شناسهٔ خبر: 123082 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران:

۲.۶ میلیون واحد ناپایدار در کشور نیازمند نوسازی است

اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: تعداد واحدهای ناپایدار نیازمند نوسازی شامل بافت فرسوده، بافت تاریخی و سکونتگاه های غیر رسمی در مجموع بافت های هدف بازآفرینی شهری کشور شامل ۲ میلیون و ۶۷۷ هزار و هشت واحد است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (خراسان رضوی)، سید مسلم سیدالحسینی روز دوشنبه در همایش بازآفرینی و مقاوم سازی که همزمان با روز ایمنی در برابر زلزله در مشهد برگزار شد، افزود: برآورد تعداد واحدهای مسکونی قابل احصا بر اساس نوسازی واحدهای ناپایدار موجود کشور در مجموع بافتهای هدف بازآفرینی شامل پنج میلیون و ۱۱۷ هزار و ۹۹۴ واحد است.

وی بیان کرد: ۲۹۹ هزار و ۸۰۷ واحد معادل ۱۱.۷ درصد کل واحدهای مسکونی نامقاوم کشور در خراسان رضوی مستقر است که بدین لحاظ این استان رتبه نخست کشور را دارد.

سید الحسینی اظهار داشت: سالانه یکهزار مورد زلزله در کشور به وقوع می پیوندد که ۲۴۰ مورد از آن زلزله هایی با بزرگی بیشتر از چهار درجه در مقیاس ریشتر هستند، با توجه به آمار موجود به طور متوسط در ایران هر سال یک زلزله بزرگ و هر ۱۰ سال یک زلزله با بزرگی ۶ درجه ریشتر و بیشتر به وقوع می پیوندد.

وی اضافه کرد: حدود ۷۷ درصد از شهرهای ایران بر روی گسلها و در پهنه بندی زلزله قرار دارند و ایران در حال حاضر در صدر کشورهایی است که وقوع زلزله در آن با تلفات جانی بالا همراه است، از سوی دیگر ۷۵ درصد مراکز جمعیتی کشور در معرض خطر سیل هستند.

او بیان کرد: بحرانها اثرات نامتوازنی بر خانوارهای فقیرتر دارند و آنان دارایی های اندک خود را در این بحرانها از دست می دهند و توانایی کمتری برای جمع آوری منابع لازم به منظور بازسازی دارند، بنابراین فقر در اثر بحرانها عمیق تر می شود که تاثیرات بلندمدتی بر سطح سلامتی، سواد، تغذیه و کارایی افراد دارد.

عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی ایران گفت: پدیده حاشیه نشینی و بافتهای ناکارآمد شهری که به دلیل سرعت شهرنشینی و فقدان برنامه ریزی آمایشی بوجود آمده، باعث جابه جایی جمعیتی و عدم توسعه شده است، به طوریکه در شهرها با پدیده اسکان غیررسمی و فرسودگی بافتها مواجه هستیم.

وی بیان کرد: در صورتی که بخواهیم ایمنی در ساخت و سازها را مورد توجه قرار دهیم، اهمیت این موضوع در مورد حاشیه و بافتهای فرسوده شهرها دوچندان می شود، لذا یکی از شاخص ها برای شناسایی بافتهای ناکارآمد، ناپایداری این واحدها است.

سیدالحسینی اظهار داشت: در مجموع ۲۳ درصد از سطح شهرهای کشور شامل ۱۶۶ هزار و ۶۹۴ هکتار بافت ناکارآمد و ۴۹ درصد از ابنیه در شهرهای ایران ناپایدار هستند.

وی با بیان اینکه از قوانین خوب در حوزه بازسازی واحدهای مسکونی غفلت کرده ایم، گفت: اصلی ترین محور توانمندسازی، آگاه سازی است که سطح دانش مسوولان را ارتقا یابد و شبکه درون سازمانی و برون سازمانی شکل گیرد.

سیدالحسینی اظهار داشت: قانون حمایت از احیا بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده و ناکارآمد شهری مصوب مجلس شورای اسلامی، قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوبه مجلس، مواد ۵۹ و ۶۱ و ۶۲ قانون برنامه ششم توسعه، الزامات و اهداف برنامه اقتصاد مقاومتی منطبق بر برنامه ششم، سند ملی احیای بهسازی و نوسازی و توانمندسازی بافتهای فرسوده ناکارآمد شهری و قانون جهش تولید مسکن از جمله قوانین خوب و موثر برای بهسازی بافتهای ناکارآمد شهری است.

یکی از بازماندگان زلزله بم و سفیر این منطقه در همایش امروز نیز گفت: مستحکم سازی و بازسازی مساله جدی است، خانه های بم بزرگ بود اما استحکام لازم را نداشت و در یک زلزله چنین فاجعه ای به بار آمد.

مهدوی افزود: در شهر امام رضا(ع) مسوولیت سنگین تر است، زیرا این شهر پذیرای بسیاری از زائران و مجاوران حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) است و باید شهری مستحکم و ایمن باشد.

وی بیان کرد: به همت همه مردم ایران و مسوولان و تاکید رهبر معظم انقلاب، بم بازسازی شد و امروز شهر ما محکم ترین شهر ایران است.