شناسهٔ خبر: 12351 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

آخوندی در دیدار با معاون نخست وزیر و وزیر اقتصاد لهستان:

تحریم‌ها در حوزه دریایی برداشته شده است/ پهلوگیری‌ بیش از ۱۶ لاینر بین‌المللی در بنادر ایران/ استقبال از برقراری پرواز مستقیم تهران – ورشو/ مجوزهای لازم به شرکت‌های هواپیمایی لهستان داده می‌شود

دیدار وزیر راه و شهرسازی با وزیر اقتصاد لهستان وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تحریم‌ها علیه ایران در حوزه دریایی برداشته شده و ۱۶ لاینر بین‌المللی در بنادر ایران پهلوگیری‌ می‌کنند٬ گفت: آماده صدور مجوزهای لازم برای حضور شرکت‌های هواپیمایی لهستان در فرودگاه‌های بین‌المللی ایران هستیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی شنبه چهارم مهرماه میزبان پیه خوچینسکی معاون نخست وزیر و وزیر اقتصاد لهستان بود. او در این دیدار ضمن تشکر از ابراز همدردی خوچینسکی با دولت و مردم ایران درباره فاجعه منا گفت: ایران و لهستان همکاری‌های قدیمی با یکدیگر دارند که برای مثال موافقت‌نامه حمل‌ونقل و جاده‌ای میان دو کشور به ۴۰ سال قبل بر می‌گردد و راننده‌های دو کشور به خوبی مسیر طولانی بین ایران و لهستان را می‌ِشناسند.

وی ادامه داد: در زمینه حمل و نقل هوایی نیز دو کشور دارای موافقت‌نامه رسمی هستند؛ همچنین در زمینه حمل و نقل دریایی پیش‌نویس موافقت‌نامه‌ای تدوین و تهیه شد که البته هنوز به امضا نرسیده است در عین حال ایران این آمادگی را دارد که این موافقت‌نامه را نهایی کند.

تحریم‌ها در حوزه دریایی برداشته شده است/پهلوگیری‌ بیش از ۱۶ لاینر بین‌المللی در بنادر ایران

آخوندی توضیح داد: ۶ ماه است که بیش از ۱۶ لاینر بین‌المللی به طور مستقیم در بندرعباس٬ بندر چابهار و بندر امام (ره) پهلوگیری می‌کنند و عملا تحریم در حوزه دریایی برداشته شده است.

وی از تمایل برای فعال کردن و توسعه کریدور شرقی-غربی و شمالی-جنوبی گفت و ادامه داد: چنانچه نیاز باشد این آمادگی وجود دارد برای رقابتی شدن فضا٬ تعرفه‌هایی به امضا برسانیم؛ امروز زمان آن رسیده که حمل‌ونقل ترکیبی در منطقه ایجاد شود.

امکان احداث تأسیسات لجستیکی در ۳ بندر ایران برای لهستان

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید یادآور شد: در مقطع کنونی این آمادگی وجود دارد که امکان احداث تأسیسات لجستیکی در سه بندرعباس٬ بندر چابهار و بندر امام (ره) در اختیار لهستان قرار گیرد. چنانچه در این زمینه پیشنهادی از طرف بخش خصوصی یا دولت لهستان دریافت کنیم با نگاه مثبت بررسی خواهیم کرد.

پیشنهادها برای اتصال خطوط ریلی ایران به لهستان با نظر مثبت بررسی می‌شود

آخوندی با یادآوری اینکه در حال حاضر خطوط ریلی ایران از طریق قزاقستان و ترکمنستان به روسیه متصل بوده و قرار است به زودی از طریق آذربایجان نیز این اتصال انجام شود٬ اظهار کرد: توافق‌نامه سه جانبه‌ای با قزاقستان و ترکمنستان درباره رقابتی‌تر کردن مسیر ریلی بین سه کشور منعقد شده است بنابراین آمادگی بررسی هر پیشنهادی درباره اتصال خطوط ریلی ایران به لهستان را با نظر مثبت داریم.

وی با اشاره به امکانات بالای تکنولوژی ساخت واگن و لوکوموتیو در لهستان گفت: آمادگی داریم در این زمینه نیز تفاهماتی داشته باشیم تا راه‌های عملی بررسی شود. برای تحقق چنین هدفی نیاز است یک خط اعتباری یا مدل مالی جداگانه‌ای پیشنهاد شود و از این طریق بتوانیم با امنیت مالی بالا همکاری‌ها را گسترش دهیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ما در ایران دو شرکت فعال تولید واگن داریم گفت: این آمادگی وجود دارد که لهستان بتواند با سرمایه‌گذاری در این دو شرکت انتقال تکنولوژی و دانش را صورت دهد.

آخوندی از آمادگی ایران برای همکاری‌های ریلی در بخش های باری، ناوگان، ترانزیت و انتقال تکنولوژی با لهستان گفت و یادآور شد: در حوزه حمل و نقل جاده‌ای نیز سابقه کار طولانی است اما اخیرا مشکلاتی در ترکیه برای رانندگان ایرانی و غیر ایرانی ایجاد شده است که امیدواریم هرچه سریع‌تر برطرف و وضعیت به شکل عادی برگردد.

مجوزهای لازم برای فعالیت شرکت‌های هواپیمایی لهستان صادر می‌شود

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، این عضو کابینه دولت یازدهم با استقبال از پیشنهاد وزیر اقتصاد لهستان در خصوص پرواز مستقیم تهران – ورشو از جولای سال آینده گفت: آماده صدور مجوزهای لازم برای تحقق این مهم هستیم و این امکان وجود دارد که شرکت‌های هواپیمایی لهستان در شهرهای مختلف ایران مانند تهران، تبریز، اصفهان و سایر شهرهای دارای فرودگاه بین المللی حضور پیدا کنند.

آخوندی تأکید کرد: منتظر خبر و پیگیری‌ها از سوی دولت لهستان برای استفاده از لجستیک پارک‌های ایران٬ امضای موافقت‌نامه دریایی٬ پرواز مستقیم تهران-ورشو و همکاری ریلی و تأمین واگن به صورت لیزینگ و خط اعتباری جدید خواهیم بود.

در پایان این دیدار وزیر راه و شهرسازی محسن پورسید آقایی مدیرعامل شرکت راه‌آهن  و علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری را مسئول پیگیری نقاط مورد تفاهم در زمینه‌های ریلی و هوایی در جلسه کرد؛ همچنین پیه خوچینسکی معاون نخست وزیر لهستان عنوان کرد که این مذاکرات از طریق سفارت ایران در لهستان پیگیری می‌شود تا به نتیجه‌ای مشخص برسد./

نظر شما