شناسهٔ خبر: 12160 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون اجتماعی فرهنگی بهزیستی خبر داد:

تشریح اقدامات سازمان بهزیستی در سکونتگاه‌های غیررسمی/ ۱۸ میلیون کودک بی‌سرپرست یا بدسرپرست داریم/ پرداخت وام ۱۸ درصد بدون ودیعه‌گذاری به زنان سرپرست خانوار حاشیه‌نشین

حبیب الله معصومی فرید معاون رئیس سازمان بهزیستی کشور از وجود هفت هزار و ۷۰۰ «روستامهد» و هزار و ۲۰۰ مهدکودک حاشیه‌ای خبر داد و گفت: حاشیه‌نشینان نیز شهروند این کشور محسوب می‌شوند و حتی نسبت به بقیه شهروندان برای دریافت خدمات دولتی مستحق‌تر هم هستند.

حبیب‌الله معصومی فرید در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره اقدامات سازمان بهزیستی در مناطق حاشیه‌ای و سکونتگاه‌های غیر رسمی شهرهای مختلف کشور اظهار کرد: این اقدامات شامل حمایت از گروه‌های گوناگونِ در معرض خطر از قبیل معتادان، کودکان بی‌سرپرست یا بدسرپرست، زنان سرپرست خانوار، زنان ویژه، کودکان کار و همچنین همکاری با سازمان‌های مردم‌نهاد (سمن)های حامی آسیب‌دیدگان یا افراد در معرضِ آسیب‌های اجتماعی است.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: این سازمان علی‌رغم برخی دستگاه‌های دولتی که معتقدند باید جلوی مهاجرت گرفته یا حتی جابه‌جایی بین شهری ممنوع شود، معتقد است که حاشیه‌نشینان و مهاجران به کلانشهرها نیز شهروند این کشور محسوب می‌شوند و آنها هم باید مشمول خدمات شهروندی باشند و حتی مستحق‌تر از سایر دریافت‌کنندگان خدمات دولتی هستند.

وی با اشاره به وجود ۱۲ تا ۱۸ میلیون کودک بی‌سرپرست یا بدسرپرست در کشور که وظیفه سازمان بهزیستی حمایت از آنهاست، گفت: رویکرد این سازمان در مواجهه با این کودکان، رویکردی فرهنگی ـ اجتماعی است نه پلیسی ـ قضایی؛ به همین دلیل اورژانس اجتماعی با شماره ۱۳۳ را راه‌اندازی کرده‌ایم که در آن سوی خط تلفن، یک روانشناس یا مددکار اجتماعی پاسخگوی مشکلات کودکان آسیب‌دیده است.

معاون رئیس سازمان بهزیستی با بیان اینکه ۱۶۰ پایگاه خدمات اجتماعی در حاشیه شهرها ایجاد کرده‌ایم که البته در برابر ۹۰۰ سکونتگاه غیر رسمی در سراسر کشور ناچیز است، اضافه کرد: وظیفه این پایگاه‌های اجتماعی ارائه انواع خدمات به آسیب‌دیدگان و افراد در معرض آسیب‌های اجتماعی از قبیل خانواده‌های افراد معتاد، زنان سرپرست خانوار، کودکان بی‌سرپرست و مانند آنهاست که به مثابه یک پایگاه بهداشتی که خدمات درمانی ارائه می‌دهد، پایگاه اجتماعی نیز خدمات رفع آسیب‌های اجتماعی ارائه می‌دهد.

وی وجود شبکه اترک (شبکه هماهنگ‌کننده ان‌جی‌اوهای مبارزه با اعتیاد در سکونتگاه‌های غیر رسمی) در مناطق حاشیه‌ای شهرها را یادآور شد و خاطرنشان کرد: سازمان بهزیستی هفت هزار و ۷۰۰ «روستامهد» و یک هزار و ۲۰۰ مهد حاشیه‌ای برای تحت حمایت قرار دادن ۲۲۰ هزار کودک ایجاد کرده است که هزینه ثبت نام در آنها یک‌ششم مهدکودک‌های شهری است که در برخی روستامهدها نه تنها هزینه‌ای دریافت نمی‌شود که حتی سازمان بهزیستی به آنها یارانه نیز می‌دهد. همچنین این سازمان روزانه یک وعده غذای گرم به برخی روستامهدها یا مهدکودک‌های مناطق حاشیه‌ای شهرها می‌دهد که با همین روش تا ۳۰ درصد سوءتغذیه کودکان این مناطق برطرف شده است.

معصومی فرید تأکید کرد: ‌سازمان بهزیستی با همکاری برخی بانک‌ها یک خط اعتباری ۱۰۰ میلیارد تومانی به منظور پرداخت تسهیلات با سود ۱۸ درصد به زنان سرپرست خانوار ساکن سکونتگاه‌های غیر رسمی راه‌اندازی کرده است که دریافت این وام کارآفرینی نیاز به ودیعه‌سپاری زنان سرپرست خانوار نزد بانک‌های عامل ندارد.

معاون اجتماعی فرهنگی سازمان بهزستی کشور بیان کرد: این سازمان امسال ۱۲ میلیارد تومان برای شناسایی و توانمندسازی معلولان روستاها که تاکنون هیچ گونه چتر حمایتی و حتی ثبت و شناسایی تعداد و آمار آنها وجود نداشته، تخصیص داده است که این طرح هم‌اکنون در حال اجراست./

نظر شما