شناسهٔ خبر: 123178 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیر کل راه و شهرسازی استان قم اعلام کرد؛

توسعه متوازن شهر قم در گرو توجه به بافت فرسوده و مرکزیت حرم‌ مطهر/ طراحی سایت ۵۶۰ هکتاری با رویکرد حفظ کرامت انسانی

صادقی مدیرکل راه و شهرسازی قم مدیرکل راه و شهرسازی استان قم گفت: توزیع و توسعه متوازن شهر قم در گرو توجه ویژه به بافت فرسوده و مرکزی شهر با رویکرد حرم مطهر حضرت معصومه (س) است و در این راستا ارائه سیاست های تشویقی مانند افزایش طبقات، تسهیلات ارزان قیمت و با سود پایین باید در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (قم)، محمد صادقی اظهار کرد: یکی از سیاست‌های مهم در حوزه ساخت مسکن توجه ویژه به بافت ناکارآمد و فرسوده شهر است که این امر از توسعه نامتوازن و بدقواره شهر و آسیب های اجتماعی بعد از آن جلوگیری خواهد کرد.

وی افزود: با وجود و حضور زیرساخت ها و سرانه های شهری، زیست اجتماعی بهتری را رقم خواهد زد و دیگر شاهد مهاجرت ساکنین بومی به حاشیه شهر نخواهیم بود.

صادقی به نوع و شکل ساخت واحدهای طرح نهضت ملی در استان قم اشاره کرد و گفت: بعد از بررسی های کارشناسانه در سطح وزارت متبوع و استان و پس از جمع بندی نهایی، در شهر قم ساخت واحدهای مسکونی به صورت آپارتمانی مصوب شد و در سایر شهرهای استان خانه ها به صورت ویلایی ساخته می شود.

وی در خصوص مبنای این نوع تصمیم گیری توضیح داد: اصولا نوع ساخت واحدها به صورت ویلایی و آپارتمانی در هزینه کرد تا حدودی با هم برابر است اما در بحث آماده سازی و تامین زیرساخت های ویلایی سازی، با افزایش دو و نیم تا سه برابری مواجه هستیم که این امر به لحاظ ارزش ریالی و زمانی در شهر قم برای ساخت ۷۰ هزار واحد مسکونی مقرون به صرفه نیست.

به گفته مدیر کل راه و شهرسازی استان قم ساخت ۷۰ هزار واحد مسکونی به صورت ویلایی ایجاد یک شهر به تمام معناست که ظرف مدت کوتاه و با اعتبارات موجود، یک امر نشدنی تلقی می شود.

صادقی به مصوبه الحاق شورای عالی شهرسازی و معماری کشور اشاره کرد و گفت: بنا به دستورالعمل و مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری کشور که یک نهاد حقوقی، قانون گذار و تصمیم گیر است ساخت واحدهای  ۵۶۰ هکتاری همانند پردیسان موجود به صورت آپارتمان انجام می شود.

صادقی با اشاره به ساخت ۳۲ هزار واحد مسکونی در اراضی ۵۶۰ هکتاری پردیسان قم به صورت آپارتمانی توضیح داد: در طراحی این واحد ها و بلوک ها  به کرامت انسانی و تسهیل در زیست اجتماعی توجه ویژه شده است.

وی در این خصوص گفت: در اراضی ۵۶۰ هکتاری بلوک ها به صورت ۵ طبقه روی پیلوت و هر طبقه ۴ واحد در نظر گرفته شده است. همچنین در این طراحی دیوار مشترک و درب های روبرو وجود نخواهد داشت و بین بلوک ها فضای مناسب و جادار وجود دارد و حداقل عرض شوارع ۱۶ متر خواهد بود.

وی اظهار کرد: متراژ واحدهای پروژه ۵۶۰ هکتاری بین ۷۰ تا ۱۱۵ متر خواهد بود که در قالب واحد های یک، دو و سه خواب طراحی شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم گفت: در محدوده داخل پردیسان تاکنون ساخت ۵۶۰۰ واحد مسکونی آغاز شده است و در اراضی ۵۶۰ هکتاری نیز که چندی پیش عملیات آن آغاز شده بود در روزهای آتی عملیات ساخت آن از سر گرفته خواهد شد.

به گفته صادقی تعداد حدود ۲۵ هزار متقاضی نیز با وجود تایید نهایی شدن تاکنون پیامک واریز آورده دریافت نکرده اند که کارسازی برای تامین زمین این دسته از متقاضیان نیز در دستور کار است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم در پایان خاطر نشان ساخت:  ملاک آورده متقاضیان در تمامی پروژه ها قیمت تمام شده ساخت است که ممکن است با افزایش قیمت ها و نوسانات و تورم با افزایش آورده متقاضیان مواجه شویم که البته برنامه ریزی برای افزایش سقف وام توسط دولت در حال انجام است.