شناسهٔ خبر: 122242 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی در ستاد بازآفرینی شهری گلستان:

هیچ معبر خاکی تا ۳ سال آینده در محلات هدف بازآفرینی کشور وجود نخواهد داشت

راه و شهرسازی گلستان مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: بیش از هزار و ۳۰۰ کیلومتر از معابر خاکی بافت های فرسوده کشور آسفالت شده و چنانچه با همین روند پیش برویم ظرف سه سال آینده هیچ معبر خاکی در محلات هدف بازآفرینی کشور وجود نخواهد داشت.

به گزارش اداره ارتباطات و اطلاع رسانی اداره کل راه و شهرسازی گلستان، شامگاه شنبه ۲۶ آذرماه، دومین جلسه ستاد بازآفرینی گلستان با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران برگزار شد.

محمد آئینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در حاشیه این جلسه اظهار کرد: در سطح کشور ۱۵۰ هزار واحد مسکونی فرسوده شناسایی شده که وضعیت ایمنی ناپایداری دارند.

معاون وزیر راه و شهرسازی گلستان ادامه داد: با توجه به این مقدار بنای فرسوده، هر استان موظف است طی یک سال سه هزار واحد مسکونی فرسوده را بازسازی کند.وی افزود: همچنین ۵۴ هزار واحد مسکونی ناپایدار در استان گلستان وجود داشته که با این تعداد بنا، تسریع در بازسازی مسکن ها ضرورت می یابد.

آئینی همچنین تصریح کرد: استفاده از ظرفیت مشارکت های مردمی می تواند موانع موجود در حوزه خانه های فرسوده را رفع کند.معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در این راستا باید مردم را ترغیب به استفاده از بسته های جامع تشویقی برای سرمایه گذاری کنیم.وی افزود: در این بسته های تشویقی به سازندگان تا ۵۰ درصد عوارض نوسازی و تراکم تخفیف داده می‌شود.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در ادامه اظهار کرد: شهرداری‌ها نیز موظفند تا عوارض نوسازی را تا ۱۰۰ درصد به مالکان خانه‌ها تخفیف داده و معادل آن را از دولت دریافت کنند.دکتر آئینی با بیان اینکه هیچ مانعی برای صدور سند بافت های فرسوده وجود ندارد، گفت: در این طرح، برای زمین هایی با متراژ کمتر از ۵۰ متر مربع نیز سند صادر خواهد شد.وی افزود: در بخش بازسازی بافت فرسوده، شرکت بازآفرینی شهری وظیفه دارد، نسبت به شناسایی، تقسیم کار و تامین اعتبار اقدام کرده و ستاد ملی باز آفرینی شهری پایدار نیز وظیفه ی پیگیری این اقدامات را بر دوش دارد.

آئینی با اشاره به برنامه هفتم توسعه کشور در حوزه بازآفرینی شهری، گفت: در این برنامه ۱۳ هزار پروژه در حوزه های مختلف و مورد نیاز بازآفرینی شهری دیده شده تا مناطق کم برخوردار به متوسط سرانه شهر برسد.معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین یادآور شد: جلسات بازآفرینی شهری در استان و شهرستان ها باید به صورت ماهانه برگزار شده و گزارش جلسات به رئیس ستاد ارسال شود.وی افزود: در ستاد بازآفرینی شهری شهرداری ها باید با بررسی محلات کم برخوردار سرانه این محلات را اعم از سرانه آموزش، فرهنگی، بهداشت و ...، بررسی کرده و سپس برنامه های لازم برای رساندن این سرانه ها به میانگین استان را تدوین و اجرا کنند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران ادامه داد: این موارد باید در نامه ای مکتوب به استانداری ارسال شده تا به شورای برنامه توسعه استان ارجاع شود.

آئینی گفت: ساخت و ساز در بافت فرسوده در شهرهای شمالی که با مشکل کمبود زمین در مراکز شهرها مواجه هستند گزینه مناسبی بوده و در لازم است در استان ها به ازای هر واحد فرسوده سه واحد جدید احداث شود.وی افزود: استانداردسازی مسکن در بافت‌ فرسوده شهرها، برای افزایش ایمنی و توجه به رویکرد توسعه پایدار موضوع بسیار ضروری و مهمی است که در سال‌های گذشته مورد غفلت و کم‌توجهی قرار گرفت.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین در این جلسه اظهار کرد: بیش از هزار و ۳۰۰ کیلومتر از معابر خاکی بافت های فرسوده کشور آسفالت شده و چنانچه با همین روند پیش برویم ظرف سه سال آینده هیچ معبر خاکی در محلات هدف بازآفرینی کشور وجود نخواهد داشت.

آئینی ادامه داد: یکی از تبصره های خوب قانون بودجه ۱۴۰۱ بند « ک» بود که بر اساس آن برای تمامی اراضی تصرفی واقع در محدوده و حریم شهرها سند صادر می شود.وی افزود: با صدور سند، مراحل اخذ پروانه و دریافت تسهیلات امکان پذیر شده و مالک می تواند نسبت به نوسازی واحد خود اقدام کند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران خبر داد: در سالروز زلزله بم، مصادف با پنج دی ماه، سفیران نوسازی این شهر به استان ها مراجعه کرده و ظرف سه روز در سه شهر هر استان مستقر، و نشست هایی در راستای نوسازی محلات فرسوده برگزار می کنند.

آئینی در انتهای سخنانش عنوان کرد: دو موضوع مهم که در جریان سفر اینجانب به استان گلستان از سوی مردم و مسئولان استانی مطرح شده، تامین قیر برای بازآفرینی محلات و تامین اعتبار برای شروع مجدد پروژه های متوقف شده بود که هر دو مورد در دستور کار قرار خواهد گرفت.