شناسهٔ خبر: 122302 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

رئیس سازمان هواشناسی در حاشیه ششمین نمایشگاه حمل‌ونقل:

جهان با پدیده افزایش دما مواجه است/برخی کشورها تولید کننده تغییرات اقلیمی هستند

نشست خبری تاج بخش رئیس سازمان هواشناسی با اشاره به اینکه جهان با پدیده افزایش دما و تغییر اقلیم مواجه است و کشور ما هم از این قاعده مستثنی نیست، گفت: مواجهه ما در ایران با تغییر اقلیم در سه بخش طوفان گردوخاک، کم بارشی و تنش آبی و افزایش دما است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سحر تاجبخش رئیس سازمان هواشناسی در نشست خبری که در سالن شبستان مصلی امام خمینی و در حاشیه نمایشگاه حمل‌ونقل برگزار شد، با بیان اینکه از مهمترین مسائل امروز مساله تغییر آب و هواست، اظهار کرد: اجلاس کوپ ۲۳ در شرم الشیخ برگزار شد که در آن مقرر شد کشورها برنامه‌های خود را برای تغییرات اقلیمی ارائه بدهند.

وی افزود: برخی کشورها تولید کننده و برخی دیگر تجربه کننده این تغییرات اقلیمی هستند.

رئیس سازمان هواشناسی با تاکید بر اینکه مساله علمی تغییرات اقلیمی به این سازمان مربوط می شود، گفت: ما در جهان با پدیده افزایش دما مواجه هستیم لذا کشور ما هم از این قاعده مستثنی نیست.

وی با بیان اینکه مساله تغیر اقلیم جدی و غرب آسیا با آن مواجه است، افزود: مواجهه ما در ایران با تغییر اقلیم در سه بخش طوفان گردوخاک، کم بارشی و تنش آبی و افزایش دما است.

تاجبخش گفت: سازمان هواشناسی تکالیفی برای پایش و پیش‌بینی دارد، ما مسئول پایش و هشدار مخاطرات هستیم. مواجهه با کم آبی و پیامدهای آن وظیفه ما به‌تنهایی نیست و همه دستگاه‌ها از وزارت نیرو تا صنعت، معدن و تجارت باید برنامه جامعی را برای مواجهه با تغییر اقلیم داشته باشند.

رییس سازمان هواشناسی اظهار کرد: از طرفی باید اطلاعات برخط را از برخی وزارتخانه‌ها داشته باشیم تا برای مثال بدانیم در وقت سیلاب‌های تابستانی در کدام رودخانه خطر طغیان و سیل وجود دارد، اما به طور کلی بانک اطلاعاتی دقیقی در کشور نداریم.

تاجبخش افزود: سازمان هواشناسی در سطح «تقویت شبکه دیدبانی» برنامه دارد اما تولید شبکه اطلاعات و تجمیع آن بر عهده همه دستگاه‌ها است تا ما در پیش‌بینی و تحلیل شرایط ضریب خطای کمتری داشته باشیم.

وی تاکید کرد: ارائه برنامه منسجم برای مقابله با تغییر اقلیم و تنش آبی از سوی همه دستگاه‌ها لازم است و برنامه‌های بین‌المللی توصیه کرده که سازگاری با تغییر اقلیم و مقابله با آثار آن در دستور کار کشورها قرار گیرد.

رییس سازمان هواشناسی گفت: تغییر اقلیم در منطقه ما به صورت کم‌آبی و کم بارشی است و در برخی کشورها به صورت پربارشی است. اکنون در ۱۲ کشور دنیا وزارتخانه تغییر اقلیم ایجاد شده است که در همسایگی ایران، پاکستان این وزارتخانه را تاسیس کرده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره اینکه دلیل آلودگی هوای تهران چیست؟ پاسخ داد: اطلاعاتی در اختیار سازمان هواشناسی نیست که دقیق بگوید عامل اصلی چیست، پایداری هوا باعث نگهداری مواد آلاینده می‌شود، در واقع عامل جوی مهم است؛ در کلان‌شهرها منابع آلاینده فسیلی در شرایط پایداری هوا تجمیع می‌شود و به سطح زمین می‌رسد.

وی توضیح داد: طی سال‌های اخیر سیستم‌های بارشی کم شده و هم‌زمان تعداد خودرو و سوخت نیروگاه‌ها تغییر یافته و باعث شده بارش‌ها هم نتواند شاخص آلاینده را کاهش دهد.

رییس سازمان هواشناسی درباره اینکه خشکسالی تا چه زمانی ادامه دارد، گفت: مدل‌های پیش‌بینی نشان می‌دهد که در ۱۰۰ سال آینده در مناطق استوایی که جنوب کشورمان را هم شامل می‌شود روند افزایش بارش را داریم، اما نوع آن مشخص نیست، بدین معنی که این بارش‌ها می‌تواند سیل‌آسا باشد، مثل اتفاقی که در تابستان امسال رخ داد.

تاجبخش بیان کرد: مهم این است که توسط روش‌های آبخیزداری این بارش‌ها را جمع‌آوری کنیم چرا که هم برای تقویت منابع آبی زیرزمینی و هم برای مقابله با کم‌آبی بارش‌های سیلابی باید جمع‌آوری شود.