شناسهٔ خبر: 12216 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

یک مقام فرابورس در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:

تهاتر مطالبات پیمانکاران با اوراق اسناد خزانه اسلامی/ انتشار اوراق استصناع تا به حال نتیجه نداده است

فرابورس رئیس اداره ابزارهای نوین مالی فرابورس از انتشار اوراق اسناد خزانه اسلامی از سوی وزارت راه و شهرسازی برای تهاتر با مطالبات پیمانکاران خبر داد.

علیرضا توکلی کاشی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص انواع ابزارهای بازار سرمایه برای افزایش تولید و عرضه مسکن در کشور گفت: صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان شمال غرب که از روز یکشنبه ۲۹ شهریور پذیره‌نویسی آن آغاز شد، قرار است با نماد «صغرب» در فرابورس به عرضه واحدهای مسکونی یک پروژه ساختمانی در تبریز بپردازد که این پروژه از محل جمع‌آوری وجوه خریداران برگه‌های سهام ۱۰ هزار ریالی صندوق زمین و ساختمان شمال غرب ساخته خواهد شد.

رئیس اداره ابزارهای نوین مالی شرکت فرابورس ایران با بیان اینکه تا پایان امسال ۱۰ صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان دیگر برای تأمین سرمایه پروژه‌های ساختمانی در استان‌های مختلف در فرابورس گشایش نماد و پذیره‌نویسی خواهند کرد، افزود: روز گذشته نیز اسناد خزانه اسلامی در فرابورس از سوی وزارت راه و شهرسازی عرضه شد که با فروش آنها قرار است مطالبات پیمانکاران تهاتر شود.

وی درباره انتشار اوراق استصناع نیز تأکید کرد: قرار است یک شرکت ساختمانی خصوصی اوراق استصناع پروژه ساختمانی منتشر کند که در حال طی مراحل اخذ مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار است.

به گفته این مدیر شرکت فرابورس ایران انتشار اوراق استصناع تا به حال در ایران چندین بار از سوی شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف دولتی انجام شده که نتیجه‌ای نداشته است و این نخستین بار است که یک شرکت خصوصی قصد انتشار چنین اوراقی را دارد.

اوراق استصناع چیست؟

اوراق استصناع یا صکوک سفارش ساخت نوعی ابزار تأمین مالی از طریق بازار سرمایه است که با هدف ساخت پروژه‌ای عمرانی منتشر می‌شود. قیمت پایه این اوراق با پیشرفت پروژه افزایش می‌یابد و خریداران صکوک استصناع نیز در طول مدت مالکیت اوراق، سود ثابت دریافت می‌کنند؛ (بر خلاف صندوق زمین و ساختمان که مدیران پروژه تحت آن صندوق هیچ گونه تضمینی برای پرداخت سود یا حتی اصل سرمایه به خریدار سهام صندوق و پروژه مذکور ارائه نمی‌دهند).

همچنین زمان واریز سود اوراق استصناع می‌تواند ماهانه، سالانه یا یک جا و در پایان پروژه باشد؛ همچنین این اوراق قابل خرید و فروش در بازار سرمایه است و صاحب اوراق استصناع می‌تواند در هر زمان که بخواهد تمام یا بخشی از اوراق را به فروش رسانده یا اینکه در پایان پروژه عمرانی (اگر ساختمانی باشد) مابه‌ازای اصل و سود اوراق خود، واحد مسکونی یا اداری ـ تجاری را دریافت کند./

نظر شما