شناسهٔ خبر: 12328 - سرویس شرکت‌ها
نسخه قابل چاپ

گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی؛

جزئیات تشکیل میز زنان در وزارت راه و شهرسازی/ اهداف و وظایف چهارگانه میز زنان در بخش‌های تخصصی و عمومی

ساختمان وزارت راه و شهرسازی «میز زنان» با هدف فعالیت پررنگ‌تر زنان در فعالیت‌های اجتماعی و پیگیری و صیانت از حقوق زنان جامعه در پروژه‌ها، خدمات و تسهیلات وزارت راه و شهرسازی تشکیل می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، تشكیلاتی در سال‌های گذشته به طور رسمی متولی امور زنان و خانواده در وزارت راه و شهرسازی نبود اما با روی كار آمدن عباس آخوندی در سال ۱۳۹۲ به عنوان وزیر راه و شهرسازی موضوع زنان و خانواده مورد توجه قرار گرفت. بر این اساس در راستای فراهم کردن زمینه حضور بیشتر زنان در فعالیت‌های اجتماعی و تلاش در راستای فرصت‌های برابر شغلی برای زنان به عنوان شهروندان ذی‌حق، تشكیل میز زنان در سطوح ستادی و ادارات كل استانی و سازمانی توسط وزیر راه و شهرسازی در تاریخ ۲۵ مرداد ماه سال ۱۳۹۴ ابلاغ شد. بر اساس این ابلاغیه میز زنان در سطوح ستادی و استانی مجموعه وزارت راه و شهرسازی شكل خواهد گرفت.

دبیر میز زنان به عنوان عالی‌ترین مقام میز توسط عالی‌ترین مقام سازمان منصوب می‌شود و کرسی‌های دیگر میز زنان به انتخاب دبیر میز زنان از بین افراد موثر سازمانی تشكیل خواهد شد. میز زنان مرجع تهیه، پیشنهاد و تصمیم‌سازی‌های مربوط به اهداف چهارگانه ذیل خواهد بود.

اهداف چهارگانه میز زنان:

۱-پیگیری و صیانت از حقوق زنان جامعه در پروژه‌ها، خدمات و تسهیلات وزارت راه و شهرسازی

۲-ایجاد و صیانت از فرصت‌های برابر و عادلانه در مورد زنان طرف قرارداد با وزارت راه و شهرسازی. این قراردادها شامل هر گونه قرارداد واگذاری زمین و مسكن و دیگر خدمات به متقاضیان و همچنین قراداد با پیمانكاران است.

۳-تلاش در جهت بهبود مستمر وضعیت شغلی زنان كارمند وزارت راه و شهرسازی در زمینه استخدام،آموزش، معیشت و ارتقاء شغلی

۴- توجه به مردان شاغل در وزارت راه و شهرسازی و خانواده‌های آنان با توجه به اهمیت خانواده سالم به عنوان یكی از مولفه‌های توسعه پایدار و جایگاه خاص این نهاد در اصل ۱۰ قانون اساسی.

وظایف چهارگانه میز زنان:

۱-تولید محتوا درباره حقوق زنان و اهداف تعیین شده برای بخش‌های مختلف و مرتبط وزارت راه و شهرسازی

۲-شركت و همكاری در تصمیم‌گیری‌های مربوط به اهداف چهارگانه

۳-تنظیم و اجرای برنامه‌های آموزشی در جهت تحقق اهداف چهارگانه

۴-تهیه بانك اطلاعاتی وضعیت حقوق زنان در وزارت راه و شهرسازی و انتشار گزارش سالانه آن.

فعالیت میز زنان در بخش‌های تخصصی و عمومی

میز زنان در راستای دستیابی به اهداف فوق‌الذكر و عملیاتی کردن وظایف تعریف شده در قالب كمیته‌های تخصصی و عمومی با زیر مجموعه‌های آن  فعالیت خواهد کرد. كمیته‌ها متشكل از اعضای پیوسته، وابسته و افتخاری خواهد بود. اعضای پیوسته شامل  زنان شاغل در وزارتخانه و ادارات تابعه، اعضای وابسته شامل خانواده‌های كاركنان شاغل در وزارتخانه (خانواده‌های مردان شاغل نیز جزو اعضای وابسته خواهند بود) و اعضای افتخاری شامل كاركنان مرد خواهد بود.

كمیته‌ها در صورت نیاز برای پیشبرد اهداف خود كارگروه‌های تعریف شده یا جدیدی را در چارچوب مشخص شده می‌توانند ایجاد کنند. به عنوان مثال حلقه‌های مطالعاتی مستقل منوط به ارائه برنامه مطالعاتی و با نظر و تایید مدیر كمیته و دبیر میز زنان خواهد بود.

كمیته‌ها اهداف مختلفی از جمله ارائه راهكارهای مبتنی بر یافته‌های پژوهشی در حوزه یا موضوع مورد نظر،گسترش زمینه‌های آموزشی و پژوهشی در حوزه یا موضوع مورد نظر در سطوح مختلف، تولید، انباشت و نشر اندیشه در میان كاركنان، تبیین قواعد اخلاقی و هنجار‌ها و ارزش‌های اجتماعی و تلاش در جهت بسط و گسترش آن را دنبال می‌کنند و با برگزاری میزگردها، همایش‌های تخصصی، جلسات سخنرانی، نقد كتاب و نقد فیلم، تعریف و اجرای دوره‌های آموزشی می‌توانند در این راستا گام بردارند.

اركان كمیته‌ها شامل شورای كمیته و دبیر خواهد بود. شورای كمیته تمامی اعضای پیوسته، وابسته و افتخاری را شامل می‌شود كه علاقه‌مند به فعالیت در حوزه یا موضوع عمومی یا تخصصی كمیته مربوطه‌اند. دبیر كمیته نیز به انتخاب دبیر میز زنان و از میان اعضای موثر سازمانی خواهد بود.

لازم به ذکر است وزیر راه و شهرسازی در نامه‌ای به کلیه مدیران ستادی، سازمانی و استانی وزارت راه و شهرسازی تشکیل حداقل یک میز زنان در دستگاه‌های تابعه را با هدف صیانت از حقوق زنان در این وزارت خواستار شد.

چارت سازمانی میز زنان وزارت راه و شهرسازی متشکل از زیرمجموعه‌های آن در ادارات استانی و دستگاه‌های تابعه این وزارت خانه در زیر آمده است: 

برچسب‌ها:

نظر شما