آسیب وارده به راه ها و ابنیه فنی ناشی از کم شدن اضافه ظرفیت بارگیری کاهش می یابد.

به گفته مشتری، بهبود عملکرد ترمزها و قابلیت هدایت و کنترل وسیله نقلیه ناشی از کم شدن اضافه ظرفیت بارگیری، افزایش ایمنی تردد و پیشگیری از تصادفات ناوگان سنگین باری از دیگر مزایای اصلاحیه مقررات ابعاد و اوزان مجاز تردد وسایل نقلیه باری و مسافری در راه های کشور است.