شناسهٔ خبر: 12098 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در بیرجند مطرح کرد:

نیاز راه‌آهن خراسان جنوبی به اعتبار ۱/۵ میلیارد دلاری/ لزوم نوسازی ناوگان هوایی کشور/ دو‌بانده کردن محورهای استان در دستور کار

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی گفت: برای احداث راه‌آهن خراسان جنوبی به ۱/۵ میلیارد دلار اعتبار نیاز است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی شنبه شب در شورای اداری خراسان جنوبی که با حضور معاون اول رییس جمهوری برگزار شد، افزود: برای احداث راه آهن خراسان جنوبی در جریان سفر سال گذشته رییس جمهوری به استان ردیف بودجه در نظر گرفته شد.

وی گفت: با احداث راه آهن خراسان جنوبی ارتباط ریلی شهر بیرجند مرکز استان از طریق زاهدان به چابهار و امتداد آن نیز به مشهد مقدس با کشورهای آسیای میانه و دریای عمان برقرار خواهد شد.

آخوندی در ادامه گفت: امسال نیز ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای مطالعه راه آهن خراسان جنوبی لحاظ شده است، امید می رود در بودجه سال آینده اعتبار این پروژه افزایش یابد.

وی اظهار کرد: در ۲۳ اسفند سال گذشته مشاوره‌ای برای مطالعات جامع انتقال راه‌آهن از کال‌شور به بیرجند و سپس نهبندان و چابهار منعقد شد.

وزیر راه و شهرسازی اضافه‌ کرد: مطالعه فاز یک راه‌آهن به اتمام رسیده و مطالعه فاز دوم آن در حال اقدام است و وعده‌ای که رئیس جمهور دادند به موقع انجام دادیم.

آخوندی با بیان این‌که قیمت این پروژه ۱.۵ میلیارد دلار است، افزود: این پروژه کاری نیست که بتوان آن را یک روزه انجام دهیم و به زمان زیادی نیاز دارد.

آخوندی پیشنهاد کرد: می‌توان برخی از پروژه را به چینی‌ها به عنوان پروژه راه ابریشم عرضه کرد.

وی در ادامه به کمبود هواپیما در کشور اشاره کرد و گفت: امید است با گشایشی که بعد از مذاکره صورت گرفته بتوانیم تعداد هواپیماهای کشور را افزایش دهیم.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه باید ناوگان هوایی کشور نوسازی شود، گفت: این اقدام به شرایط خوب ما بعد از تحریم بستگی دارد.

وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به طلب پیمانکاران بخش راهسازی از این وزارتخانه گفت: پیمانکاران مطالبات زیادی برای احداث راه دارند، تلاش می کنیم از طریق خزانه، مطالبات آنها پرداخت شود.

وی در ادامه از افتتاح 60 کیلومتر از راه‌های دوبانده استان خبر داد و گفت: دوبانده کردن محورهای بیرجند- قاین و قاین- گناباد و دو بانده کردن محور دیهوک- طبس با بیش از ۲۰۰ کیلومتر در دست احداث است.

وی با بیان اینکه تکمیل محورهای خراسان جنوبی به دلیل وسعت زیاد استان نیاز به اعتبار کلان دارد، گفت: سال گذشته ۲۰۰ کیلومتر راه روستایی در خراسان جنوبی به بهره برداری رسید.

آخوندی اظهار امیدواری کرد: تلاش می شود با وجود اینکه در شرایط سخت اعتباری قرار داریم گام های خوبی برای دو بانده کردن محورهای خراسان جنوبی برداشته شود.

نظر شما