شناسهٔ خبر: 123304 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در چهارمین جلسه شورای تأمین مسکن استان قم مطرح شد؛

تسریع در اجرا و ساخت واحدهای اراضی ۵۶۰ هکتاری/ ساخت مسکن ترکیبی در پهنه استان قم

شورای تامین مسکن استان قم در چهارمین جلسه شورای تأمین مسکن استان قم بر شتاب دهی و تسریع در اجرا و ساخت ۳۰ هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در اراضی ۵۶۰ هکتاری پردیسان تأکید شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی(قم)، محمد صادقی دبیر شورای تأمین مسکن استان در چهارمین جلسه شورای تأمین مسکن استان قم که به ریاست استاندار برگزار شد، اظهار کرد: در مجموعه استان طرح نهضت ملی مسکن به صورت ترکیبی ساخته می شود و در مرحله اول ساخت واحدهای آپارتمانی در اراضی ۵۶۰ هکتاری و شناسایی و معرفی اراضی در شهرهای دیگر استان برای ساخت واحدها به صورت ویلایی در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: در شهریورماه عملیات آماده سازی واجرایی در اراضی ۵۶۰ هکتاری شروع شده بود که پس از مطرح شدن نوع ساخت و تغییر سیاست ها، این عملیات تا تعیین تکلیف نهایی متوقف شد اما در روزهای اخیر بعد از تعیین تکلیف شدن این امر، عملیات اجرایی ۳۰ هزار واحد مسکونی در اراضی ۵۶۰ هکتاری شتاب خواهد گرفت.

دبیر شورای تأمین مسکن استان قم در خصوص ورود تعاونی ها به جریان ساخت و ساز واحدهای مسکونی توضیح داد: براساس مصوبه شورا، تعاونی های خوشنام و دارای سابقه درخشان با تاییدیه ادارات کل مربوطه، می توانند به فرآیند ساخت و ساز در طرح نهضت ملی مسکن در اراضی ۵۶۰ هکتاری وارد شوند.

صادقی در خصوص هزینه های آماده سازی در اراضی ۵۶۰ هکتاری توضیح داد: بخشی از هزینه های مربوط به آماده سازی که تا پیش از این برعهده متقاضی بود، براساس مصوبه سفر رییس جمهور به استان قم و تصویب در شورای مسکن استان، از تهاتر زمین های تجاری این اراضی تأمین می شود که این مسئله به نفع مردم و متقاضیان خواهد بود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم در خصوص طرح ویلایی سازی در استان گفت: مطالعه، شناسایی و معرفی اراضی در محدوده محور قدیم قم- تهران، قم- کاشان، و جاده قدیم اصفهان و همچنین در شهرهای دیگر استان در دست بحث و بررسی است و پس از نهایی شدن نسبت به ساخت واحدها به صورت ویلایی اقدام می شود.

به گفته وی، براساس اسناد فرادستی، کلانشهر قم نیازمند ایجاد یک شهر جدید است که در این رابطه می توان از ظرفیت ایجاد شهر جدید پرنیان در محدوده روستای طایقان استفاده کرد و در صورت تایید استان و وزارت متبوع در این شهر جدید شاهد ساخت خانه ها و منازل ویلایی خواهیم بود.

صادقی در خصوص اقدامات انجام شده در سایر شهرهای استان اظهار کرد: در شهرستان کهک ۱۰۰ واحد و در شهرستان جعفریه ۱۵ واحد شروع شده است که برای سایر متقاضیان ثبت نام کرده در این دو شهرستان تأمین یا الحاق زمین در دستور کار است.

وی افزود: در شهر قنوات مشکل تأمین زمین وجود دارد که امیدواریم به زودی این مسئله حل شود.در شهر دستجرد ساخت ۹۰ واحد ویلایی و تحویل زمین به متقاضیان طی چند روز آینده انجام خواهد شد.

دبیر شورای تأمین مسکن استان به مصوبه دیگر شورا اشاره کرد و گفت: قیمت ساخت هر مترمربع از  واحدهای مسکونی در اراضی ۱۷ هکتاری (زیتون ۱۲ تا ۲۶) بین شش تا شش میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، در اراضی ۲۲ هکتاری (زیتون ۲۷ تا ۴۷) هفت میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، در شهرهای قنوات و کهک نیز شش میلیون و ۶۰۰  هزار تومان برآورد و تخمین زده می شود که البته آورده هر متقاضی، براساس قیمت تمام شده ساخت محاسبه می شود.