شناسهٔ خبر: 123136 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

فرودگاه اراک تنها فرودگاه مجری خدمات زمینی/ استفاده از نقطه طلایی حمل و نقل ترکیبی در اراک

فرودگاه اراک فرودگاه بین المللی شهدای اراک تنها فرودگاه مجری خدمات زمینی است که در حوزه آموزش نیز فعال بوده و با توجه به موقعیت لجستیکی استقرار ریل، جاده و فرودگاه در کنار هم، از ظرفیت ویژه حمل و نقل ترکیبی برخوردار است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در شمال‌شرقی و با فاصله ۱۴ کیلومتری از شهر قرار دارد.

فرودگاه بین المللی شهدای اراک با ۴۷۰ هکتار مساحت، ظرفیت انجام پرواز با هواپیماهای سنگین را دارد.

گفتنی است  این فرودگاه  در شهریورماه ۱۳۷۸ با اتمام کار عملیات احداث ساختمان‌های اداری و جانبی و باند پروازی با نگاه پرواز داخلی توسط ریاست جمهوری افتتاح شد اما از سال ۱۳۹۳  با تطویل باند و افزایش استحکام باند، برای برقراری پروازهای سنگین آماده شد و در این راستا با نصب چراغ باند، پروازهای شبانه روزی شروع شد.

در این میان از سال ۱۳۹۵ با دومنظوره شدن ترمینال و همچنین کشیده شدن فیبر نوری، بستر پروازهای خارجی فراهم شد.

علاوه بر این در خصوص مباحث امنیتی، نصب دوربین‌های نظارتی نیز انجام شد.

همکاری با شرکت‌های دانش بنیان نیز در اولویت فرودگاه بین المللی شهدای اراک بوده و اقدامات مربوط به پروژه‌های تعمیر و نگه داری دستگاه‌ها، ساخت جرثقیل، تجهیزات الکترونیک، روشنایی باند و... به این شرکت‌ها سپرده شده است.

در بحث آموزش نیز با اخذ مجوز از سازمان هواپیمایی کشوری کلاس‌های متعدد آموزشی از جمله خلبانی، مهمانداری، خدمات زمینی و آموزش پهبادی نیز در فرودگاه اراک برگزار شده است.

از طرف دیگر فرودگاه اراک تنها فرودگاهی‌است که خود مجری خدمات زمینی است.

حمل و نقل ترکیبی در استان مرکزی نقطه عطفی ‌است که می‌توان از ظرفیت این امکان استفاده کرد؛ در شهر اراک ریل،جاده و فرودگاه کنار هم مستقر شده اند که در راستای سند ایجاد مراکز لجستیک کشور می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد.

مکان یابی آن نیز نقطه تلاقی ریل، جاده و فرودگاه است که اصطلاحأ ناحیه طلایی‌ اطلاق می‌شود و به گفته رحیم حسین نسب مدیر فرودگاه اراک قابلیت اشتغال بیش از ۱۰۰۰نفر را رقم می زند.

گفتنی است در حال حاضر یکی از مهم ترین مطالبات در پایتخت صنعتی ایران، ایجاد و ارتقای  صنعت هوانوردی عمومی است، به این صورت که  سازمان صنعت معدن و تجارت که متولی طرح فرصت سرمایه گذاری این صنعت در مرکز سرمایه گذاری ایران است، تمهیداتی بیندیشد تا با توجه به ظرفیت‌های موجود در صنایع اراک، این ظرفیت‌ها قابلیت تبدیل به خط تولید هواپیما را دارا شوند.