شناسهٔ خبر: 121345 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون امور شهری سازمان پدافند غیرعامل:

شناسایی تهدید زیرساخت های شهری یکی از اهداف مطالعات پدافند غیر عامل شهرهاست

کریمی در زنجان معاون امور شهری سازمان پدافند غیرعامل، با بیان اینکه در ۴۰ شهر مطالعات پدافند غیرعامل شروع شده است، گفت: در ۲۰ شهر تقریباً این مطالعات تمام شده و در سایر شهرها به مرور انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (زنجان)،اسدالله کریمی روز سه شنبه در دوره آموزشی تمهیدات شهرسازی و معماری که در اداره کل راه و شهرسازی زنجان برگزار شد، با بیان اینکه ضرورت دفاع برای هر کشور جدی، مهم و لازم است، گفت: حفظ بقا و علاقه به حیات از گذشته در وجود انسان‌ها به صورت غریزی بوده است.

وی بیان داشت: انسان‌ها از دیرباز برای به دست آوردن نیازمندی‌های حیاتی خود از جمله آب، انرژی، امنیت اقدام به توسعه اراضی کشاورزی و مراتع کرده‌اند.

معاون امور شهری سازمان پدافند غیرعامل، گفت: کشور ما به جهت موقعیت خاص جغرافیایی و ویژگی‌های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و منابع عظیمی خدادادی که دارد همواره در معرض تهدیدات و مخاطرات مختلفی بوده و به طور طبیعی خسارت مالی و جانی بسیار زیادی متحمل شده است.

کریمی با اشاره به منویات مقام معظم رهبری در خصوص اینکه هر ملتی که به فکر دفاع از خود نباشد ملت زنده‌ای نیست، افزود: دو نوع تهدیدات طبیعی و تهدیدات انسان ساز داریم و باید مقابله با تهدیدات مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه برخی از تهدیدها منشاء طبیعی دارند مانند سیل، زلزله و برخی از تهدیدها منشاء انسانی بوده و متناسب با تهدیدها باید سازوکارهایی اتخاذ شود، ابراز کرد: شناسایی تهدیدها در حوزه پدافند غیرعامل ضروری است و در این راستا آمادگی مسئولین شهری بسیار مهم بوده و باید مورد توجه قرار گیرد و از ۴۵ نوع تهدید شناسایی شده در جهان حدود ۳۵ نوع تهدید در کشورمان اتفاق افتاده و در اینها دشمنی نیست.

معاون امور شهری سازمان پدافند غیرعامل، با اشاره به اینکه بعد از انقلاب صنعتی شهرها به شدت توسعه یافته است، افزود: در کشورمان بالای ۷۰ درصد جمعیت شهر نشین هستند و ۵۵ شهر در کشور با جمعیت بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت داریم که ۷۰ درصد جمعیت شهری کشور در این شهرها است و تمرکز و دارایی‌های کشور در این شهرها است.

کریمی با بیان اینکه در ۴۰ شهر مطالعات پدافند غیرعامل شروع شده است، افزود: در ۲۰ شهر تقریباً این مطالعات تمام شده و در سایر شهرها به مرور انجام می‌شود.

معاون امور شهری سازمان پدافند غیرعامل گفت: هدف از این مطالعات مشخص کردن زیرساخت‌های شهری است تا تهدید و نحوه حفاظت از مردم در هنگام بحران مشخص شود.

پدافند غیر عامل یک مقوله پیشگیرانه و مقابله با بحران است
 
کریمی با بیان اینکه پدافند غیرعامل یک مقوله پیشگیرانه و مقابله با بحران است، گفت: برخی تهدیدات ناشی از اقدام دشمنان نیست بلکه مکان یابی غلط و نزدیکی با نقاط خطرزا است که در این راستا باید این خطرات شناسایی و برای آنها برنامه ریزی های لازم انجام شود.

وی با بیان اینکه هر شهری دارایی‌هایی دارد، افزود: مردم اصلی ترین و مهم‌ترین دارایی‌های هر شهری هستند و تمام ساختمان‌های اداری، مسکونی، ورزشی، تفریحی، پل و راه که فضای کالبدی فیزیکی شهر را تشکیل می‌دهند دارایی‌های هر شهر محسوب می‌شوند.

معاون امور شهری سازمان پدافند غیر عامل با بیان اینکه دارایی‌های سایبری هم داریم، افزود: دارایی‌های معنوی هم موجب اقتدار و وحدت ملی می‌شود و باید برای حفاظت از این دارایی‌ها مدیریت لازم مد نظر قرار گیرد.

کریمی با بیان اینکه باید با اطلاع کافی از تکنولوژی فضای مجازی استفاده شود، افزود: در این خصوص باید آموزش‌ها تقویت شود.

وی با اشاره به اینکه مطالعات پدافند غیر عامل در همه  شهرها به جد دنبال می‌شود، ادامه داد: در زنجان مطالعات پدافند استان انجام شده و مراکز حیاتی  خیلی حساس را دنبال می‌کند و خوشبختانه پدافند غیر عامل شهر زنجان هم  ۸۰ درصد با کمک شهرداری انجام شده است.

معاون امور شهری سازمان پدافند غیر عامل؛ با اشاره به منویات مقام معظم رهبری در خصوص اینکه پدافند غیر عامل همانند مصون سازی بدن است، گفت: یک شهر باید در مقابل تمام تهدیدات مقاومت داشته باشد.

کریمی با بیان اینکه در حوزه شهری در سه موضوع مهم کارها دنبال می شود؛متذکر شد:برنامه ریزی شهری،حوزه مدیریت شهری و زیرساخت های شهری به جد دنبال و پیگیری می شود.