شناسهٔ خبر: 12335 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مدیر کل ارتباطات و ناوبری شرکت فرودگاه‌های کشور خبر داد:

بومی‌سازی تعمیر و نگهداری دستگاه‌های ناوبری/ ورود ۸ سیستم ناوبری به کشور به ارزش ۶ میلیون یورو در دو سال گذشته

بازدید خبرنگاران از کارگاه های بازسازی مدیرکل ارتباطات و ناوبری شرکت فرودگاه‌های کشور گفت: در دو سال گذشته ۵ دستگاه ناوبری ILS/DME و ۳ دستگاه ناوبری DVOR/ DME به ارزش تقریبی ۶ میلیون یورو در فرودگاه‌های نصب و راه‌اندازی شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی٬ محمد امیرانی امروز شنبه ۴ مهر در حاشیه نمایشگاه الکترونیک هواپیمایی که به مناسبت روز جهانی الکترونیک هواپیمایی برگزار شد، با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در بخش الکترونیک هوانوردی در دوران تحریم گفت: یکی از زیر ساخت‌های مورد نیاز به منظور امنیت پرواز تجهیزات ناوبری و مسیریابی است.

وی با اشاره به اینکه در صنعت هوانوردی چهار سیستم ناوبری NDB ،DVOR-VOR ،DME و ILS در فازهای مختلف هوایی و مسیریابی هواپیما ها فعالیت می‌کنند گفت: سیستم ناوبری NDB حداقل سیستم ناوبری برای فعالیت هر فرودگاه است که موقعیت فرودگاه را برای خلبان مشخص می‌کند و در حال حاضر حدود ۵۰ دستگاه از این سیستم در کشور وجود دارد.

مدیرکل ارتباطات و ناوبری شرکت فرودگاه‌های کشور با اشاره به کارآیی سیستم ناوری DVOR-VOR گفت: این سیستم نیز به هواپیما زاویه می‌دهد که هم در مسیرهای پروازی و طرح‌های تقرب و ورود و خروج هواپیما از فرودگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و در حال حاضر ۴۷ دستگاه از سیستم در فرودگاه‌های کشور موجود است.

امیرانی ادامه داد: سیستم ناوبری DME نیز فاصله را از یک نقطه مشخص برای هواپیما تعیین می‌کند که در سه فاز مسیرهای هوایی، طرح‌های تقرب و ورود و خروج هواپیما همچنین نشست و برخاست هواپیما استفاده می‌شود. در حال حاضر حدود ۵۰ دستگاه از این سیستم در فرودگاه های کشور وجود دارد.

وی افزود: سیستم ناوبری ILS نیز در زمان دید کور خلبان، هواپیما را برای فرود در فرودگاه هدایت می‌کند. این دستگاه در فرودگاه‌های شلوغ و در شرایط نامساعد بودن جوی قابل استفاده است که ۲۱ دستگاه از این سیستم ناوبری در فرودگاهای کشور وجود دارد.

مدیرکل ارتباطات و ناوبری شرکت فرودگاه‌های کشور با بیان اینکه در مجموع ۱۷۰ دستگاه ناوبری در فرودگاه‌های کشور وجود دارد گفت: کشورهای سازنده این تجهیزات از تحریم کنندگان ایران بودند بنابرانی در دوره تحریم تمام تعمیرات دستگاه‌های ناوبری در کشور بومی شد و نصب این دستگاه‌ها توسط متخصصان داخلی انجام می‌شد.

امیرانی افزود: خوشبختانه شرکت‌های دانش‌بنیان در ساخت دستگاه‌های ناوبری NDB و DME ورود پیدا کرده‌اند و به تدریج امیدواریم دستگاه‌های ناوبری ILS و DVOR نیز در داخل کشور ساخته شود.

وی تاکید کرد: در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی با شناسایی و بکارگیری ظرفیت‌های علمی و فنی داخلی اقدامات مهمی در اداره‌کل ارتباطات و ناوبری شرکت فرودگاه‌های کشور صورت گرفته است به طوریکه نصب و راه‌اندازی سامانه‌های ناوبری که در گذشته توسط کارشناسان خارجی انجام می ‌گرفت امروز بومی‌سازی شده است.

مدیرکل ارتباطات و ناوبری شرکت فرودگاه‌های کشور ادامه داد: در دو سال گذشته ۵ دستگاه ناوبری ILS/DME و ۳ دستگاه ناوبری DVOR/DME به ارزش تقریبی ۶ میلیون یورو نصب و راه اندازی شده است.

امیرانی با بیان اینکه بومی‌سازی فناوری طراحی و سایت‌یابی و نصب شبکه سامانه‌های ارتباطی کنترل ترافیک هوایی موجب بهینه‌سازی در منابع تجهیزاتی شده ادامه داد: صرفه‌جویی حاصل از آن در ۳۰ سال گذشته ۵۰ میلیارد ریال برآورد می‌شود.

وی افزود: در دوران تحریم رادار تقرب فرودگاه شیراز و مهرآباد در بخش‌های مختلف مکانیکی و الکترونیکی دچار آسیب شده بود که به دلیل عدم پشتیبانی شرکت ریتیون کانادا از کار افتاده بود که به رغم  قدمت این سامانه ها متخصصان الکترونیک توانستند با صرفه هزینه‌ای بالغ بر ۲۰۰ میلیون تومان این سامانه‌ها را مجددا راه‌اندازی و به شبکه راداری کشور بازگردانند که ارزش یک دستگاه رادار تقرب فرودگاهی حدود ۶ تا ۸ میلیون یورو برآورد می‌شود.

مدیر‌کل ارتباطات و ناوبری شرکت فرودگاه های کشور با بیان اینکه تولید منابع اشعه دستگاه‌های کمک بازرسی ایکس - ری (XRAY) در انحصار چند کشور است افزود: به دلیل محدودیت‌های اعمال شده کشورهای غربی از فروش آنها به کشورمان خودداری می‌کردند. در چند سال اخیر با همت و تلاش متخصصان الکترونیک هواپیمایی تعمیر و اورهال به طور کامل در داخل کشور انجام شده که صرفه جویی ده‌ها هزار دلاری را در پی داشت.

وی ادامه داد: قطعات یدکی سامانه‌های هوانوردی از جمله ارتباطی، ناوبری راداری و کمک بازرسی به دلیل انحصاری بودن و استفاده از فناوری‌های پیچیده در آن بسیار گران قیمت است. خرید هر یک از این قطعات به فرض فروش توسط شرکت‌های سازنده از ۵ تا ۱۰۰ هزار دلار هزینه در برخواهد داشت. عدم همکاری شرکت‌های غربی به فروش این قطعات در چندسال گذشته موجب آزادسازی ظرفیت‌های بالقوه داخلی شد به طوریکه سالانه صدها عدد از قطعات و ماژول‌های چندلایه الکترونیکی و مکانیکی این سامانه‌ها توسط نیروهای توانمند و متخصصان الکترونیک هواپیمایی در آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های تخصصی تعمیر و جهت استفاده مجدد به سایت‌های هونوردی سراسر کشور ارسال می‌شود. صرفه‌جویی حاصل از این اقدامات در دو سال گذشته میلیون‌ها دلار برآورد می‌شود.

امیرانی با بیان اینکه صنعت هوانوردی یک صنعت پویا است گفت: افزایش روز افرون تقاضاها و ظهور فناوری‌های جدید هدایت و کنترل پرواز، تعمیرات زیادی را بر شبکه زیرساخت سامانه‌های هوانوردی تحمیل می‌کند. ضمن اینکه در ۱۰ سال گذشته شرکت‌های تامین‌کننده تجهزات هوانوردی کوچکترین همکاری را با کشور جمهوری اسلامی انجام ندادند و افزایش ظرفیت ها و تعمیرات اجتناب‌ناپذیر در دهه گذشته تنها به دست توانمند کارشناسان و متخصصان الکترونیک هواپیمایی انجام گرفت که نمونه بارز آن ظهور پدیده داعش در کشور عراق و بسته شدن فضای هوایی آن کشور بر روی پروازهای عبوری بود که موجب افزایش ۱۰۰ درصدی تقاضاهای پرواز از مسیرهای هوایی کشورمان شد که با افزایش ظرفیت زیرساخت‌های هوانوردی در مسیرهای هوایی مورد تقاضا به دست متخصصان داخلی شرکت فرودگاه‌های کشور میلیون‌ها دلار درآمد ارزی برای کشورمان به ارمغان آورد.

مدیرکل ارتباطات و ناوبری شرکت فرودگاه‌های کشور ادامه داد: در حال حاضر طراحی و اجرای شبکه ارتباطی ماهواره‌ای با همکاری شرکت‌های توانمند داخلی در راستای افزایش قدرت مقاومتی و کاهش آسیب پذیری در کشور به ارزش تقریبی ۴۰ میلیارد ریال در حدود ۳۰ نقطه کشور در حال انجام است.

وی افزود: صنعت حمل و نقل هوایی دارای ظرفیت‌های بالقوه بسیاری در اجرایی سازی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است که توجه به آن ظرفیت‌های شغلی زیادی را در کشور ایجاده کرده و با تولید ثروت، جایگزینی مناسب بر درآمدهای نفتی خواهد بود.

امیرانی افزود: امروزه صنعت حمل و نقل هوایی به عنوان موتور محرکه در سایر حوزه ها شناخته شده به طوریکه بعضی از کشورهای نفت‌خیز همسایه جنوب کشورمان با سرمایه‌گذاری در این حوزه تا سال ۲۰۳۰ عمده درآمدهای حاصل از تولید ناخالص ملی ‌(GDP) را از محل این صنعت به دست خواهند آورد./

نظر شما