شناسهٔ خبر: 120552 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

پروژه محور سلطانیه به قیدار و همدان در یک اشل بزرگراهی بین استانی است / اشتغال ۵ هزار و ۴۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم در ۷ پروژه راه‌سازی استان زنجان

راه سازی در زنجان پروژه محور سلطانیه به قیدار و همدان به عنوان یک محور ارتباطی مهم و تاثیرگذار در یک اشل بزرگراهی بین استانی است و ارتباط استان زنجان با همدان را برقرار می‌کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (زنجان)، اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان برای توسعه راه‌ها که از عوامل بسیار مهم توسعه یافتگی هر استانی به حساب می‌آیند، برنامه ریزی گسترده دارد و در این راستا در بحث توسعه بزرگراه‌ها و آزاد راه‌ها اقدامات خوبی در دست اجراست.

توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل جاده‌ای به عنوان یک اصل مهم در توسعه محسوب می‌شود به گونه‌ای که برخورداری از این زیرساخت‌ها همواره به عنوان یکی از عوامل مهم استقرار صنعت است، در این راستا استان زنجان به عنوان یکی از استان‌هایی است که در مسیر ارتباطی پایتخت به شمالغرب کشور قرار گرفته برنامه ریزی گسترده برای توسعه حوزه راه استان زنجان انجام داده است.

مقوله راه همواره به عنوان یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های توسعه در جوامع مختلف مطرح بوده و سرمایه‌گذاران نیز برای حضور در منطقه خاص، یکی از آیتم‌هایی را که مدنظر دارند، بحث راه و محورهای مواصلاتی است که باعث می‌شود توسعه این مناطق با سرعت بیشتری محقق شده و ساکنان این مناطق نیز به دلیل برخورداری از این ظرفیت، ثمرات حضور سرمایه‌گذاران و به تبع آن رونق اقتصادی را در شهر و استان خود تجربه کنند.


۳ پروژه مهم راه سازی استان زنجان در مقیاس بزرگراهی است
مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان، با بیان اینکه باید مسیر توسعه راه در قسمت شمالغرب کشور از کانال استان زنجان اتفاق بیفتد، بیان داشت: برای تحقق این مهم اداره راه و شهرسازی استان مدیریت و برنامه ریزی لازم را دارد.

اصغر اسماعیلی تاکید کرد: در چارت وزارت راه و شهرسازی، ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها مسئولیت ایجاد و ساخت راه‌های اصلی، بزرگراهی و آزاد راهی را دارند.

وی افزود: سه پروژه مهم راه سازی استان زنجان در مقیاس بزرگراهی است که عبارتند از محور «زنجان به بیجار»، محور «زنجان به سلطانیه- ابهر» و محور «زنجان به سمت قیدار و کبودرآهنگ» جزو سه پروژه مهم در بخش بزرگراهی است.


استان زنجان «۲۰۰ کیلومتر» آزاد راه دارد

مدیر کل راه و شهرسازی زنجان، گفت: در استان زنجان بیش از «۱۳۰ کیلومتر» بزرگراه داریم که با جذب اعتبارات خوب و به موقع تا سال ۱۴۰۴ با اجرای سریع پروژه‌های مذکور بیش از ۱۰۰ کیلومتر به میزان بزرگراه‌های قبلی استان اضافه خواهد شد.

اسماعیلی با اشاره به اینکه این استان «۲۰۰ کیلومتر» آزاد راه دارد و از این میزان «۱۰۵ کیلومتر» آزاد راه زنجان به سمت تهران بوده و «۹۵ کیلومتر» هم به سمت تبریز است، ابراز داشت: ظرفیت آزاد راهی این استان تکمیل است و خوشبختانه در بخش آزاد راهی در سطح کشور وضعیت خوبی داریم.

وی افزود: ۷۵۰ کیلومتر راه فرعی، ۳۵۰ کیلومتر راه اصلی و چهار هزار و ۲۰۰ کیلومتر راه روستایی داریم و مجموع راههای استان بیش از پنج هزار و ۵۰۰ کیلومتر است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان، تصریح کرد: ۶ پروژه ملی در سطح راههای استان در حال ساخت است و همچنین یک پروژه هم به عنوان پروژه استانی ویژه بوده و در مجموع ۷ پروژه در بخش احداث راههای استان در برنامه کاری اداره کل راه و شهرسازی استان است.


قسمت اعظمی از اقدامات پروژه‌های عمرانی توسط نیروی انسانی انجام می‌شود

اسماعیلی افزود: قسمت اعظمی از اقدامات پروژه‌های عمرانی توسط نیروی انسانی انجام می‌شود و احداث ابنیه، کارهای فنی زیر سازی، آسفالت ریزی، و نصب علایم، خط کشی و نصب گاردیل از  جمله این اقدامات است.

وی پروژه‌های راه سازی را اشتغالزا اعلام کرد و افزود: پروژه‌های راهسازی در توسعه یافتگی استان نقش بسیار موثری دارند که یکی از ابعاد این اتفاق، اشتغالزایی پروژه‌های راهسازی در استان زنجان است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان، با بیان اینکه در پروژه‌های عمرانی در هر کارگاه به صورت مستقیم نزدیک ۱۵۰ نفر مشغول کار هستند و در این راستا حدود ۱۲ قطعه در این ۷ پروژه وجود دارد که به طور متوسط در هر قطعه ۱۵۰ نفر به صورت مستقیم مشغول کار هستند.

اسماعیلی بیان داشت: در مجموع بیش از یک هزار و ۸۰۰ نفر به صورت مستقیم و بیش از ۵ هزار و ۴۰۰ نفر هم به صورت غیر مستقیم در ۷ پروژه راه سازی استان زنجان مشغول به کار هستند.

خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، فرماندار خدابنده جواد تاراسی، نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای سید البرز حسینی بازدیدی از پروژه‌های راهسازی استان زنجان داشتند و در حاشیه بازدید از محور سلطانیه به قیدار و همدان، خیرالله خادمی گفت: محور سلطانیه به قیدار و همدان از محورهای بین استانی است چرا که استان همدان را به استان زنجان وصل می‌کند و همچنین این محور در قالب کریدور شمالی و جنوبی بوده و بخشی از این محور به «طول ۱۱۳ کیلومتر» از سلطانیه تا انتهای حوزه استان زنجان است و نزدیک «۵۵ کیلومتر» از «۱۱۳ کیلومتر» آن آسفالت شده و تردد در این محور صورت می‌گیرد و ادامه این محور به طور متوسط ۳۵ تا ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی گفت: با پیگیری‌های عمل آمده و سفر رئیس جمهور به استان زنجان طی سال گذشته و بازدید از محور سلطانیه به قیدار و همدان، خوشبختانه از محل منابع ماده ۵۶ قانون به این پروژه تامین مالی مصوب شد.


تسریع در اجرای عملیات ساخت قطعه ۳ محور سلطانیه به قیدار و همدان از برنامه‌های مهم وزارت است

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور تاکید کرد: برای این محور ۲۵۰ میلیارد تومان تسهیلات از بانک ملت که همکاری خوبی داشتند مصوب شده و هفته‌های آینده، در نزدیکترین زمان ممکن قسط اول ۲۵۰ میلیارد تومان برای این پروژه تزریق می‌شود تا شاهد تسریع در اجرای این پروژه توسط پیمانکاران باشیم.

خادمی افزود: طبق برنامه ریزی صورت گرفته امید می‌رود «قطعه ۲» که حد فاصل بین قیدار به سلطانیه است، با توجه به وجود تردد زیاد در این محور در آینده نزدیک زیر بار ترافیک برود.

وی متذکر شد: تسریع در اجرای عملیات ساخت «قطعه ۳» محور سلطانیه به قیدار و همدان از برنامه‌های مهم این وزارتخانه است و در تلاش هستیم عملیات اجرایی ساخت «قطعه ۳» هم سرعت بگیرد و بخش‌هایی از این قطعه آسفالت شود و مورد استفاده مردم قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: «قطعه ۴» محور سلطانیه به قیدار و همدان انتهای حوزه استحفاظی استان زنجان است که به پیمانکار واگذار شده و کارهای عملیات خاکی شروع شده است و در اولویت بعدی نزدیک ۴۰ کیلومتر «قطعه ۴» را به مردم تحویل بدهیم تا به صورت چهار خطه از این محور استفاده کنند.

خوشبختانه اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان برای اجرای پروژه‌های راه سازی در استان مدیریت و برنامه ریزی لازم را دارد و از توان مهندسین، مشاوران و پیمانکاران مجرب استفاده می‌کند و تنها هدفش توسعه راه‌ها و تسهیل تردد برای مردم است و اینکه با توسعه راه‌ها می‌تواند در جذب سرمایه گذاران به استان موثر واقع شد و در این میان اگر راه نباشد امکان اتصال بین استان‌ها ممکن نیست و تبادل کالا و سرمایه گذاری رخ نمی‌دهد، بنابراین راه‌ها نبض زندگی هستند و توسعه در بخش‌های مختلف به این ابزار بسیار مهم یعنی راه بستگی دارد.