شناسهٔ خبر: 1219 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در جمع مسئولان شهرستان خواف مطرح کرد:

اتصال ریلی چین به چابهار از سیاست‌های دولت است / رئیس جمهور پیگیر اتصال محور ریلی چابهار - خواف - مشهد

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی گفت: از زمان آغاز به کار دولت تدبیر و امید تلاش زیادی در هیأت دولت برای توسعه شرق کشور انجام شده و اتصال محور ریلی چابهار به خواف و سپس مشهد به شدت از سوی رئیس جمهور در حال پیگیری است.

به گزارش خبرنگار اعزامی پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی که در سفر هیأت دولت به استان خراسان رضوی به شهرستان خواف سفر کرده است با حضور در جمع مردم و مسئولان این شهرستان ضمن ابراز خرسندی از حضور در میان مردم این منطقه در ایام میلاد با سعادت امام هشتم علی ابن موسی الرضا به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی با بیان اینکه من حامل پیام سلام و درود دکتر روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران به مردم شهرستان‌های خواف و رشتخوار هستم ابراز امیدواری کرد تا در دوران حضور دولت تدبیر و امید در مسند امور اجرایی کشور مراحل رشد و توسعه و آبادانی ایران به سرعت طی شود.

آخوندی با اشاره به وجود ظرفیت‌های انسانی فراوان در کشور و جوانان تحصیل کرده شهرستان‌های خواف و رشتخوار ادامه داد: در مقایسه با سایر کشورهای منطقه در بهترین وضعیت قرار داریم و می‌توانیم به این جوانان و منابع علمی و انسانی خود افتخار کنیم.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه به سفر خود به ترکمنستان اشاره کرد و افزود: در دو روز گذشته در اجلاس توسعه ترانزیت و حمل و نقل منطقه در عشق آباد ترکمنستان حاضر شده بودم و همه وزرای حمل و نقل کشورهای آسیا میانه در این اجلاس حضور داشتند.

امیدواری کشورهای آسیای میانه به ایجاد کریدور ترانزیتی از ایران

آخوندی با بیان اینکه بیشتر وزیران حمل و نقل کشورهای آسیای میانه به ایجاد کریدور ترانزیتی از ایران امیدوار بودند ادامه داد: وزیران حمل و نقل ترکمنستان، قزاقستان، ازبکستان، تاجیکستان و سایر کشورهای آسیای میانه عنوان می‌کردند که در حال حاضر تنها کریدوری که می‌تواند این منطقه را از یک سو به آسیای شرقی، از سوی دیگر به اروپا و و همچنین آب‌های آزاد متصل کند کریدور ترانزیتی ایران است.

تمایل کشورهای آسیای میانه به اتصال راه‌آهن خواف به هرات

وی با اشاره به اینکه در این اجلاس وزیران حمل و نقل کشورهای آسیای میانه مشتاقانه پیگیر اتصال ریل خواف به هرات و از آنجا به مزار شریف، ازبکستان، راه آهن گرگان – اینچه برون و سپس ترکمنستان و همچمنین مسیر ریلی رشت آستارا و در نهایت به جمهوری آذربایجان بودند، گفت: کریدورهای ریلی و جاده‌ای ایران از مهمترین مسیرهای اثرگذار در منطقه است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: از زمان آغاز به کار دولت تدبیر و امید تلاش زیادی در هیأت دولت برای توسعه شرق کشور انجام شده و در همین راستا اتصال محور ریلی چابهار به خواف و سپس مشهد به شدت از سوی رئیس جمهور و معاون اول وی در دست پیگیری است.

توسعه بنادر چابهار در دست پیگیری است

وی با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت اقتصادی کشور در جنوب و سواحل دریای عمان افزود: در حال حاضر توسعه بنادر چابهار در دست پیگیری است که فاز یک آن با بیش از 40٪ پیشرفت سبب شده تا ظرفیت این بندر از 4 میلیون تن به 6 میلیون تن افزایش یابد  و با اجرای اتصال شبکه ریلی چابهار به خواف این ظرفیت افزایش نیز خواهد یافت.

آغاز مطالعه اتصال ریلی بیرجند به زاهدان

آخوندی با اشاره به آغاز مطالعات اتصال ریلی بیرجند به زاهدان بر اهمیت اتصال راه آهن خواف به هرات تاکید کرد و گفت: مکاتباتی با معاون اول رئیس جمهور داشتم تا فازهای 3 و 4 ریل گذاری این مسیر با سرعت بیشتری انجام شود؛ چرا که با این اتصال، توسعه‌های بعدی نیز به وجود می‌آید به طوری که حتی اتصال ریلی چین به چابهار نیز از سیاست‌های دولت است.

وی با تاکید بر اهمیت معدن سنگ آهن خواف و لزوم صادرات آن به فلات مرکزی ایران و نیز کشورهای دیگر از طریق بندر چابهار به لزوم افزایش دسترسی‌های جاده‌ای اشاره کرد و ادامه داد: توسعه جاده‌های منطقه افزایش تردد خودروهای سنگین حامل سنگ آهن را تسهیل می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به حفر تونل‌ها، ایجاد دور برگردان‌ها و اصلاح مسیر در جاده‌های حادثه خیز خواف و رشتخوار که 15 میلیارد تومان هزینه در بر داشته است گفت امروز با 4 بانده شدن جاده خواف به رشتخوار که 50٪ هزینه آن از سوی وزارت صنعت معدن و تحارت تقبل شد توسعه مناسبی در انتظار این منطقه است.

آخوندی با اشاره به افتتاح 14 هزار و 500 واحد مسکن مهر در سفر هیأت دولت به خراسان رضوی به مشکلات زیربنایی و کمبود خدمات روبنایی این پروژه‌ها در سراسر کشور اشاره و اظهار امیدواری کرد تا این پروژه عظیم در سال 93 تکمیل شود.

وی به مفاخر علمی و ادبی خراسان که به رشد و آبادانی ایران کمک بزرگی کردند اشاره کرد و با تاکید بر لزوم توسعه روابط با کشورهای منطقه افزود: اگرچه کشورهای همسایه ما ناامن هستند اما ایران کشوری امن و توسعه یافته است که با حسن همجواری باید بتوانیم این امنیت را به کشور های منطقه سرایت دهیم./

نظر شما