شناسهٔ خبر: 122425 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی:

مبحث ۲۳ مقررات ملی و کنترل ساختمان در نمایشگاه حمل و نقل رونمایی شد/  اتمام فاز اول پروژه طراحی جت مسافری ۷۲ نفره

محمد مهدی حیدری سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه در ششمین نمایشگاه حمل و نقل از مبحث ۲۳ مقررات ملی و کنترل ساختمان رونمایی شد از اتمام طراحی مفهومی جت مسافری ۷۲ نفره موضوع تفاهم نامه سه جانبه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، وزارت راه و شهرسازی و معاونت عملی و فناوری ریاست جمهوری خبر داد.

محمدمهدی حیدری سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی که با برخی از دستاوردهای آن مرکز در بخش پژوهشی و مطالعاتی در ششمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل شرکت کرده است، در بیان اهمیت نمایشگاه گفت: نقطه قوت چنین نمایشگاه‌هایی حلقه اتصال صنعت، دانشگاه و دستگاه‌های اجرایی است که می‌تواند به دستاوردهای قابل قبولی در اجرا برسد.

سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تاکید بر اینکه این نمایشگاه محفلی است که در آن مرکز و سایر زیرمجموعه‌های وزارتخانه دغدغه‌های فناورانه خود را به حوزه صنعت اعلام می‌کنند، افزود: در این نمایشگاه حدود ۹۰ شرکت دانش‌بنیان شرکت کرده‌اند که نقطه قوتی برای نمایشگاه محسوب می‌شود.

حیدری در بیان بخشی از دستاوردهای مرکز تحقیقات و ارایه آن در ششمین نمایشگاه حمل و نقل توضیح داد: در همکاری با معاونت مسکن و ساختمان، مبحث ۲۳ مقررات ملی و کنترل ساختمان که موضوع الزامات ترافیکی را شامل می‌شود با حضور وزیر راه و شهرسازی رونمایی شد.

وی گفت: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در سال‌های گذشته در تفاهم‌نامه سه‌جانبه‌ای که بین وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، وزارت راه و شهرسازی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری منعقد شد طراحی فناورانه جت مسافری ۷۲ نفره را با حضور شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه امیرکبیر در دستور کار قرار داد که هم‌اکنون مطالعات و کانسپت مفهومی آن به اتمام رسیده است.

حیدری تاکید کرد: فاز اول انجام تستهای  تونل باد این پرنده با موفقیت انجام شده است، همچنین قطعات مهم مربوط به دو پلاگ از بدنه ساخته شده است. در برنامه وزیر راه و شهرسازی است تا بازدیدی از شرکت صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) در اصفهان داشته باشند تا بتوانیم طراحی را به جزئیات و نهایتا به تولید نمونه جهت انجام تستهای زمینی و پروازی  برسانیم و در مورد هواپیمای ترابری سبک نیز توافقفنامه فیمابین وزارت راه و دفاع عملیاتی و اجرائی گردد، لذا تامین اعتبار مناسب در این حوزه اهمیت ویژه ای دارد.

وی با یادآوری اینکه رییس‌جمهور نیز در بازدید از شرکت صنایع هواپیماسازی ایران (هسا ) دستور تولید جت ۷۲ نفره را دادند گفت: در صدد هستیم تا این موضوع را با انعقاد تفاهم‌نامه ای جامع در قالب یک کنسرسیوم به صورت هماهنگ به سرانجام برسانیم.

شایان ذکر است شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران نیز حمایتهای مناسبی در جهت پیشبرد اهداف مذکور داشتند که ضمن تشکر وافر، نظر به ضرورت پیشبرد اهداف تحقیقاتی صنعت هوایی تجاری،  مشارکت بازیگران مهم و موثر مانند شرکت فرودگاهها، سازمان هواپیمایی کشوری و هما در قالب پژوهشکده تازه تاسیس صنعت هوایی تجاری، گام اساسی در این حوزه تلقی می‌شود.