شناسهٔ خبر: 12191 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

گزارش نشست شوراي‌عالي شهرسازي و معماري با پاويون معماري و شهرسازي پاريس

ارائه طرح «پاريس بزرگ» در شورای‌عالی شهرسازی و معماری/ تجربه‌ای برای ساماندهی كلانشهر تهران

ريچارد اسكوفيه طرح «پاریس بزرگ» با حضور عضو هیات علمی دانشگاه ورسای پاریس كه هدف آن ایجاد فضای بهتر زندگی برای شهروندان و اصلاح نابرابری‌های منطقه‌ای برای به وجود آوردن شهری پایدار برای آیندگان است در شورای‌عالی شهرسازی و معماری ارائه شد.

به گزارش پايگاه خبری وزارت راه وشهرسازي، پروفسور ريچارد اسكوفيه در دوازدهمين جلسه شوراي‌عالي شهرسازي و معماري در سال ۱۳۹۴، با ارائه گزارش طرح "پاريس بزرگ" تاكيد كرد: همچنان طرح‌هاي ساماندهي كلانشهرها در مسكو، برلين و پاريس انجام شده است به نظر مي رسد در كلانشهر تهران نيز مي توان از اين تجربه‌ها بهره برد.

وي با اشاره به فراخوان طرح "پاريس بزرگ" توسط وزارت فرهنگ فرانسه توضيح داد: به خاطر اينكه حومه پاريس داراي شهرداران مستقل از مركز شهر پاريس است، وزارت فرهنگ اين كشور متولي فراخوان اين طرح شد و پس از نهايي شدن آن نيز به علت عدم مديريت يكپارچه اين كلانشهر برخي از موارد هنوز اجرايي نشده است.

مسئول پاويون معماري و شهرسازي پاريس اظهار داشت: در اين فراخوان كه با هدف تبديل كردن شهر پاريس پايتخت فرانسه، به يك كلانشهر جهاني و اروپايي قرن بيست و يكمي اجرا شد؛ چند پيشنهاد با رويكردهاي مختلف توسط معماران ارائه شد زيرا كه در اين فراخوان شهرسازان حضور نداشتند و وزارت فرهنگ فرانسه علاوه بر كالبد شهر، درصدد استفاده از فرهنگ براي ساماندهي كلانشهر پاريس و نگاه شاعرانه معماران بود.

وي در ادامه سخنانش افزود: در سپتامبر ۲۰۰۷ فراخواني بين المللي ميان معماران انجام شد كه بنابرآن قرار شد ويژگي ها و مختصات يك ” كلان شهر قرن بيست و يكمي متعهد به پيمان كيوتو” تعريف شود.

پروفسور اسكوفيه يادآور شد: پس از انجام اين فراخوان اسامي معماران برجسته انتخاب شده از ميان ستارگان معماري جهان (ژوئن ۲۰۰۸) اعلام و پس از آن نمايشگاه كارهاي برجسته اين معماران در موزه معماري پاريس (آوريل ۲۰۰۹) به نمايش گذاشته شد و تاسيس آتليه بين المللي پاريس بزرگ (AIGP) براي پيگيري طرح "پاريس بزرگ" و بازتاب هاي عمومي در زمينه آن ( فوريه ۲۰۱۰) از ديگر موارد اجرايي بود.

وي با تشريح رويكرد معماران برجسته در طرح "پاريس بزرگ" ابراز داشت: در كلانشهر قرن نوزدهمي سازمان‌ها بايد به منظور تمركززدايي از شهر خارج و در حومه‌ها مستقر شوند و يكي از پيشنهادهاي دريافت شده معماران با اين موضوع بود و پيشنهاد ديگر مربوط به لرد ريچارد راجرز معمار معروف سبك هاي بريتانيايي بود كه بر اساس طرح وي، بلوارهاي شهر پاريس باريكتر شده و خيابانها به مسيرهاي عبور و مرور دوچرخه ها تبديل و پياده روها به منظور گنجايش تعداد بيشتري از عابران پهن تر مي‌شد.

مسئول پاويون معماري و شهرسازي پاريس بيان داشت: از برنامه هاي اين طرح مي توان به يكي كردن مراكز دولتي مركز پاريس و بخشهاي دور افتاده تر و ايجاد سيستم حمل و نقل عمومي كه قسمتهاي مختلف حومه شهر را به يكديگر و به قسمتهاي مركزي شهر اتصال خواهد داد، اشاره كرد.

وي تاكيدكرد: ايجاد خطوط ريلي و بزرگراه‌هاي شهري موجب جداكردن محله‌ها از يكديگر مي‌شود و بايد براي اين موضوع و جلوگيري از تعبير‌هاي پايين شهر و بالا شهر فكري كرد.

پروفسور اسكوفيه تصريح كرد: بر اساس طرحي ديگر كه توسط يك شركت معماري فرانسوي ارائه شد به سطح فضاهاي سبز اين شهر از طريق ايجاد گلخانه ها و باغها بر فراز بام خانه هاي مسكوني اشاره شد و ساختمانها بر اساس اين طرح قسمتي از انرژي خود را از باد و نور خورشيد تامين كرده و اتصال به مركز شهر از طريق سيستم حمل و نقل سريعي كه بر روي ارتفاع احداث مي شود، ممكن خواهد شد.

وي در ادامه با اشاره به طرح معماري هلندي براي تراكم بيشتر مركز پاريس و طرح گروه "استوديو۰۹"در زمينه يكسان سازي و همسازي در شهر و جمع‌آوري آب‌هاي سطحي در كف زمين بيان داشت: پيشنهاد ديگري كه توسط گروه فرانسوي-ايتاليايي ارائه شد بر نگاه خارجي به شهر و استفاده از الگوي توكيو در از بين بردن محله‌هاي پايين شهر و بالاشهر و عدم سلسه مراتب شهري تاكيد داشت.

عضو هيأت علمي دانشگاه ورساي پاريس اضافه كرد: طرح ديگر مربوط به گروهي آلماني بودكه بر حفظ فضاي سبز و زمين‌هاي كشاورزي حومه پاريس تاكيد داشت و آنها در جستجوي سبك معماري خاصي نبودند.

وي با اشاره به طرح ژان نوول در فراخوان "پاريس بزرگ" تصريح كرد: دراين طرح بر مقررات زدايي و آزادي عمل در ساخت و ساز شهري توجه شده بود با توجه به اينكه در پاريس قوانين بسيارسخت براي ساخت و ساز و عدم اجازه براي ساخت ساختمان‌هاي بلند وجود دارد كه بر اين اساس موسسات تجاري، دانشگاه‌ها، موسسات تحقيقاتي و وزارتخانه‌ها به حاشيه شهر پاريس و بويژه منطقه لادفانس انتقال يافته‌اند.

پروفسور اسكوفيه با تاكيد بر اينكه ساختار مديريت شهري پاريس نيز مشابه تهران است، تصريح كرد: پاريس بزرگ شهردار واحد ندارد و اين مشكل در مديريت واحد اين كلانشهر وجود دارد و به هيمن خاطر طرح " پاريس بزرگ" از طرف دولت و وزارت فرهنگ فرانسه دنبال شد و به خاطر عدم متولي واحد، اين طرح به طور كامل اجرا نشده است.

وي در پايان سخناش با اشاره به اجراي اين طرح در كلانشهرهاي بزرگ جهان، پيشنهاد اجراي اين طرح را براي ساماندهي كلانشهر تهران داد.

پروفسور ريچارد اسكوفيه داراي دكتراي معماري و فلسفه، عضو هيأت علمي دانشگاه ورساي پاريس و برنده جايزه معماري ۱۹۹۱ است.

نظر شما