شناسهٔ خبر: 12137 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیریت فرآیند احیا و بهسازی بافت تاریخی یکپارچه شود؛

مناطق ویژه اقتصادی بافت تاریخی در کشور ایجاد شوند/ بافت تاریخی یزد و چند شهر دیگر قابلیت تبدیل به منطقه اقتصادی را دارند

سید حمید کلانتری معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر ایجاد مناطق ویژه اقتصادی بافت تاریخی در کشور گفت: تا به حال بیش از ۲۰۰ واحد تاریخی در شهر یزد به مراکز اقامتی، هتل، مراکز تفریحی و دیگر اماکن سودآور اقتصادی تبدیل شده‌اند بنابراین بافت تاریخی این شهر قابلیت تبدیل شدن به منطقه اقتصادی را دارد.

سیدحمید کلانتری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره راهکارهای اصلاح و احیای بافت‌های تاریخی اظهار کرد: بافت‌های تاریخی جزء مهم‌ترین منابع اقتصادی شهرهای توریستی محسوب می‌شوند که نشان‌دهنده میزان و نحوه درآمدزایی شهرهای مترقی دنیا از این بافت‌هاست.

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به بافت تاریخی ۷۰۰ هکتاری شهر یزد که از نظر معماری و خشتی در دنیا و از نظر مساحت بافت تاریخی در ایران بی‌نظیر است، گفت: ویژگی‌های این بافت برای بسیاری از گردشگران غیر ایرانی بسیار جالب و جذاب است و اگر به این بافت‌ها توجه شود آن‌ها از تهدید به فرصت تبدیل می‌شوند.

وی با بیان اینکه تا به حال بیش از ۲۰۰ واحد تاریخی در یزد به هتل، مرکز اقامتی، تفریحی، کتابخانه و ... درآمده‌اند که همواره مملو از توریست هستند، ادامه داد: بافت‌های تاریخی ارزش آن را دارند که با رعایت زیرساخت‌های فرهنگی کشور به یک مرکز بهره‌برداری اقتصادی تبدیل شوند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به تشکیل «سمن‌ها» یا سازمان‌های مردم‌نهاد هوادار بافت تاریخی در یزد و چند شهر دیگر تاریخی دیگر که به ترغیب ساکنان خانه‌های بافت تاریخی و بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در زمینه احیا و بهسازی خانه‌های قدیمی با هدف بهره‌برداری اقتصادی می‌پردازند، خاطرنشان کرد: می‌توان بافت تاریخی یزد و چند شهر دیگر را به عنوان منطقه ویژه اقتصادی بافت تاریخی اعلام کرد.

وی افزود: این اتفاق در چند شهر تاریخی دنیا رخ داده و در آن قوانین ویژه‌ای حاکم است؛ از جمله این قوانین ممنوعیت تردد خودروهای با سوخت فسیلی در این مناطق ویژه است و تنها خودروهای برقی، هیبریدی و غیر آلاینده اجازه تردد دارند؛ همچنین در مناطق ویژه بافت تاریخی همانند مناطق آزاد، مدیرعامل یا مدیرپروژه به عنوان مسئول همه پروژه‌ها و امور اداری شناخته می‌شود تا مدیریت فرآیند احیا و بهسازی بافت تاریخی به صورت متمرکز و یکپارچه درآید./

نظر شما