به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی در نشست خبری همایش بینالمللی فرصتهای سرمایهگذاری در حمل ونقل، مسکن و شهرسازی که امروز یکشنبه ۲۹ شهریور برگزار شد درباره حل مشکل ترافیک برای مردم تهران و افزایش رفاه شهروندان گفت: این بحث درستی است که کلانشهر تهران و پیرامون آن بیش از ۱۳ میلیون نفر جمعیت دارند بنابراین باید حمل و نقل غالب تهران در داخل شهر مترو و برای رفت و آمد حومه راه آهن باشد چون هرچقدر شبکه راههای کشور توسعه پیدا کند نمیتواند به رشد آمار تعداد خودروها برسد.
وی افزود: اصلیترین مسئلهای که در دو سال گذشته پیگیری کردم استقرار نظام حمل و نقل ریلی حومه در مسیرهای تهران- کرج- هشتگرد- قزوین، تهران- پاکدشت-ورامین-گرمسار، تهران-قم و پرند، اسلامشهر و سایر شهرهای پیرامون تهران بود. تلاش میکنیم تا راهآهن حومهای را در ایران مستقر کنیم. اگر بتوانیم در تهران یک راهآهن حومهای خوب را مستقر کنیم قاعدتا میتوانیم بخشی از شرایط نابسامان حملو نقل را در اطراف تهران سامان دهیم.
وزیر راه و شهرسازی درباره حضور سرمایه گذاران خارجی در بخش حمل و نقل هوایی ایران و میزان سرمایهگذاری آنها اظهار کرد: خوشبختانه قبل از توافق وین هیئتهای مختلفی به ایران رفت و آمد داشتند و در حوزههای ناوگان، زیرساخت و تجهیز سیستم ناوبری مذاکرات گستردهای را با شرکتهای دست اول داشتیم و با برخی از آنها به تفاهمهای اولیه نیز رسیدیم منتظریم توافقهای یاد شده رسما اعلام شود تا کار را به پیش ببریم.
از جمله تحریمهایی که بعد از اجرای توافق وین لغو خواهد شد تحریم صنعت هوانوردی ایران است
وی درباره همکاری شرکت بویینگ با ایران با توجه به آنکه تحریمهای آمریکا حتی بعد از اجرای توافق وین پابرجا میماند٬ گفت: برآورد خود برای سال ۲۰۲۰ را در اختیار شرکتهای بویینگ و ایرباس قرار دادیم و اعلام کردیم که برای نوسازی کل ناوگان هوایی به چه تعداد هواپیما نیاز داریم البته در حوزه هواپیماهای با برد کوتاه با سایر شرکتهای تولید کننده نیز مذاکره داشتیم.
آخوندی تاکید کرد: از جمله تحریمهایی که بعد از اجرای توافق وین لغو خواهد شد، تحریم صنعت هوانوردی ایران است بنابراین امکان نوسازی این صنعت وجود دارد.
وی درباره میزان اثرگذاری سرمایهگذاری ۲۵ میلیارد یورویی خارجی در تامین کسری بودجه مالی برای تکمیل پروژههای نیمه تمام باقی مانده از قانون برنامه پنجم توسعه گفت: پروژههایی که ما در همایش فرصتهای سرمایه گذاری در حمل و نقل و مسکن و شهرسازی ارائه میدهیم متفاوتند، برخی پروژهها همچون احداث راههای روستایی و راههای فرعی ماهیتا قابلیت جذب سرمایه گذاری ندارند بنابراین هدف از این همایش لزوما تامین کسری بودجه نیست بلکه بیشتر مربوط به توسعه ملی با اتکا به ظرفیت بخش خصوصی است. در همین قالب ۱۲۱ پروژه قابل جذب سرمایه گذاری خارجی را معرفی کردیم.
عضو کابینه دولت تدبیر و امید درباره تجربه تاخیر هواپیما برای خود و اقداماتی جهت رفع این مشکل گفت: حتما چنین مشکلی بارها رخ داده است بر همین اساس آیین نامه دفاع از حقوق شهروندان و مسافران برای اولین بار در ایران بررسی شد و در شورای عالی هواپیمایی کشور به تصویب رسید و ابلاغ شد که این آییننامه در سراسر کشور به اجرا درآمده است.
وی افزود: صنعت هوایی ایران یکی از معدود حوزههایی است که تحریم میتوانست بر آن تاثیرگذار باشد بنابراین امروز هیچ کس نمیتواند این ادعا را داشته باشد که در یک شرایط عادی قرار داریم. شکی نیست که امروزه در شرایط بسیار سختی قرار گرفتهایم اما این به آن معنا نیست که بیاییم حقوق مسافران را نادیده بگیریم. هم اکنون به شکل نسبی وضعیت بهتری از نظر کاهش تاخیرهای هواپیماها نسبت به گذشته گزارش میشود. در این رابطه از جمله کارهایی که انجام میشود اعلام تمام اطلاعات مربوط به تاخیرهای ایرلاینها به طور ماهانه است و همین امر یکی از بهترین راهکارهایی است که سبب شده تا شرکتهایی هواپیمایی برای کاهش تاخیرهای پروازی با یکدیگر رقابت کنند.
وی درباره گسترش سرمایهگذاریهای مشترک منطقهای گفت: موافقتنامههای مختلفی از جمله توسعه شبکه ریلی آسیایی، شبکه آزادراهی آسیایی، بحث تراسیکا و سایر پیمانهای بینالمللی داریم. هدف آن است که بتوانیم با توجه به موقعیت جغرافیایی ایران امکانات حمل و نقلی کشور را ارتقا دهیم. بنابراین در دوسال گذشته توجه بسیار زیادی به نوسازی در تمام پایانههای مرزی کشور و تسهیل عبور و مرور از مرزهای کشور شد. ارتباطهای جادهای را ارتقا دادیم و در حوزه اتصالات ریلی در حال توسعه به ترکمنستان، عراق، پاکستان، افغانستان، آذربایجان و ترکیه هستیم. بنابراین تلاش میکنیم ارتباطات خود را با همه کشورهای منطقه گسترش دهیم.
وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: این امکان را برای کشورهای منطقه فراهم آوردیم که به آبهای جنوب ایران دسترسی پیدا کنند. مذاکرات مثبتی با هند و چین برای توسعه بندر چابهار داشتیم برای آنکه بتوانیم از طریق دریای عمان یک محور جدید راه ابریشم را تا چین برقرار کنیم.
راهکارهای وزارت راه و شهرسازی برای نوسازی ناوگان هوایی کشور
آخوندی درباره قدرت کم شرکتهای هواپیمایی داخلی در خرید هواپیما و نوسازی ناوگان هوایی گفت: بر سر بستهای با برخی از شرکتهای هواپیمایی خارجی به توافق رسیدیم اما از آنجا که هنوز توافقات نهایی نشده ارقام قابل اعلام نیست چون اگر این ارقام قبل از نهایی شدن اعلام شود میتواند مشکلاتی را ایجاد کند. بر اساس این بسته توافق شده باید بتوانیم یکسری از هواپیماها را به صورت اجاره به شرط تملیک وارد کشور کنیم تا آن شرکتی که برای وارد کردن این هواپیماها به ایران به صورت اجاره به شرط تملیک تاسیس میشود این هواپیماها را به سایر شرکتهای هواپیمایی به صورت اجاره قرار دهد بنابراین به این ترتیب میتوانیم ناوگان هوایی ایران را نوسازی کنیم بدون آنکه شرکتهای ایرانی درگیر خرید هواپیما با رقمهای سرمایهگذاری بسیار کلان شوند.
وی درباره نحوه انتقال تکنولوژی به کشور با چهار روش سرمایه گذاری BOT، BLT، اجاره و اجاره به شرط تملیک گفت: در هر چهار روش امکان انتقال تکنولوژی فراهم است. اتفاقا از جمله قراردادهایی که در این چارچوب می بندیم بحث انتقال فناوری است. در همه این روشها قانون استفاده حداکثری از خدمات پیمانکاران ایرانی رعایت میشود. هیچ کدام از پروژهها به صورت اجرای خالص خارجی انجام نمیشود و تمام پروژهها با مشارکت پیمانکاران و مهندسان ایرانی عملیاتی خواهد شد.
وزیر راه و شهرسازی درباره صدور خدمات مهندسی ایران یادآور شد: خوشبختانه پیمانکاران ایرانی موقعیت بسیار خوبی در کشورهای منطقه دارند البته هم اکنون بیشتر با مشکل تامین امنیت مواجه هستیم. در مجموع پیمانکاران ایرانی در اجرای پروژهها در عراق و کشورهای استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی حضور دارند و خوشنام نیز هستند.
آخوندی افزود: با توجه به اینکه وارد نظم جدید فضای بین المللی شدیم بحث دسترسی به بازارهای جهانی، دانش مدیریت و دانش بازرگانی مسئله بسیار مهمی است که باید در چنین فضایی آن اهداف را تعقیب کنیم.
هواپیمای مسافربری سوخو مجوزی از سازمان هواپیمایی ندارد
وی درباره خرید هواپیمای مسافربری سوخوی روسی با توجه به ناموفق بودن تجربه فعالیت هواپیمایی توپولوف و آنتونف گفت: چنین هواپیمایی هنوز از سازمان هواپیمایی کشوری مجوز پرواز در ایران را ندارد بنابراین سازمان هواپیمایی کشور چنین خریدی را تاکنون تایید نکرده و نمیکند مگر آن که در آینده این نوع از هواپیما بررسی شود.
وزیر راه و شهرسازی درباره امکان ادغام همایش فرصتهای سرمایهگذاری در حمل و نقل، مسکن و شهرسازی با نمایشگاه فرصتهای سرمایه گذاری راه و شهرسازی و کاهش هزینهها در برگزاری همایشها از این طریق گفت: برای چنین فضای جدید و حجم سرمایهگذاری برگزاری همایشی در این سطح ضروری بود و تصور نمیکنم این هزینهها در برابر آن اهداف قابل طرح باشد.
وی درباره ۱۲۱ پروژه قابل ارائه به سرمایهگذاران خارجی و داخلی در همایش مذکور و ارتباط آنها با پروژههای نیمه تمام گفت: این پروژهها اقتصادی و انتفاعی هستند و لزوما توجیه آنها اجتماعی نیست. دولت پروژههای مختلفی را انجام میدهد که برخی از آنها میتواند توجیه اجتماعی و غیر اقتصادی داشته باشد اما پروژههای قابل عرضه در همایش فرصتهای سرمایه گذاری با هدف جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی خواهد بود.
آخوندی یادآور شد: دلیل معرفی ۱۲۱ پروژه در یک همایش بینالمللی این است که حجم برخی از این پروژهها به قدری است که میتواند در قالب اقتصاد بینالملل دنبال شود. همه کشورها از جمله آمریکا و کشورهای اروپایی کنفرانسهای جذب سرمایه گذاری با هدف تامین مالی و ارتقای دانش فنی برگزار می کنند؛ بنابراین وقتی اندازه پروژه بزرگ میشود همه کشورها تلاش میکنند آنها در قالب بینالمللی عرضه کنند.
آخوندی درباره لحاظ نشدن پروژه آزادراه تهران- شمال در میان 121 پروژه سرمایهگذاری در این همایش گفت: معمولا پروژههایی که کج متولد میشوند چند دولت را گرفتار میکنند. پروژه تهران - شمال از جمله این پروژهها است. بنابراین پروژه آزادراه تهران - شمال جزو این 121 پروژه نیست چون دنبال این نیستیم که چنین پروژههایی را در سطح جهانی مطرح کنیم.
انتقاد آخوندی از ساخت واحدهای مسکونی فاقد متقاضی
این عضو کابینه دولت یازدهم درباره حوزه مسکن نیز گفت: یکی از بحثهای عمدهای که در گذشته داشتیم حجم ساخت و ساز در مکانهایی بود که فاقد متقاضی خرید بود. بنابراین احداث ۱۵۰ هزار واحد مسکونی در منطقهای که هیچ تقاضای خرید برای آن وجود ندارد خیلی هنر برجستهای نیست. قاعدتا باید به طرف مناطقی رفت که بازار خرید مسکن در آنها وجود دارد. کاری که ما در پروژههای مسکن و شهرسازی دنبال میکنیم ارتقای سطح زندگی و افزایش کیفیت زندگی شهری است. تحقق چنین هدفی هم برای ساکنان هم برای سرمایه گذاران برد برد است.
وی در پاسخ به سوالی درباره بورس مسکن توضیح را به مشاور خود حسین عبده تبریزی واگذار کرد که عبده تبریزی درباره این موضوع گفت: بورس مسکن به طور اشتباه طرح موضوع شد. مسکن یک کالای استاندارد نیست که بتواند در بورس عرضه شود چون بورس را برای کالای همگن و استاندارد تشکیل میدهند اما آنچه که مطرح شده این بود که در بورس کالا برای فروش ساختمانهای نهادهای عمومی و دولتی بازاری شفاف برای معامله طراحی شود بنابراین بحثی برای بورس مسکن در ایران و جهان وجود ندارد.
ساخت شهرهای جدید در سواحل جنوبی کشور
وزیر راه و شهرسازی با مهم خواندن توسعه سواحل مکران و دریای عمان گفت: این مسئله یکی از برنامههای اصلی وزارت راه و شهرسازی است. هم اکنون میزان جمعیت در سواحل مکران و خلیج فارس رو به کاهش است. حال آنکه امکانات اقتصادی فوق العادهای در آن مناطق وجود دارد. تراکم جمعیت در سواحل ایران حدود ۵.۵ نفر در کیلومتر مربع است در صورتی که استاندارد میانگین تراکم جمعیت در هر کیلومتر مربع ۲۲ نفر است. بر همین اساس معتقدیم میتوان برای توسعه سواحل برنامه داشت و با همین هدف ساخت بیش از چهار شهر جدید را در سواحل جنوبی کشور تعریف کردهایم که اجرا میشوند.
وی درباره افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن افزود: فعلا موفق شدهایم مصوبه شورای پول و اعتبار را برای پرداخت وام مسکن تا سقف ۸۰ میلیون تومان برای کسانی که در صندوق پس انداز مسکن یکم سپرده گذاری میکنند دریافت کنیم. سقف ۶۰ میلیون تومان نیز برای سایر سیستمهای تسهیلات به تصویب شورای پول و اعتبار رسید که نظر من این است که باید بتوانیم سهم تسهیلات از قیمت مسکن را افزایش دهیم. البته با دو مشکل جدی در این حوزه مواجه هستیم؛ مشکل نخست آنکه بانکهای ایران امکان وام دهی محدود دارند و مسئله دوم موضوع بازپرداخت این اقساط است که ارتباط مستقیمی با رونق عمومی اقتصاد کشور دارد و باید به تدریج این اتفاق رخ دهد اما تصور میکنم در این حوزه یخها به تدریج در حال آب شدن است و به مرور زمان بر روی ریل صحیح پس انداز و دریافت تسهیلات برای خرید مسکن قرار میگیریم. این مسیر میتواند توسعه بلند مدت را در حوزه مسکن داشته باشد.
آخوندی درباره بدهی ایرلاینها به شرکت فرودگاههای کشور نیز گفت: معتقد هستم هر نوع کسب و کار بر مبنای شفافیت و تعهد انجام شود. اینکه یک ایرلاین بخواهد هزینههای خود را به هزینههای عمومی تحمیل کند و از محل هزینههای عمومی سودآوری داشته باشد این کسب و کار پایدار نخواهد بود و به هیچ وجه از این روش حمایت نمیکنم.
این عضو کابینه دولت تدبیر و امید همچنین درباره میزان موفقیت جذب فرصت سرمایه گذاری ۶۰ هزار میلیارد تومانی داخلی سال ۹۳ در حوزه شهرهای جدید گفت: خوشبختانه استقبال خوبی نه فقط در حوزه مسکن بلکه در حوزه راهسازی داشتیم. در این مدت ۱۵۰۰ کیلومتر آزادراه را با بخش خصوصی به مشارکت گذاشتیم که این مشارکت رقمی بالغ بر ۱۵ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری میشود. در حوزه شهرهای جدید نیز پروژههایی را در اختیار بخش خصوصی قرار دادیم. اخیرا نیز موافقت نامهای به ارزش دو هزار میلیارد تومان با بانک مسکن امضا شدکه می تواند در توسعه شهر جدید پردیس بسیار موثر باشد.
وی درباره احداث پروژههای بندر خشک گفت: در موافقتنامهای که با سازمان بینالمللی اسکاپ داشتیم بنادر خشک ایران تعریف شدند. در حال حاضر ایجاد پنج بندر خشک در حال اجرا است که آییننامه آن در شورایعالی ترابری تصویب شد. نخستین بندر خشک در نزدیکی تهران و در منطقه آپرین در حال اجرایی است که به زودی بهرهبرداری میشود.
وزیر راه و شهرسازی درباره تمرکز بر نوسازی ناوگان هوایی با استفاده از روش لیزینگ (اجاره) و ورود شرکتهای هواپیمایی خارجی فعال در حوزه لیزینگ به ایران و مغفول ماندن نوسازی ناوگان ریلی و جادهای نیز گفت: بیش از ۱۲۲ هزار کامیون با عمر بیش از ۲۵ سال در کشور وجود دارد که مصرف انرژی آنها دو برابر کامیونهای نسل جدید است. بنابراین وقتی صحبت از نوسازی ناوگان انجام میدهیم این سخن در هر سه حوزه جادهای، ریلی و هوایی است و این مسئله در پروژههای پیشنهادی ما وجود دارد و جزو پروژههای بزرگ و جذاب برای سرمایهگذاری خارجی محسوب میشود.
آخوندی افزود: در صنعت هوانوردی دو مسئله داریم. شرکتی که میخواهد در ایران عملیات هوایی داشته باشد باید حداقل سرمایه برای فعالیت را داشته باشد تا خدمات مطلوبی را به مسافران ارائه دهد. بنابراین محدودیت حداقل سرمایه را برای ایرلاینها تعیین کردیم که بتوانیم حقوق مسافر و حداقل خدمات را تضمین کنیم. موضوع دوم آنکه امکانات مناسبی در اختیار شرکتهای بین المللی که به ایران میآیند و برای خود پایگاه ایجاد و هواپیما به تمام ایرلاینهای ایران به صورت اجاره یا اجاره به شرط تملیک عرضه کنند فراهم میکنیم. در دنیا شرکتهای هواپیمایی لزوما هواپیمای ملکی ندارند بلکه عمدتا از طریق سیستمهای اجاره یا اجاره به شرط تملیک ناوگان مورد نیاز خود را تامین میکنند تا بتوانند سریع ناوگان خود را نوسازی و خود را در سطح مطلوبی از خدمات نگه دارند.
وی درباره ضرورت اصلاح قوانین برای تسهیل جذب سرمایهگذاری گفت: در ایران برای جذب سرمایهگذاری مشکل قانون یا قانونگذاری داریم. مسئله اصلی اراده و تنظیم روابط با سرمایهگذار است. بنابراین قانون مسئله اصلی نیست بلکه نگاه اقتصاد سیاسی مشکل اصلی ما است که مصمم هستیم بتوانیم با حفظ استقلال و با نگاه اقتصاد مقاومتی تعامل سازنده و برد - بردی را با جهان تعریف کنیم. بنابراین اراده ما خیلی مهمتر از بحثهایی است که در حاشیه مطرح میشود. ما هیچگاه مشکل قانونی برای جذب سرمایهگذاری نداشتیم.
آخوندی درباره نحوه بازسازی ساختاری شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) گفت: یک بحث درباره نوسازی ناوگان ایران ایر است که مذاکرات مفصلی انجام شد و امیدواریم بتوانیم ناوگان این شرکت را نوسازی کنیم چون ایران ایر مادر صنعت هوانوردی ایران است. موضوع دوم اینکه بخش فنی و تعمیر و نگهداری ناوگان ایران ایر بسیار مهم است که به عنوان یک پایگاه برای کل صنعت هوانوردی کشور محسوب میشود. سومین نکته صنایع وابسته این شرکت است که همه موارد را پیگیری میکنیم و برای نوسازی شرکت ایران ایر در حوزه مدیریتی و در سطح مالی برنامههایی داریم که به تدریج اعلام میکنیم./
نظر شما