شناسهٔ خبر: 120663 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در نشست هم اندیشی با نمایندگان شرکت‌های بالگردی:

بازار هلی کوپتری ایران اشباع نشده است؛ رقابت غیر مفید را کنار بگذارید و از ظرفیت ایجاد شده استفاده کنید

محمدی بخش نشست هم اندیشی مشترک سازمان هواپیمایی کشوری با نمایندگان شرکت‌های بالگردی غیرنظامی و نمایندگان بالگردی نظامی کشور به منظور معرفی کارگروه بالگردی در سازمان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد محمدی بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در نشست هم اندیشی مشترک سازمان هواپیمایی کشوری با نمایندگان شرکت‌های بالگردی غیرنظامی و نمایندگان بالگردی نظامی کشوربه تشریح وضعیت صنعت حمل و نقل هوایی پرداخت و اظهار داشت: این صنعت دارای یک راهبرد و برنامه ۱۰ ساله شامل یک برنامه یکساله و سه برنامه سه ساله است که در سال اول این برنامه به شناسایی، پایش و بررسی نقاط قوت و ضعف سپری شد و هم اکنون در آستانه تدوین برنامه ۱۴۰۲ از برش سه ساله اول برنامه هستیم که ضروری است با همیاری شما هدف گذاری لازم برای پیشبرد اهداف صنعت صورت پذیرد.

محمدی بخش افزود: همچنین با توجه به قرار داشتن در آستانه تدوین برنامه توسعه هفتم کشور ضروری است استراتژی صنعت حمل و نقل هوایی  در این برنامه لحاظ شود و از نقطه نظرات بخش بالگردی کشور نیز استفاده شود تا بتوان از مجموعه ای هدفمند و مشخص با استفاده از همه ظرفیت های کشور برخوردار بود.

وی در ادامه اظهارداشت: در طول سال‌های گذشته اقدامات بسیار موثری در بخش ساخت شبیه ساز در کشور صورت گرفته است اما این اقدامات به صورت جزیره ای و با هزینه های چندین برابر انجام شده است بنابراین ضروری است این اقدامات به صورت تجمیع، اشتراک گذاری انجام شود.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری عنوان کرد: هم اکنون ریسک برای بخش آموزش شبیه سازی به دلایل نبود آن در کشور، تحریم و سایر عوامل بالاست، اما سازمان هواپیمایی کشوری در تلاش است شعاع عملیات شما در این بخش را افزایش دهد بنابراین از شما می‌خواهیم که در این کارگروه ساخت شبیه ساز به صورت جدی پیگیری و با یک استراتژی مشخص پیش رود.

وی با تأکید بر اداره کردن این بخش به صورت علمی و اقتصادی اضافه کرد: در اداره صنعت متدهای جدید جایگزین متدهای قدیمی شود چرا که دیگر نمی‌توان به سبک گذشته صنعت را اداره کرد. بنابراین استفاده از شرکت‌های دانش بنیان راهبردی اساسی برای عبور از تحریم هاست.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری به استفاده از ظرفیت‌های ایجاد شده مطابق با تبصره ۱۸ برای شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: بازار هلی کوپتری ایران اشباع نشده است، بنابراین پیشنهاد می‌کنم رقابت غیر مفید را کنار بگذارید و از این ظرفیت ایجاد شده استفاده کنید و مطمئن باشید جایی که هدفمندی ایجاد شده است سازمان هواپیمایی کشوری دیگر معافیت صادر نمی‌کند، پس با هم مشارکت کرده و از زنجیره تأمین و توانمندی‌های بخش‌های دیگر به خوبی استفاده کنید.

محمدی بخش با تأکید بر اینکه سازمان هواپیمایی کشوری امروز تسهیل‌گر و شتاب دهنده است گفت: با اخذ ۲۳ اختیار ویژه از مقام معظم رهبری امروز خرید هواپیما، هلی کوپتر، ترخیص قطعات، ارز و ...  تسهیل شده است بنابراین پیشنهاد می‌کنیم در مبارزه با تحریم از این اختیارات بهره مند شوید از ظرفیت‌های سایر بخش های صنعت استفاده شود.

وی با بیان اینکه صنعت حمل و نقل هوایی با استفاده از اسناد بالادستی جزء معدود بخش هایی است که از ظرفیت های سایر بخش های نظامی نیز استفاده می‌کند، خواستار هم افزایی بخش‌های بالگردی متناسب با اهداف در نظر گرفته شده در برنامه هفتم و برنامه های ده ساله شد تا با تجمیع نظرات موافق و مخالف در حوزه برنامه ریزی به برنامه ای هدف‌مند و دارای زمان و مکان مشخص دست یابیم.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه نیاز جدی کشور در حوزه غیرنظامی ۷۰۰ فروند بالگرد است، اظهار کرد: در کارگروهی که بدین منظور در سازمان هواپیمایی کشوری تشکیل شده است، از تمامی ظرفیت‌ها، بازیگران و نقش آفرینان این حوزه استفاده خواهد شد و پس از تدوین برنامه اجازه عدول و خروج از برنامه به صورت سلیقه ای و شخصی به کسی داده نخواهد شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری، محمدی بخش با بیان اینکه توسعه در این بخش نامتوازن است خواستار ریل گذاری برای ساخت هواپیما و بالگرد شدو افزود: بخش بالگردی ایران از کارنامه درخشانی برخوردار است بر همین اساس باید برای گنجاندن این بخش در برنامه هفتم اقدامات کارشناسی و نیازسنجی صورت گیرد.